Follow on Instagram
Stay tuned for an insight to our programmes - told by our students. Start following now!
Besøg CBS
For at lære mere om uddannelsernes indhold, studiemiljø eller optagelse, så kan du:
Chatbot Coby
Coby kan hjælpe dig med dine spørgsmål om optagelse på vores bacheloruddannelser, f.eks. spørgsmål om ansøgningsfrister og adgangskrav.
HA(jur.) - erhvervsøkonomi og erhvervsjura
Om uddannelsen
Et nødvendigt forretningsperspektiv
3D print. Bitcoin. Blockchain. Nye teknologier og den øgede globalisering giver den enkelte virksomhed nye forretningsmuligheder. Men sammen med mulighederne kommer også store udfordringer som Brexit og klimaforandringer tættere på. Verdenssamfundet svarer igen med at stille større krav til eksempelvis rettidig omhu, ansvarlighed og bæredygtighed. Fx sagsøger lokalsamfund verden over myndigheder og virksomheder for ikke at have udvist tilstrækkelig klimahensyn, for at have handlet mod bedrevidende og ikke at have advaret om eller forsøgt at minimere de negative følger i tide. Den enkelte virksomhed må derfor overveje mulige konsekvenser af deres handlinger både for forretningen og for samfundet.
HA(jur.) handler om vigtigheden af, at virksomheder har styr på både deres forretningsmæssige mål og lovgivningens hensigter og regler fra start. Virksomheder indgår aftaler og kontrakter hele tiden. Det kan handle om alt fra investeringer til ansættelser eller køb og salg af services. De har brug for at kunne træffe beslutninger, der understøtter deres strategiske og økonomiske interesser, og som samtidig er lovlige og holdbare. I alle disse situationer er det vigtigt, at virksomheden kombinerer en grundig forretningsforståelse med viden om juraens indhold og spilleregler. Når virksomheder indgår aftaler, skal de derfor sørge for, at aftalen er klar for begge parter, at der er styr på, hvad der skal til, for at aftalen er overholdt – og hvad konsekvenserne bliver, hvis det ikke er tilfældet. Med andre ord skal en forretningsaftale være såvel juridisk som forretningsmæssig holdbar, både når tingene går som planlagt, og når det uventede sker.
De økonomiske muligheder og det retlige spillerum
De to fagområder: erhvervsjura og erhvervsøkonomi fylder lige meget på uddannelsen, og du lærer at se virksomheders udfordringer ud fra dem begge. I erhvervsjura ser du på virksomhedens retlige forpligtelser og muligheder.
I erhvervsøkonomi får du en grundig indføring i, hvordan man driver en virksomhed, så den når sine mål. Du vil fx lære om relevante økonomiske forhold ved prisfastsættelse af en vare, om virksomhedens muligheder for at finansiere aktiviteter, og om hvordan man optimerer en kontrakt til alle parters bedste.
I løbet af studiet arbejder du med tre større projekter, hvor du lærer at kombinere økonomi og jura til at løse konkrete problemer. Det kan handle om at tilrettelægge marketingaktiviteter, der bidrager til virksomhedens omsætning og samtidig holder sig inden for markedsføringsrettens grænser. Det kan også tage udgangspunkt i en mulig kreditaftale, hvor du skal vurdere de økonomiske fordele såvel som de juridiske risici og mulige former for sikkerhed. Eller du skal vurdere, hvorvidt en særlig samarbejdsaftale mellem flere virksomheder begrænser udviklingen af konkurrencen på et marked og derfor er ulovlig.
På forkant med konflikterne
På HA(jur.) lærer du ikke kun om dansk virksomhedsrelateret lovgivning, men også om EU-ret. Danmark skal som EU-land sikre, at den nationale lovgivning er i overensstemmelse med EU-ret. Du lærer ikke at føre retssager, men du lærer at arbejde med jura fra en proaktiv vinkel ved at inddrage relevante forhold fra starten, så potentielle problemer ikke udvikler sig til juridiske konflikter.
Erhvervsjura regulerer forholdene for at drive forretning. Det er dog ikke ensbetydende med, at reglerne er klart definerede eller lette at forholde sig til. På HA(jur.) vil du arbejde meget med den juridiske metode, som giver dig fremgangsmåden til at finde en løsning på et juridisk problem. Du vil lære at finde, vælge og tolke relevante love og paragraffer samt at identificere de afgørende omstændigheder og argumenter, når der skal tænkes juridisk i en business-sammenhæng.
Hør studerende fortælle om HA(jur.)
Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA(jur.)
De studerende, der klarer sig godt på HA(jur.) og er glad for uddannelsen, interesserer sig typisk for:
- Kombinationen af erhvervsjura og erhvervsøkonomi, som kan bruges til forudse og foregribe eventuelle konflikter og dermed undgå problemer, inden de opstår
- Samfundsdebatten og samfundsforhold, der danner rammen for jura og påvirker virksomhedernes økonomiske situation
- hvilke konsekvenser forskellige juridiske regler og love har for virksomheden og samfundet generelt
Det er vigtigt at pointere, at HA(jur.) adskiller sig fra den klassiske jura på andre universiteter ved at tage et virksomheds- eller forretningsperspektiv frem for domstolsperspektiv. Derfor vil du på HA(jur.) ikke beskæftige dig med traditionelle fag såsom familieret, arveret og strafferet. Derimod vil du beskæftige dig med fag, der er relevante for erhvervslivet såsom aftaleret, selskabsret, kreditret og konkurrenceret ligesom de kombineres med uddannelsens økonomiske fag.
