Forskning med værdi

- Vinderprojekterne spænder lige fra voldgiftsregler til maskinoversættelse af tekster

02/01/2008

Øget indtjening, flere arbejdspladser eller nye produkter

I efteråret 2007 blev der på CBS udskrevet en konkurrence om de bedste eksempler på forskning, som har skabt resultater i form af fx nye processer eller produkter, øget indtjening eller flere arbejdspladser.

Der kom mange gode forslag, og vinderne af konkurrencen "Forskning med værdi" er nu offentliggjort.

Dyr eller billig investeringsforening

Vinderne kom fra tre forskellige institutter. Professorerne Ken L. Bechmann og Jesper Rangvid fra Institut for Finansiering løb med den ene af de tre priser for systemet atpRatingen, der er et udtryk for, hvor dyre investeringsforeninger er i omkostninger.

Ved hjælp af systemet bliver foreningerne tildelt én til fem ”kongekroner”. Jo flere kroner, jo billigere er foreningen.

”Projektet har en bred appel til mange mennesker, der investerer” lyder det blandt andet i begrundelsen fra bedømmelsesudvalget.

Indflydelse på dansk lovgivning

På Juridisk Institut fik professor Peter Arnt Nielsen prisen for sit projekt om voldgiftsregler, som har haft markant indflydelse på de danske voldgiftsregler og var medvirkende til at ændre voldgiftsloven i 2005.

Maskinen klarer oversættelsen

Det var et projekt om maskinoversættelse, der sikrede lektor Daniel Hardt og ph.d. stipendiat Jacob Elming en pris.

”Det er et projekt, der har et stort potentiale, og som er på forkant med forskningen inden for området” lyder en del af begrundelsen.

Normalt tager det en dag for en person at oversætte 2.000 ord, men med den nye teknologi tager det to minutter. Der er dog endnu lang vej, inden teknologien kan afløse mennesket, men der er allerede nu en enorm tidsbesparelse i arbejdet.

Prismodtagerne har modtaget 25.000 kroner som individuel forskningsstøtte.

Dommerkomitéen

Priskomitéen bestod af rektor, Finn Junge-Jensen, administrerende direktør NKT Holding A/S og formand for FUHU Thomas Hofman-Bang, professor Peter Maskell og professor & prodekan for formidling Flemming Poulfelt.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 03/01/2008