En udfordring at være kulturstuderende

- BSc in Business Language & Culture (BLC) i Academy of Management Learning & Education

30/06/2009

BSC in Business Language & Culture (BLC) i Academy of Management Learning & Education

Der bliver efterhånden stillet flere og flere krav til medarbejdere om at tænke på tværs af grænser, hvilket sætter sit præg på uddannelsessektoren. De studerende skal kunne takle den globale omverden, hvilket bl.a. betyder, at de skal kunne sætte sig ind i fremmede kulturer. Dette er ikke så ligetil – for hvordan lærer man bedst at håndtere konceptet ’kultur’? Det undrede lektor Maribel Blasco, Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, som har skrevet artiklen ”Cultural pragmatists? Student perspectives on learning culture at a business school”.

Abstrakt

CBS lægger vægt på at være international og anser derfor også kultur som en essentiel faktor i forsøget på at få en global tankegang. Maribel Blasco har derfor kunnet hente sine empiriske data fra kvalitative og kvantitative interviews med nuværende eller tidligere studerende fra CBS’ bachelor- og kandidatuddannelse Business, Language and Culture (BLC). Alle interviews pegede i samme retning; de studerende synes, at kultur er abstrakt og komplekst, og de er ikke sikre på, hvordan den hænger sammen med økonomi. Kultur bliver derfor enten noget, de tilføjer til en klassisk økonomisk analyse, eller også er det en slags ’sort kasse’, som kan forklare alt det løse, som ikke kan forklares af økonomiske teorier. Derfor bruger mange studerende forsimplede kulturperspektiver for at blåstemple deres opgaver – velvidende at ’there’s more to it’.

- Kultur er et begreb, man bruger til at forklare alting og ingenting. En bachelorstuderendeindrømmede oven i købet: ”Hvis der er noget, du ikke kan forklare, kan du altid sige, at det er noget kulturelt”. Denne fornemmelse af at være mere kulturelt oplyst end økonomistuderende på andre uddannelser skaber en form for frustration over manglende evne til at vurdere omfanget af eller konkret udtrykke, hvad de egentlig har lært af deres kulturstudier, skriver Maribel Blasco i artiklen.

Nødvendigt at integrere

Omverdenens krav om at internationalisere uddannelser og gøre de studerende mere kulturbevidste er ifølge Maribel Blasco dermed ikke så nemt at imødekomme. Ifølge Maribel Blasco er det essentielt, at undervisningen integrerer kulturkonceptet, så de studerende lærer at se økonomiske aktiviteter som kulturelt betingede og ikke kun anser kultur som en sidestillet faktor, som skal føjes til en klassisk økonomisk analyse.

Artiklen ”Cultural pragmatists? Student perspectives on learning culture at a business school” er blevet udgivet i juniudgaven af tidsskriftet Academy of Management Learning & Education (AMLE). AMLE er et af de højst rankede tidsskrifter inden for sit felt.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 01/07/2009