Derfor valgte andre HA(jur.)
Hør studerende på HA(jur.) fortælle om, hvad de lavede, før de startede på CBS og hvilke overvejelser de gjorde sig, inden de søgte.
HA(jur.) har nogle særlige udfordringer som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?
Stort læsepensum:
På HA(jur.) er der meget læsestof, som du forventes at læse, hvilket kræver selvdisciplin. Du skal også være forberedt på, at det kan være svært at forstå de juridiske tekster – særligt i starten af studiet – fordi de er skrevet i et sprog, du sandsynligvis ikke er vant til. Efterhånden som du arbejder med teksterne, vil det blive mere og mere naturligt for dig at læse og forstå, så du skal ikke lade dig skræmme af det store pensum og det nye sprog i starten. Du skal dog være forberedt på, at du skal arbejde med at udvikle din læse- og notatteknik, og at du skal være god til at arbejde selvstændigt.
Forskellige studieteknikker:
HA(jur.) er et tværfagligt studie der kombinerer erhvervsjura med erhvervsøkonomi, du skal derfor have en forståelse for to forskellige fagområder til at løse en given problemstilling eller opgave. Dette kommer særligt til udtryk i de integrerede projekter, du vil arbejde med undervejs på studiet. Du behøver ikke have et kendskab til erhvervsjura eller erhvervsøkonomi på forhånd. Du skal dog være forberedt på, at det kan være en udfordring at skulle kombinere og arbejde med to forskellige fagsprog på samme tid. For nogle studerende betyder det, at de må bruge lidt mere tid på at forberede sig til forelæsningerne.
Matematik:
Omkring halvdelen af fagene på uddannelsen er erhvervsøkonomi, hvor du vil opleve, at der er meget matematik. Mange studerende bliver overraskede over niveauet i matematik i nogle af de økonomiske fag. Det er derfor ikke nok, at du er god til jura, du skal også have lyst til at arbejde med matematik. Du kommer ikke til at arbejde med matematik på et højere niveau end det, der er omfattet af det krævede B-niveau i matematik, men du bør være afklaret med at skulle have fag, hvor du bruger matematik og laver beregninger.
Quarterstruktur:
HA(jur.) har en såkaldt quarterstruktur, hvor du følger to fag af gangen over en periode på ca. seks uger, som afsluttes med en eksamen i hvert fag. Hvert studieår er inddelt i fire quarters. Nogle studerende foretrækker at studere på denne måde, da det giver plads til at fordybe sig i to fag og to eksaminer ad gangen. Andre studerende oplever quarterstrukturen som en udfordring, da det betyder, at du konstant skal have god selvdisciplin, fordi du ikke kan være uproduktiv et par uger uden at komme bagefter og så vil få svært ved at nå at indhente det forsømte.
Hør en studievejleder fortælle om de udfordringer og overvejelser, du skal gøre dig, inden du søger ind på HA(jur.)
Hvordan er det at studere HA(jur.)?
Hør studerende fortælle om studiemiljøet, og hvordan man arbejder mere individuelt på HA(jur.), men samtidigt sparrer med hinanden.
Studieliv på CBS
At være studerende på CBS er meget mere end at forberede sig og gå til undervisning.
På CBS er der mere end 21.000 studerende fra forskellige baggrunde og nationaliteter. Teamwork er en grundlæggende del af det at studere på CBS – både i og udenfor undervisningen.
Med over 100 studenterforeninger har du også rig mulighed for at engagere dig og mødes med studerende på tværs af uddannelser og årgange.
Læs mere om det aktive studiemiljø på CBS, studenterforeningerne og det internationale studiemiljø på Studieliv
For internationale
Hvis du er en international studerende, har vi samlet en masse information om, hvordan det er at være en international studerende på CBS og hvordan du kan forberede dig på livet i Danmark.
Læs mere på For internationals
- konkrete værktøjer til at træffe beslutninger ud fra en kombineret økonomisk og juridisk tilgang
- evnen til at løse og forudse økonomisk-juridiske problemstillinger.
- forståelse for de konsekvenser forskellige økonomiske og juridiske beslutninger kan have for den enkelte virksomhed eller organisation
Du kan finde mere information om, hvad du lærer på uddannelsen i kompetenceprofil for HA(jur.).
Kandidatuddannelse efter HA(jur.)
Størstedelen af studerende fra HA(jur.) vælger at læse videre på en to-årig kandidatoverbygning. Tager du også en kandidatuddannelse, vil det primært være den, der afgør hvilke karriereveje, der vil være åbne for dig.
HA(jur.)-uddannede arbejder indenfor mange forskellige brancher i forskellige typer af virksomheder og offentlige myndigheder. De varetager ofte specialfunktioner, hvor kombinationen af juridisk og økonomisk ekspertise er relevant. Det kan være opgaver som fx:
- forhandling af aftaler i det offentlige eller i private virksomheder
- køb og salg af virksomheder i den finansielle sektor
- sagsbehandling vedrørende ansættelse i HR-afdelinger
Læs mere om kandidatuddannelser og karrieremuligheder.
Hør en studievejleder fortælle om dine muligheder for at skabe din egen akademiske profil på HA(jur.), samt hvilke kandidat- og karrieremuligheder du har, når du er færdig.
