Virksomheder, der kommunikerer
Professor Mette Morsing er medforfatter til ny bog om Corporate Communications
Mange organisationer er klar over, at corporate communications er stadig mere strategisk vigtigt i en global verden, og mange arbejder på at udvikle stadig mere sofistikerede og integrerende kommunikationsstrategier for at fremstå som legitime samfundsaktører. En ny undervisningsbog ”Corporate Communications – Convention, Complexity, and Critique” kigger med en kritisk vinkel på fænomenet.
Professor Mette Morsing fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse og centerleder af CBS Center for Corporate Social Responsibility er en af bogens tre forfattere:
- Corporate Communications er et relativt nyt strategisk felt, der bygger bro mellem intern og ekstern kommunikation og integrerer teorier om corporate branding, public relations, stakeholder management, omdømme, organisatorisk kommunikation og organisation. Den gængse tese inden for corporate communications er, at virksomheder skal tale med én stemme til alle publikummer. I bogen analyserer vi ud fra kommunikations-, og organisations-sociologiske perspektiver, hvad der ligger bag den tese, siger professor Mette Morsing.
At tale med én stemme
Forfatterne kigger blandt andet på fænomenet corporate communication’s oprindelse og peger på den nye strategiske betydning, som corporate communications har fået i både private og offentlige organisationer. Mens forfatterne udfolder mainstream tankegangen bag corporate communications, udfolder de en kritisk teoretisk analyse af implikationerne af idealets praksis og eksemplificerer disse igennem en række cases. For eksempel, begrænsningerne i at tale med én stemme:
- Idealet bag corporate communications kan være direkte hæmmende for en virksomheds udvikling. For en virksomhed skal både kunne tale med én stemme og samtidig fastholde sin evne til at adressere og respondere på kompleksitet og lytte til de mange stemmer, pointerer Mette Morsing og uddyber:
- I den moderne virksomheds stræben efter at fremstå som en legitim og troværdig organisation, anvendes stadig flere ressourcer på at strømline og centralisere virksomhedens kommunikative indsats, så den får ét udtryk. Der lades ikke plads til forskellighed og tvivl i den måde, virksomheden kommunikerer om sig selv på. Idealet om at fremstå med én klar og konsistent stemme er forståeligt nok, men det efterlader virksomheden i en potentielt sårbar position. Risikoen ved centralisering af kommunikationsindsatsen er, at den gør sig blind for andre stemmer end det vedtagne budskab, at den strategiske kommunikation dekobles den øvrige organisation, og at den fastlåser organisationen i ét selvbillede og ét omdømme. Så den moderne virksomhed har brug for corporate communications, men den har også brug for en kritisk distance til fænomenet.
Her kan du læse bogens introduktion
Fakta
”Corporate Communications – Convention, Complexity, and Critique” er skrevet af Lars Thøger Christensen, Mette Morsing og George Cheney. Bogen er udgivet på SAGE Publications i London, 2008.