En vej ud af krisen for den danske filmbranche?

- Forskere og praktikere tager temperaturen på den internationale filmbranche

29/05/2008

Der er langt mellem de gyldne palmer i den danske filmbranche, og de sidste 10-15 års storhedstid kan synes ovre.

Forskere og praktikere tager temperaturen på den internationale filmbranche

En dyr succes for filmbranchen

Ironisk nok skal en af forklaringerne på de trange tider i filmbranchen findes i den succes, som dansk film nød godt af i dogmeperioden.

- Succesen fik hele branchen til at skrue priserne i vejret, og scenografer, skuespillere, marketingbureauer osv. vil alle have en bid af kagen og gav derfor priserne et hak opad. Det betyder, at producenterne nu oplever en mere presset økonomi i deres filmproduktioner, siger professor Jesper Strandgaard fra imagine.. Creative Industries Research Center ved Copenhagen Business School.

I øjeblikket kæmper producenterne i Hollywood også, så Jesper Strandgaard peger på, at der måske er tale om en mere global krise, hvor filmbranchen hidtil har nydt godt af en eksklusiv position i forhold til andre oplevelsesøkonomiske produkter. Efter oplevelsesøkonomien er skyllet ind over samfundet, har de øvrige tilbud imidlertid lagt sig i selen, og konkurrencen fra koncerter, pc-spil og lignende er blevet øget.

Fusion kan måske skubbe i den rigtige retning

De synlige tegn på en dansk krise kan ellers være svære at se, da der stadig produceres mange danske film – omkring 30 årligt - og 25 procent af de film, der ruller over lærredet i biografsalene er fortsat danske, hvilket er en af de højeste hjemmemarkedsandele i EU.

Invitationerne til de internationale filmfestivaler er dog blevet færre, DVD salget falder, der er stilhed fra Lars Von Trier, og Zentropa skal se nogen tid tilbage for at genkalde sig de store succeser.

Jesper Strandgaard mener dog, at netop fusionen mellem Zentropa og Nordisk Film kan være en vej ud af krisen.

- Nordisk Film har købt sig ind i den største filmproducerende virksomhed i Norden, og Zentropa har en mere kreativ profil. Det kan være en fordel for Nordisk Film at få et vindue ind til de mere kunstneriske kræfter, siger han.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 29/05/2008