Dansk | A |
Engelsk | B |
Matematik | B med min. 6,0 i karaktergennemsnit |
Historie eller International Økonomi eller Samfundsfag eller Idéhistorie eller Samtidshistorie |
B |
Motiveret ansøgning | Nej |
Læs om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse
Adgangskvotient | 8,2 |
Antal optagne | 212 |
Kvote 1 / Kvote 2 | 80% / 20% |
Ansøgere (kvote 2) | 1186 (630) |
Udenlandske studerende | under 10% |
Kønsfordeling - mænd / kvinder | 41% / 59% |
Aldersgennemsnit | 21,7 år |
Oversigt over uddannelsen
Kvantitativ metode indenfor økonomi
Formålet med kurset er at give de studerende færdigheder inden for flere af de matematiske kompetenceområder der er centrale for forståelse af økonomi og statistik. Matematikken udbygges som udtryksmiddel og sprog. Træning i brug og forståelse af centrale matematiske ræsonnementer er en gennemgående rolle i kurset.
Kurset er sammensat af en teori- del, analysedel samt en anvendelsesdel.
Teori- delen – indeholder en række væsentlige matematiske metoder således, at de studerende opnår forståelse af ræsonnementernes betydning for den matematiske og økonomiske tankegang.
I analysedelen er hovedsigtet optimering af funktioner og i denne forbindelse berøres flere analytiske værktøjer som alle har en lang række anvendelser indenfor økonomien
Anvendelsesdelen vil sætte teori -delen og analysedeleen i et erhvervsfagligt perspektiv. Hensigten er at give de studerende forståelse af matematiske metoder inden for økonomiske og statistiske problemstillinger.
Læringsmål
Den studerende skal kunne:
- Regne med elementære funktioner og anvende disse i forbindelse med bestemmelse af Nationalindkomsten og markedsligevægte. Ligeledes skal der kunne udføres simple udbuds og efterspørgselsanalyser.
- Anvende elementær finansregning i forbindelse beregning af indeks,inflation, nutidsværdi
- anvende differentialregning i relation marginalomkostninger marginalomsætning og elasticiteter
- anvende partial differentialregning
- optimere funktioner af flere variable under bibetingelser, herunder anvende Lagranges metode
- Beherske integralregning i relation til forbruger- og producentoverskud
ECTS
7,5
Forvaltningsret
Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse, et overblik over og viden om forvaltningsretlige data i form af forvaltningsretlige regler og principper samt om statsretlige data i form af statsretlige regler og grundbegreber, dels færdigheder med hensyn til at anvende denne teoretiske indsigt til at kvalificere, analysere, vurdere og løse konkrete forvaltningsretlige og statsretlige problemstillinger.
Læringsmål
- Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige og statsretlige data i form af de relevante regelsæt samt deres opbygning og funktion, herunder navnlig i forhold til erhvervslivet i en samfundsmæssig kontekst.
- Identificere relevante forvaltningsretlige og statsretlige problemer på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse.
- Analysere forvaltningsretlige og statsretlige problemstillinger af særlig betydning for erhvervslivets forhold og for samfundet som helhed.
- Argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder.
- Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger
ECTS
7,5
Industriøkonomi
Hensigten med Industriøkonomi er at sætte de studerende i stand til at forstå det økonomisk-teoretiske rationale bag konkurrenceretten. Faget knytter derudover an til fagene Mikroøkonomi, Rets- og kontraktøkonomi, Økonomi og Strategi på første del og til faget EU-konkurrenceret på Baggrund af Industri-økonomisk Teori på anden del. Grundlaget er den moderne industriøkonomiske teori baseret på spilteori. Fokus er at afdække konsekvenserne af markedsmagt og virksomheders strategiske adfærd for forbrugere, virksomheder og den samlede økonomiske velfærd. I faget analyseres og diskuteres blandt andet prisdiskriminering, koordination mellem oligopolister, vertikale begrænsninger og fusioner.
Læringsmål
Formålet med faget er, at tilvejebringe en forståelse for det økonomisk-teoretiske rationale bag konkurrenceretten, samt at give de studerende en grundlæggende forståelse af konkurrenceretten. Fagets læringsmål er således, at:
- den studerende skal kunne identificere og sammenligne relevant teori-, model- og begrebsapparat;
- den studerende skal kunne fremstille og tolke industriøkonomiske logikker grafisk og matematisk;
- den studerende skal kunne vurdere industriøkonomiske modellers forudsætninger i relation til cases fra ”virkelighedens verden”;
- den studerende skal kunne vurdere effekterne af virksomheders strategiske adfærd for forbrugere, virksomheder og den samlede økonomiske velfærd;
- den studerende skal kunne redegøre for det økonomiske rationale bag fusionskontrol, forbuddet mod karteller og andre dele konkurrenceretten.
ECTS
7,5
Eksternt regnskab
Faget har til formål at indføre den studerende i:
- eksterne regnskabsbrugeres informationsbehov.
- modeller for opgørelse og beskrivelse af en virksomheds overskuds- og kapitalforhold.
- det tekniske regelsæt, der gælder for aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger.
- færdigheder i regnskabsanalytisk metode, som et led i en samlet økonomisk vurdering og værdiansættelse af en virksomhed.
Læringsmål
- Identificere sammenhængen mellem daglige registreringer og en resultatopgørelse / balance.
