Tilfældigheder eller genialitet?

- Når hjertemedicin bliver Viagra, og superlim bliver til Post-it

18/07/2008

Når hjertemedicin bliver Viagra, og superlim bliver til Post-it

Fejltagelser og tilfældigheder inden for innovation og kreativitet resulterer ofte i en ny og bedre opfindelse end den efterstræbte.

I en artikel i Wall Street Journal skrevet af CBS’ professor Robert D. Austin og to af hans forskerkolleger, forklarer de, hvordan man som leder kan opmuntre sine medarbejdere til at finde på og finde ud af, og hvordan man som medarbejder bliver i stand til at tænke ud over sine vaner og grænser via fejltagelser.

Hvordan bliver man bedre til at begå fejltagelser?

I artiklen “Oops” forsøger de tre forskere Robert Austin, Lee Devin og Erin Sullivan at klarlægge gode råd til at imødekomme disse tilfældigheder frem for at prøve at undgå dem.

De skriver blandt andet, at man som leder kan sammensætte projektmedarbejdere med tværfaglige baggrunde, for at få de bedste ideer fra hvert område samt at gøre kikserne billigere, så det ikke gør så meget, hvis fejltagelsen blot forbliver en fejltagelse.

Desuden er det vigtigt at tænke ud over virksomhedens mure og sørge for, at medarbejderne kommer væk fra de gængse rammer for at kunne tænke i nye baner og derved se mulighederne i fejltagelsen.

F.eks. er det denne åbenhed for nye muligheder, der resulterede i de store succeser Viagra og Post-it, som oprindeligt var tænkt som to helt andre produkter, nemlig hjertemedicin og superlim.

Lederne begrænser innovationen

Mulighederne for den uplanlagte innovation bliver dog ofte formindsket på grund af lederne i virksomhederne. Problemet er, at lederne ofte prøver at gøre alt for at undgå fejltagelser, for at mindske unødvendige ekstra omkostninger, hvilket i sidste ende begrænser muligheden for udvikling og nytænkning.

Derfor er det vigtigt, at kikserne ikke bliver set som nederlag, men som en vigtig del af virksomhedens produktudvikling, og at man derfor skal tage alle ideer som kvalificerede og ikke feje dem af, blot fordi de lyder urealistiske. Det kan altså blive en vigtig del af ledelsesstrategien i virksomheder at opfordre til kiksere for at kunne være på forkant med udviklingen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 03/02/2009