Er virksomheder fra Mars og ngo’er fra Venus?

Corporate Social Responsibility (CSR) lægger op til samarbejde mellem virksomheder og ngo’er. Forskning viser, at der er masser af muligheder, men også udfordringer

04/08/2010

Datingportal for virksomheder og ngo’er

Copenhagen Business School (CBS) og Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO) er blandt initiativtagerne til et virtuelt ”datingforum” for ngo´er og virksomheder – med fokus på CSR. Forummet udgør sammen med en konference initiativet ’CSR2010 – NGO meets Business’, hvor forskere og brancheorganisationer undersøger, hvordan virksomheder og ngo’er bedst muligt kan samarbejde.

- Et samarbejde kan være til stort udbytte for begge parter. Virksomhederne kan optimere deres interne omkostninger og ikke mindst deres markedseffekt og image. Ngo’erne kan få midler til at støtte den gode sag, siger generalsekretær Robert Hinnerskov, ISOBRO og tilføjer:

-Der er en række barrierer, som begge parter skal over, før samarbejdet kan fungere.

Virksomheder må erkende, at frivillige organisationer ikke kan stille deres ekspertise til rådighed gratis, og ngo’er må erkende, at virksomheder kan og skal drive en forretning, der giver et afkast til ejerne.

Forretning med god samvittighed

I dag er virksomheders resultat ikke kun et spørgsmål om røde eller sorte tal på bundlinjen. For de største firmaer kræver årsregnskabsloven mere fokus på CSR, og forbrugerne forlanger, at virksomhederne redegør for etik, miljø og social ansvarlighed.

På CBS forskes og undervises der i stigende grad i fænomenet CSR. Her har man også oplevet en øget interesse for de muligheder, der opstår i krydsfeltet mellem de private virksomheder og ngo’erne.

- Især strategisk samarbejde mellem virksomheder og ngo’er er et relativt nyt område, som vi ser stor interesse for. Men vi ser også, at parterne efterspørger værktøjer og bedre muligheder for at finde de rigtige partnere, siger Elisabeth Crone Jensen, administrativ centerleder for CBS Centre for Corporate Social Responsibility.

360 graders undersøgelse

Konferencen ’CSR2010 – NGO meets Business’ bliver holdt den 2. september, men allerede nu er forskergruppen i gang med en 360 graders undersøgelse blandt virksomheder og ngo’er. Nogle af tendenserne kan du høre på konferencen.

Læs mere på http://www.csr2010.dk/.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 09/08/2010