- Identificere og sammenligne forskellige metoder til beskrivelse af en virksomheds overskud- og kapitalforhold.
- Redegøre for begreberne: aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger.
- Redegøre for og forstå indholdet i regnskabsanalyse.
- Reformulere rapporterede finansielle opgørelser til analysebrug.
- Udarbejde analyser af rentabilitet og vækst.
- Udarbejde analyser af projekters rentabilitet.
- På grundlag af de gennemførte analyser, udarbejde indikative værdiansættelser af projekter og virksomheder.
ECTS
7,5
Metodologi, Videnskabsteori og Indre Markedsprojekt
Projektarbejdsformen indgår som en obligatorisk del af HA(jur.)-uddannelsen ved CBS. Den bærende tanke er, at de studerende ikke blot skal præsenteres for økonomiske og juridiske fag i et traditionelt undervisningsforløb, men opøve evnen til inden for en eller flere problemkredse:
-finde og bearbejde juridisk og økonomisk data
-opstille et videnskabeligt problem, afgrænse problemsfeltet, foretage dybdegående juridisk og økonomisk analyser
- søge løsninger under integreret anvendelse af viden og metoder fra begge fagområder gennem integrerede analyser
- præsentere resultaterne af en sådan arbejdsproces i en forskningsbaseret videnskabeligt projekt
- at fremlægge og præsentere resultaterne mundtligt
- indgå i videnskabelige drøftelser af data, modeller, teorier, analyser
- anvende tillært grundlæggende viden på et emne inden for temaet
Projektets emne vælges tværgående for de juridiske og økonomiske fag. Emnet for Indre Markedsprojekt skal have sin faglige baggrund i de hidtil gennemgåede fag suppleret med juridisk og økonomisk data og retskilder inden for et selvvalgt problemfelt.
Målet med Juridisk metode og retsteori er:
Dels: Retskildelære og retsdogmatisk analyse = retsvidenskab generelt
Dels: En række centrale retsteorier = retsfilosofi generelt.
Formålet med fagets del: Videregående juridisk metode og retsteori er at give de studerende en fundamental forståelse af retsvidenskabens forskellige aspekter, herunder tilvejebringe en forståelsesmæssig ramme for kombination med økonomiske analyser. I faget berøres således en diskussion af disse perspektiver og af, hvordan dette får indflydelse på udarbejdelsen af problemformuleringer og projekter.
For at opfylde formålet med faget struktureres de juridiske data og kilder - og derfor arbejdes der med en dybdegående forståelse af retskildelæren i EU ret og i dansk ret. Endvidere arbejdes der med rettens funktion; herunder lovgivningsprocedure, indhold og fortolkning af love, ændringslove, forarbejder, hjemmel og sammenhæng mellem grundloven, almindelige love og bekendtgørelser, anordninger og planer, traktater, direktiver og anden regulering, mv. Der arbejdes indgående med domstolspraksis og fortolkning af domme, retssædvaner og forholdets natur. Ligeledes arbejdes der mod en dybdegående forståelse af kompetenceforholdet mellem EU-ret og dansk ret.
I forhold til det retsvidenskabelige og videnskabsteoretiske indhold lægger faget vægt på en gennemgang af retsteorierne i et historisk og europæisk perspektiv – for at søge efter svar på forhold som: hvad er ret, hvornår er retten gyldig og hvad forstås ved gældende ret og sammenhængen i retten. Der arbejdes undgående med naturretten, hermeneutik, retspositivisme, retsrealisme og europæisk realistisk retspositivisme. Gennem en historisk og videnskabslig forståelse af retsteoriernes opståen og indhold skabes der et solidt grundlag for at fårstå retten og rettens kilder og data i dag.
Målet med Videregående juridisk metode og retsteori er, at de studerende til den mundtlige eksamen skal kunne:
• Redegøre for og have en dybdegående forståelse for for indholdet i retsvidenskaben, særligt for indholdet i retskildelæren, den retsdogmatiske metode og retspolitiske analyser
• Angive indholdet og forskellene mellem de forskellige discipliner inden for retsvidenskaben, og anvende retsfaktum, jus og retsfølge til at gennemføre gyldige videnskabelige juridiske analyser. Den studerende skal have et indgående kendskab til betydningen af den juridiske metode ved juridiske analyser, samt kunne angive hvilke retskilder, der er anvendt i Indre Markedsprojekt, hvordan den retsdogmatiske analyse er gennemført og forskellen på retsdogmatik og retspolitik i forhold til projektet
• Redegøre for indholdet i de grundlæggende retsteorier, der er angivet i pensum. Særligt indgående skal der kunne redegøres for naturretten, hermeneutikken, retspositivismen, realisme og europæisk realistisk retspositivisme. Den studerende skal kunne angive teoriernes særlige karakteristika og forklare betydningen af hver enkelt retsteori og kunne angive forskelle og ligheder, samt kunne sætte teorierne ind i et europæisk historisk perspektiv
• Forklare forskellen mellem retsvidenskaben og retsfilosofien og redegøre for og diskutere forholdet mellem de to discipliner
• Vise indgående kendskab til data of modeller, der er anvendt i pensum til at forklare såvel retsvidenskaben som retsfilosofien
Målet med økonomisk vienskabsteori er at give den studerende en kort indføring til centrale videnskabsteoretiske retninger (som f.eks. induktivisme, logisk positivisme, falsifikationisme, Kuhns paradigmeteori, mm.) med hertil hørende begreber som verifikation, falsifikation, paradigme-begrebet, mm. Formålet hermed er, at de studerende får nogle redskaber til at vurdere forskellige teoridannelser indenfor det erhvervs-økonomiske område, og at de bibringes forudsætninger for at læse noget af den omfattende videnskabsteoretiske litteratur, som allerede findes inden for erhvervsøkonomien.
