Tag hånd om problemet

- Hvordan reagerer virksomheder på etiske dilemmaer?

17/10/2008

Hvordan reagerer virksomheder på etiske dilemmaer?

Etiske dilemmaer skabes, når organisationer opererer i en verden med forskellige aktører, som har forskellige forventninger til, hvad organisationen skal gøre. Der er en lang række forskellige forventninger fra aktørerne om, hvordan organisationen bør forholde sig til eksempelvis medarbejderne, ligestilling og miljømæssige spørgsmål.

Det forklarer gæsteprofessor Tor Hernes fra Institut for Organisation, som netop har udgivet bogen ”Ethical Dilemmas in Management” sammen med Christina Garsten.

De to forfattere sætter fokus på, hvordan etiske dilemmaer opstår, og hvordan virksomhederne håndterer dem.

En bølge af etisk ansvarlighed

En virksomheds etiske opførsel har stor betydning for, hvordan selve virksomheden og produkterne bliver opfattet af omverdenen og er derfor i dag et vigtigt aspekt af ledelse.

- De senere års bølge af Corporate Social Responsibility har betydet, at flere og flere virksomheder har opstillet idealer, som organisationen skal leve efter, siger Tor Hernes.

Han understreger, at det er afgørende for virksomheden, at den stadig er opmærksom på, hvordan nye dilemmaer opstår og tager stilling til, hvordan den forholder sig til dem.

– Mange virksomheder har køreregler for, hvordan den skal forholde sig til eksempelvis miljøet og ligestilling. Retningslinierne kan fungere fint, men der er samtidig en risiko for, at de kommer til at fungere som en sovepude for organisationen. I nogle tilfælde kan de til og med gøre organisationen mindre etisk, siger Tor Hernes.

Lynaflederen – fjerner fokus

I bogen introducerer de to forfattere blandt andet ”Lynafleder-modellen”.

- Skal virksomhederne håndtere et dilemma, sker det ofte ved, at de lægger vægt på noget andet. De forsøger at fjerne fokus fra det egentlige problem, eller fremstille det som noget andet end det i virkeligheden er, i stedet for at tage hånd om det, siger Tor Hernes.

Kontakt: Gæsteprofessor Tor Hernes, 2714 4137

Bogen henvender sig til studerende, der ønsker supplerende læsning udover pensum.

Læs mere om bogen ”Ethical Dilemmas in Management”.

Sidst opdateret: Communications // 06/07/2010