Torkil Clemmensen udtaler sig til Børsen om kendskabet til ny digital signatur

Torkil Clemmensen, lektor og ph.d. ved INF, udtaler sig om udbredelsen af kendskabet til ny digital signatur. Udbredelsen afhænger af forbrugernes beslutning om, at de begynde at bruge det. Denne beslutning afhænger af kendskabet til produktet.

22/04/2010

Stor uvidenhed om ny digital signatur

19. apr. 2010 22.03 Indland

Tænk dig - en ny løsning, som kan logge dig ind hos både netbanker, borgerservice, forsikringsselskaber, i din skattemappe og meget mere. Sådan én får vi stort set alle sammen inden slutningen af november i år.

Mange mangler kendskab

Langt de fleste af os ved det bare ikke. Det viser en undersøgelse, som Greens Analyseinstitut har lavet for dagbladet Børsen.

Her måtte fire ud af fem af de adspurgte svare, at de ikke vidste, at man skal med på NemID-vognen i løbet af efteråret, hvis man vil kunne logge ind på sin netbank eller på en offentlig selvbetjeningsside som skat.dk.

Men det er ingen overraskelse for Jette Knudsen, kommunikationschef hos Dan­ID, der står bag den nye digitale signatur.

- Det er typisk. Folk har ikke et kvalificeret kendskab til Nem­ID, men de har hørt om det, siger hun til Børsen.

En stor opgave i vente

Men det er ikke nok, at folk har hørt ordet NemID, hvis den nye digitale signatur skal blive den succes, den gamle aldrig blev.

- Man skal være opmærksom på at få udbredt kendskabet, umiddelbart inden det bliver aktuelt. Ikke bare blandt borgerne, men også blandt dem, der guider borgerne. Det er en relativt klar, men stor opgave, siger Erik Møberg, ekspert i IT-anvendelse fra Rambøll Management, til Børsen.

Torkil Clemmensen, lektor ved Copenhagen Business School (CBS) og ekspert i interaktionen mellem menneske og computer, bakker op:

- Udbredelsen afhænger af forbrugerens beslutning om, at nu vil man begynde at bruge det, og her er det klart, at kendskabet til, hvad produktet egentlig kan, har stor betydning, siger han til Børsen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 22/04/2010