Med henblik på at gøre gennemgangen så faglig relevant som overhovedet muligt for de HA(jur.)-studerende vil den klassiske profitmaksimeringsteori og kritikken af denne danne udgangspunkt for gennemgangen af de forskellige videnskabsteoretiske positioner. Det vil så blive undersøgt, hvorledes økonomer af forskellig observans har forholdt sig til profitmaksimerings-hypotesen og hvilken metodologisk status denne er blevet tillagt i de forskellige videnskabsteorier. Endvidere arbejdes med forskellige dimensioner som f.eks. analyseenhed, analyseniveau og forklaringstype.
Faget tilsigter at give de studerende en kompetence til kritisk-refleksiv vurdering af væsentlige økonomiske teorier og metoder med udgangspunkt i generelle videnskabsteoretiske modeller. Desuden søger faget at give de studerende en kompetence til at strukturere et fagområdes forskelligartede teorier med henblik på at forbedre den studerendes absorption af ny ”teoretisk” og ”praktisk” viden.
Læringsmål
Læringsmål for Indre Markedsprojekt er opstillet i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet dermed, det andet vedrører de elementer som Projektet skal bestå af: Det metodiske udbytte Efter at have gennemført forløbet skal den studerende kunne: • Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og formulering af problem er gensidigt influerende • Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med afhandlingen og dens indhold • Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at løse problemet. • Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet • Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion • Argumentere for relevansen af den anvendte teori • Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes til dokumentation for analyse og løsning af problemet • Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem: formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion Indholdskriterier Karakteren 12 gives, når Projektet på fremragende vis, d.v.s. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
- De i Vejledningen anførte elementer skal opfyldes. Projektet er styret af en for uddannelsen relevant problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset således, at Projektets analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning, disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen.
- Den studerende diskuterer valg af data, empiri, retskilder og metode i en juridisk og økonomisk kontekst.
- Projektet er videnskabeligt baseret og forholder sig til en markedsmæssig problemstilling.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, d.v.s. går i dybden med et for projektet relevant videnskabeligt spørgsmål ud fra videnskabelige metoder og analysen kommer frem til et gyldigt videnskabeligt resultat ud fra såvel juridisk som økonomisk metodologi.
- den studernede kan anvende erhvervsjuridisk og økonomisk forståelse i en bred kontekst og arbejde analytisk med data.
- anvende en integreret løsningsmodel i forhold til feltet mellem marked, virksomhed, profikmaksimering, samfundsoptimering, gældende ret og retspolitiske overvejelser.
- markeds- og EU forståelse i juridisk og økonomisk perspektiv og forholde sig til samfundets forhold og forandringer i et erhvervsorienteret perspektiv
- I bedømmelsen indgår resumé, der indeholder Projektets centrale pointer. Resuméet skal affattes på engelsk.
- Til den mundtlige eksamen er der endvidere følgende læringsmål for videnskabsteori: Kende, forstå og forklare de økonomiske og juridiske videnskabsteorier, der er indeholdt i pensum. Forklare teoriens hårde kerne, historiske placering og indflydelse på videnskaben
ECTS
7,5
Bachelorprojekt
Kurset gennemgår de overordnede krav til gennemførelse af bachelor projektet på Ha (jur). De studerende bliver oplyst om vejlederne og brug af disse. De studerende får redeskaber til brug i bachelorprocessen, herunder overordnet metode, kildesøgning og skrivevaner. Der arbejdes også med den integreret del af bachelorprojektet.
Undervisningen er baseret på tilstedeværelsesundervisning. Der er i kurset indlagt små øvelser, hvor de studerende arbejder med deres egne emner og problemstillinger. For at få det optimale ud af tilstedeværelsesundervisningen forventes det, at de studerende deltager aktivt i undervisningen. De studerende opfordres til løbende at byde ind med spørgsmål, så alle eventuelle tvivlsspørgsmål er besvaret, inden de studerende går ind i deres sidste skrive fase.
Formålet med kurset er at give de studerende et godt fælles udgangspunkt for udarbejdelse af deres bachelor opgave.
