Gentagelse som kreativ kraft

Suzanne Dee Pedersen har netop lagt sidste hånd på sin ph.d.-afhandling

28/09/2005

Gentagelse som kreativ kraft -og hvad kan erhvervslivet lære?

Suzanne Dee Pedersen har netop lagt sidste hånd på sin ph.d.-afhandling med titlen ”Gentagelsens metamorfose – om organisering af den kreative gøren i den kunstneriske arbejdspraksis”, hvor samtaler med bl.a. Kasper Eistrup (Kashmir) og Lars Top-Galia (Sort Sol) skaber afsæt for analysen af den kunstneriske skabelsesproces.

En af konklusionerne i afhandlingen er, at det er i gentagelsen, at kunsten skabes, og et enigt bedømmelsesudvalg kalder afhandlingen for ”et værdifuldt bidrag” og karakteriserer den som både et kunstværk og som et videnskabeligt dokument.

Gentagelsen ikke selvpineri, men en produktiv og skabende kraft

”Det er i gentagelsen, at kunsten skabes. Det er i gentagelsen, at forskellen sker,” siger Suzanne Dee Pedersen og fortsætter: ”Når Kasper fra Kashmir arbejder, så sidder han og spiller samme tema igen og igen. Det gentages, men er aldrig det samme, det gentages, indtil han kan sige at ”nu er den dér” – og så er temaet blevet til en sang, det kan stå ved egen kraft,” forklarer Suzanne.

Udnyt medarbejdernes kreative evner bedre

I det hele taget kan erhvervslivet lære meget af den kunstneriske arbejdsproces – og medarbejdernes kreative evner kan udnyttes meget bedre, siger hun:

”Hvis erhvervslivet skal modsvare de stigende innovations- og forandringskrav skal det blive bedre til at efterligne den kunstneriske skabelsesproces, hvor det nye ”produkt” handles frem – gentages frem. Virksomhedernes egen ”best practise” skal gentages igen og igen og ændre den traditionelle tænkning, der finder sted inden for produktudvikling. I det hele taget kan medarbejdernes kreative potentiale udnyttes meget bedre”, slutter hun.

Bedømmelsesudvalget

Lektor Alexander Carnera, CBS