Yin og yang i europæiske virksomheder
Kinesisk virksomhedsledelse vinder indpas i europæiske organisationer i Kina
Hvor det i 1980’erne var Japan, der inspirerede til nye arbejdsmetoder på det europæiske arbejdsmarked, er det nu læring fra Kina, der vækker stor interesse.
Holisme, hvor der tænkes i helheder i stedet for enkelte sammensatte dele, har stor betydning i kinesisk virksomhedsledelse og verdensanskuelse, og det er europæiske virksomheder ved at få øjnene op for.
- Den kinesiske tankegang går mere i retning af at tænke i yin og yang, altså at man kombinerer forskellige strategier, siger professor Verner Worm fra Asia Research Center.
Lokal og global strategi
Danske virksomheder er begyndt at udnytte de modsætninger, der eksisterer på det globale marked, til deres fordel. Carlsberg i Kina benytter eksempelvis en strategi, hvor joint ventures med lokale kinesiske bryggerier kombineres med salg af Carlsberg. På denne måde arbejder de med en kombination af global og lokal strategi på samme tid.
Verdens første internationale konference om kinesisk ledelse, ’Chinese Indigenous Management’, er netop blevet afholdt i Kina, og blev arrangeret af Lanzhou University og CBS.