Læringsmål
Den studerende skal udvise forståelse for behandling af juridisk og økonomisk data fra regulering, herunder dansk- og EU regulering, retspraksis, sædvaner og principper samt kvantitative og kvalitative økonomiske kilder. Den studerende skal vise dybdegående forståelse af markedet, organisationen og virksomheden gennem de juridiske, økonomiske og tværfaglige analyser. Den studerende skal have dybdegående kendskab til profit maksimering, optimalitet, samfundsefficiens samt lovgivningens rammer og muligheder. Denne viden skal kunne anvendes i reflekterende analyser, og den studerende skal kunne demonstrere færdigheder og evner til at beskrive, analysere og bearbejde en kompleks, juridisk, økonomisk og tværfaglig problemstilling, som rækker ud over niveauet på fagene på bacheloruddannelsen. Efter at have gennemført bachelorafhandlingsforløbet skal den studerende kunne: Formulere et problem som kan styre og strukturere arbejdet med bachelorprojektet og dens indhold. Udarbejde et sammenhængende og problemorienteret bachelorprojekt indeholdende jura, økonomi og integration. Bearbejde den viden som de(n) studerende opnår ved at undersøge problemet. Forklare, anvende og evaluere de metoder, der bliver anvendt til besvarelsen af bachelorprojektets spørgsmål og ved løsningen af problemet. Udvælge, bearbejde og argumentere for relevansen af den valgte teori, som bruges til formulering af problem, analyser og konklusion. Udvælge, bearbejde og forklare de primære og sekundære kilder, der anvendes til dokumentation for analyse og løsning af problemet. Argumentere ud fra faglige termer der bruges i forbindelse med besvarelse afhandlingens problemer. Karakteren 12 gives, når projektet på fremragende vis, dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
- Afhandlingen er styret af en problemformulering der er relevant for Ha (jur) uddannelsen og udviklet/udarbejdet af de(n) studerende. Problemformuleringen skal indeholde et reelt problem.
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning, disposition, analyser og konklusion.
- Der er dokumentation, diskussion og begrundelse for valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis empiri indgår).
- Afhandlingen skal udarbejdes med udgangspunkt i relevante forskningslitteratur for emnet.
- Afhandlingen indeholder lige dele af jura og økonomi, og indeholder en integreret analyse. Afhandlingen udviser dybdegående kendskab til og anvendelse af data, metode, teori og evt. empiri.
- Overholder CBS´s regler vedrørende formalia samt Ha (jur)´s bachelor vejledning, Afhandlingen skal indeholder et resume på engelsk
ECTS
15
Mikroøkonomi
Faget Mikroøkonomi præsenterer grundlæggende økonomisk teori om forbrugeres og virksomheders økonomiske beslutninger, konsekvenserne heraf for vareprisdannelse, arbejdskraft, m.v. og samspillet mellem de forskellige markeder. Desuden omtales mulighederne for at opnå en samfundsøkonomisk effektiv ressourceanvendelse samt den økonomiske politiks (for eksempel konkurrencepolitikkens) indflydelse på de enkelte markeder og på den samfundsøkonomiske effektivitet.
Der bygges videre på mikroøkonomi i en stor del af den efterfølgende økonomiundervisning, især i fagene Erhvervsøkonomi, Makroøkonomi, Afsætningsøkonomi og Industriøkonomi. Derudover behandles emner der vil blive taget op i Finansiering, Rets- og Kontraktøkonomi og Konkurrenceret.
Læringsmål
Efter deltagelse i kurset skal den studerende kunne:
- Forklare og redegøre for indholdet i forskellige grundlæggende mikroøkonomiske begreber som f.eks elasticitet, alternativ omkostning, markedsligevægt og ufuldkommen konkurrence på en omfattende og intuitiv måde.
- Beskrive og rationalisere de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller som f.eks. modeller for udbud og efterspørgsel, ufuldkommen konkurrence og forbruger adfærd.
- Grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser.
- Algebraisk løse økonomiske problemstillinger som f.eks nytte-og profitmaksimering, udbud lig efterspørgsel, samt algebraisk bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som f.eks. pris, mængde og profit.
- Udvise forståelse for mikroøkonomiske begreber og sammenhænge.
- Anvende økonomisk intution og argumentation til at forklare væsentlige aktuelle spørgsmål relateret til mikroøkonomi.
ECTS
7,5
Makroøkonomi
Fagets skal give en indføring i makroøkonomiske teori, suppleret med empirisk belysning af de teoretiske modellers evne til at forklare forløbet af de centrale makrostørrelser: nationalprodukt, renteniveau, arbejdsløshed, løn og priser, inflation, statsgæld, betalingsbalance, valutakurser m.v.
Makroøkonomi omfatter analyser på kort og på langt sigt af samspillet mellem:
$ Vare- og tjenestemarkedet
$ Penge- og valutamarkedet
$ Arbejdsmarkedet
Økonomisk politik:
$ Teoretisk og empirisk belysning af de muligheder, der er for gennem den økonomiske politik, f.eks., finans-, penge- og valutakurspolitikken, at påvirke den økonomiske udvikling i et samfund med en åben økonomi.
Der lægges i nationaløkonomi vægt på, at den studerende tilegner sig:
$ Økonomisk metode og analyseteknik.
$ Modelforståelse og modelanvendelse
$ Overblik over mainstream teorier indenfor den makroøkonomiske disciplin.
Læringsmål
- tilegne sig begrebsapparatet
- lære de enkelte modeller (fx varemarkedsmodellen for den lukkede økonomi)
- få et overblik over modellerne (forstå forskellene)
- kunne vælge den model som passer til en konkret problemstilling.
- beregne ligevægten (fx varemarkedsligevægt).
- anvende de nævnte modeller til at analysere effekten på økonomien af økonomisk-politiske tiltag og andre udefrakommende påvirkninger
- at udvise økonomisk intuition og forholde sig kritisk/reflektivt til aktuelle makroøkonomiske problemstillinger
ECTS
7,5
Konkurrenceret
Hensigten med faget er at give de studerende en forståelse for konkurrencerettens hovedbestemmelser, der består af artikel 101 og 102 i TEUF samt EU's fusionsforordning. Endvidere skal de studerende kunne forstå og arbejde med cases, data og konkurrenceretlige problemstillinger.
