Skærpet konkurrence om virksomhedssalg på online-børser

Danmarks to største portaler for virksomhedshandler, Aminos virksomhedsbørs og Match-online.dk, forbereder initiativer der skal øge handlen med virksomheder over nettet.

10/04/2015

I en artikel i Berlinske Business beskriver Carsten Steno, hvordan konkurrencen om at formidle virksomhedshandler over nettet bliver betydeligt skærpet.

Alle virksomhedsmæglere har i dag hjemmesider, på hvilke de præsenterer virksomheder, der er til salg. I de senere år er virksomhedsportaler, som matcher ejere og potentielle købere dog blevet stadigt mere populære - især blandt de små og mellemstore virksomheder. De to mest dominerende af disse portaler herhjemme, Amino og Match-online.dk, opruster nu begge og lancerer nye tiltag.

Match-online.dk er en forening, og bruges blandt andet af mæglere, advokater og revisorer som kontaktbørs for køb og salg af små virksomheder. Portalen er netop overgået til at blive et aktieselskab, hvor ny hovedaktionær og adm. direktør Johnnie Bloch Jensen sammen med en række øvrige investorer har indskudt kapital. Ifølge Johnnie Bloch Jensen ønsker det nye ejerskab særligt at udvikle community-delen, og skabe nye services så som equity crowdfunding, peer-to-peer lending og investor-links, der kan øge adgangen til kapital for de mindre virksomheder.

Amino, der på deres virksomhedsbørs henvender sig direkte til købere og sælgere, har planer om at opgradere deres virksomhedsbørs markant. Børsen var oprindeligt tiltænkt iværksættere, men skal ifølge projektleder i Amino, Niels Ryding Olsson, også kunne facilitere større virksomhedshandler til en værdi over 30 mio. kroner.

Du kan læse hele Carsten Stenos artikel i Berlinske Business her eller PDF icon se og downloade artiklen i PDF format.

Sidst opdateret: Centre for Owner-Managed Businesses // 27/07/2018