Nyt forum ser dagens lys på CBS

Politisk uafhængigt videnforum vil diskutere Europas fremtid

24/08/2005

Politisk uafhængigt videnforum vil diskutere Europas fremtid

Med medlemmer som bl.a. Henning Christophersen (formand), Uffe Ellemann-Jensen, Tøger Seidenfaden og Claus Vastrup forankres et nyt forum

”Forum Europa” på CBS’ International Center for Business and Politics. Efter forfatningstraktatens skæbne har debatten om Europas fremtid fået ny næring – og dette forum vil bidrage til debatten og stimulere til forskning af ny viden om den europæiske udvikling, som regeringen, folketinget, erhvervslivet og organisationerne efterspørger.

Hvordan skal det europæiske samarbejde indrettes?

”Debatten om Europas fremtid har fået ny næring i lyset af forfatningstraktatens skæbne. Stats- og regeringscheferne gav på deres møde i slutningen af juni startsignalet til en ”tænkepause”, hvor man overalt i Europa nu sætter gang i diskussioner om, hvordan det europæiske samarbejde bedst indrettes og hvilke samfundsproblemer, der bedst løses i fællesskab”, siger Ove Kaj Pedersen, leder af International Center for Business and Politics – og fortsætter:

"Forum Europa" er pro-europæisk, og vil forholde sig konstruktivt kritisk til EU-institutionernes og medlemslandenes handlinger. Forankringen på CBS stiller krav om uafhængighed af økonomiske og politiske interesser. Arbejdet vil blive tilrettelagt på en sådan måde, at alle relevante synspunkter bliver hørt”, slutter Ove Kaj Pedersen.

Medlemmer pr. 25. august 2005

Henning Christophersen, formand

Ritt Bjerregaard, Niels Helveg Petersen, Uffe Ellemann-Jensen, Steen Gade, Karin Riis Jørgensen, Henrik Dam Kristensen, Christine Antorini, Pia Olsen

Jørn Neergård Larsen, Klaus Bustrup, Hans Jensen.

Peter Højland, Claus Vastrup, Birgitte Aagård-Svendsen, Sven Riskær

Tøger Seidenfaden, Leif Beck Fallesen, Anne Knudsen

Ove Kaj Pedersen, Steffen Smidt

Åben og gradvis opbygning

Medlemskredsen er åben, og de nuværende medlemmer vil så i næste fase invitere andre både fra Danmark og fra udlandet til at træde ind i kredsen. Også den kreds af forskere og analytikere, der knyttes til Forum Europa vil blive bygget op gradvist. I første række trækkes på kræfter fra CBS og andre læreanstalter i Danmark. Dernæst vil der blive indledt et samarbejde med læreanstalter og institutter fra andre europæiske og nordiske lande.

Det første ud af tre videnfora

Forum Europa er det første af 3 videnfora, der under International Center for Business and Politics i den kommende tid blive oprettet. De to følgende videnfora vil omhandler først institutionel konkurrenceevne og siden offentlig ledelse.

Sidst opdateret: Communications // 29/08/2005