Faget gennemgår berøringsfladerne mellem virksomheden og markedet, hvorved også relationer til den offentlige sektor berøres. Den centrale juridiske del af faget udgøres således af konkurrencelovgivningen, som omfatter gennemgang af EU's konkurrenceregler og af den danske konkurrencelovgivning, belyst ved bl.a. domspraksis og administrativ praksis. Der søges gennemført en undervisning, hvor de økonomiske og de juridiske dele af faget spiller sammen og bruges til den kritisk evaluering af virksomheders markedsadfærd, samt samfundsmæssige konsekvenser af konkurrenceretlig intervention.
Læringsmål
Læringsmålet for konkurrenceret er opstillet i to aspekter, hvor A er læringsmålene for faget konkurrenceret, mens B er læringsmålene for det integrerede Konkurrence- og Markedsprojekt, som udprøver faget.
- A:
- Identificere og forklare grundlæggende begreber inde for faget i et klart og korrekt sprog. Udfinde, systematisere og anvende data, kilder og empiri.
- Udvælge, formulere og diskutere eksempler der er tilstrækkelige komplekse til at demonstrere den studerendes forståelse for fagets juridiske problemstillinger i den markedsøkonomiske kontekst.
- Identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler og juridisk kunne argumentere for løsninger af problemstillingen som tager højde for efficiens og andre konkurrencerettlige værdier.
- Reflektere kritisk over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for konkurrenceretten.
- Anvende og fortolke fagets retskilder ud fra juridisk metode.
- B:
- Formulere et konkurrenceretsligt og industriøkonomisk problem, som kan styre og strukturere arbejdet med projektet og dens indhold.
- Redegøre for de metoder, som anvendes til løsning af problemet. Udfinde, systematisere og anvende data, kilder og empiri.
- Udvælge og anvende den eller de teorier, der bruges i forbindelse med problemformuleringen samt kunne argumentere for relevansen af den eller de anvendte teorier i forhold til problemformuleringen.
- Analysere en problemstilling ud fra både et konkurrenceretligt- og et industriøkonomisk perspektiv.
- Vurdere samfundsmæssige konsekvenser af virksomheders markedsadfærd og den konkurrenceretlige regulering heraf.
ECTS
7,5
Finansiering
Faget omhandler de centrale principper i finansiel teori. Særligt fokus har værdiansættelse af betalingsstrømme, investeringsplanlægning, porteføljeteori, optionsteori, kapitalstruktur og international finansiering. Danske institutionelle aspekter med relevans for finansiel beslutningstagning inddrages.
Faget giver faglig baggrund i Finansiering såvel for en erhvervsmæssig karriere direkte efter opnåelse af bachelorgraden som for en kandidatoverbygning med specialisering i Finansiering.
Læringsmål
- Identificere, forklare og klassificere grundlæggende begreber, modeller og metoder (”fundamentals”) i finansiel teori om husholdninger, om finansielle markeder med tilhørende instrumenter, om virksomheder og om disses sammenhæng.
- Beregne, fortolke og sammenligne finansielle priser, afkast, afkastkrav og nøgletal.
- Analysere givne finansielle beslutningsproblemer, opstille konkrete løsningsforslag samt reflektere herover.
- Vurdere cases og udsagn med en finansieringsteoretisk indgangsvinkel.
ECTS
7,5
Valgfag / Udveksling (22,5 ECTS)
På 5. semester kan du tage valgfag på CBS eller andre universiteter, eller du kan tage på udveksling.
Rets- og kontraktøkonomi
Der er to formål med ”Rets- og kontraktøkonomi: Grundlæggende teori og metode.” Det ene er at udvikle de studerendes analytiske værktøjer og begreber. Spil- og kontraktteoriens grundlæggende begreber og resultater introduceres, idet der lægges særlig vægt på at vise hvordan disse modeller kan anvendes til at forstå økonomisk adfærd. Det andet formål er at give de studerende et indblik i de væsentligste indsigter fra retsøkonomien. Der ses på, hvordan retsøkonomien kan strukturere juraen, og hvordan den kan kaste lys over erstatningsretten, kontraktretten, immaterialretten og ejendomsretten.
Vi vil anvende økonomisk teori til at forstå kontrakter og organisationer med; vægten er lagt på at anvende det økonomiske begrebsapparat til forståelse af kontrakt- og virksomhedsformer. Samtidig er det essentielt at de studerende får indblik i relationen til den langsigtede værdiskabelse frem for et udelukkende kort profit hensyn.
Læringsmål
- At kunne anvende centrale spilteoretiske begreber som forventet nytte maksimering, Nash-ligevægt samt diverse optimalitetsbegreber i konkrete (sociale eller individuelle) valgsituationer og kunne udlede den bedste løsning inter partes og for samfundet via efficiensbegreber.
- At vurdere styrken og svagheden ved alternative definitioner af optimalitet (efficiens)
- At forstå moral hazard og adverse selection modellerne og kunne overføre modellerne på juraen og på forhold mellem Principaler og Agenter mere generelt
- At vurdere under hvilke forhold der er sammenfald mellem ligevægt og optimalitet i konkrete sociale valgsituationer, der placeres i en juridisk kontekst.
- At få en dyb faglig viden og analytisk tilgang til de grundlæggende retsøkonomiske rationaler for ejendomsretten, kontraktretten og erstatningsretten.
- At anskue ejendomsretlige, kontraktretlige og erstatningsretlige problemstillinger ved hjælp af den retsøkonomiske modeller for ejendoms- kontrakt- og erstatningsretten og sætte resultaterne i kontekst af smafundmæssige udfordringer og dilemmaer.
- At anskue organisationelle valg i lyset af Coase-teoremet og kunne prioritere allokeringen af rettigheder i forhold til parternes og samfundets efficiensbegreber
- At relatere særlig kontraktteorien til konkrete organisatoriske problemstillinger i erhvervslivet og forstå incitamentsstrukturer, der blandt andet kan styrke iværksætteri
- At anskue organisationelle valg ud fra teorien om moral hazard og teorien om ufuldstændige kontrakter samt planlægge en strategisk tilgang baseret på optimal ressourceallokering/rettighedsallokering
ECTS
7,5
Juridisk metode og aftaleret
Dette fag omhandler en introduktion til juridisk metode samt den juridiske disciplin aftaleret. Faget indeholder endvidere såvel juridisk metodeforståelse, dybdegående kendskab til aftaleret samt forståelse for at anvende jura som præventivt styringsmiddel.
Evnen til at anvende jura som præventivt styringsmiddel i erhvervsvirksomhed kræver, at såvel reglerne om de enkelte kontraktforhold som de almindelige obligationsretlige regler og principper beherskes som det ”skelet”, der danner grundstammen i den juridiske metode, og at man gennem konkret anvendelse af reglerne optræner sin indlevelse i de problemer, som reglerne regulerer, og sin juridiske forståelse.
Fagets første del omhandler introduktion til den juridiske disciplin Juridisk metode. Juridisk metode omhandler på denne del af uddannelsen et overblik i, hvilke metoder der anvendes til juridiske analyser og besvarelse af juridiske problemstillinger. Juridisk metode er indføring i det grundlag, hvorpå juridiske svar gives. I dette fag introduceres således til at den studerende bliver i stand til at give korrekte juridiske svar.
Fagets andel del omhandler den juridiske disciplin aftaleret. I enhver form for erhvervsvirksomhed indgår aftaler om køb og salg af varer og tjenesteydelser som centrale aktiviteter. Således indkøber f.eks. en producerende virksomhed råvarer, der forarbejdes og sælges som færdigvarer. I forbindelse med produktionen indgår aftaler om sagkyndig bistand, arbejdsaftaler, lejeaftaler m.v. Virksomhedens produkter skal transporteres og forsikres, ligesom virksomhedens fysiske rammer skal erhverves ved leje eller køb. Disse forhold reguleres bl.a. ved indgåelse af aftaler. Jura som præventive styringsmiddel indgår i alle elementer af denne del af faget.
Aftaleretten bygger både på lovregler og almindelige retsgrundsætninger. Hvor der ikke er givet sådanne særlige aftaleretlige lovregler, må man have et almindeligt system at falde tilbage på. Dette system kaldes i den juridiske terminologi obligationsrettens almindelige del.
Aftaleretten omhandler i dette fag følgende materielle retsområder:
Indgåelse af aftaler
Fuldmagtsforhold
Ugyldighed
Forbrugeraftaler og urimelige aftaleforhold
Almindelige bestemmelser og aftalers retsvirkning (fortolkning og udfylding)
og indbefatter grundig indførelse i og forståelse for alle retskilder inden for dette område, hvilket er regulering, retspraksis, sædvaner og almindelige retsgrundsætninger.
I overensstemmelse hermed kan fagets læringsmål siges at gå ud på dels teoretisk forståelse, overblik og viden, dels færdigheder med hensyn til at anvende denne teoretiske indsigt til at kvalificere, analysere og vurdere konkrete forhold i lys af de relevante retsregler med henblik på præsentation af, redegørelse for og løsning af konkrete problemer.
Læringsmål
Fagets mål er, at den studerende skal have/kunne
- Kendskab til juridisk data og de grundlæggende retskilder i dansk ret, herunder særligt inden for aftaleretten
- Analytisk forståelse for retskildernes systematik, indbyrdes vægtning og hjemmelsgrundlag, herunder forståelse for anvendelsen af juridiske data
- Analysere de i fagets beskrevne aftaleretlige regler og retskilder og forstå samspillet til en bredere markedskontekst
- Redegøre for virksomheders retsstilling på grundlag af aftaleretlige regler, domme og retsprincipper og forstå konsekvenserne heraf
- Identificere relevante aftaleretlige problemer og retlige argumenter ud fra fagets data og retskilder
- Argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser en konkret forståelse og bred viden for fagets problemstillinger
- Tilegne sig grundlæggende juridiske færdigheder inden for den almindelige obligationsret med henblik på at anvende denne grundlæggende forståelse senere i uddannelsen på et avanceret niveau
ECTS
7,5
Markedsret
Dette kursus i markedsret har fokus på markedsførings- og immaterialret. Sammen sætter disse discipliner rammere for, hvordan virksomheder kan agere på markedet.
Kurset giver en grundig introduktion til retsområderne med henblik på at at give den studerende værktøjer til at vurdere lovligheden af markedsføringsplaner og konkrete erhvervsaktiviteter samt at beskyttee og håndhæve immaterielle rettigheder.
Der benyttes case-baseret undervisning mhp. anspore diskussioner og derved skabe forståelse for den kompleksitet markedsretlige spørgsmål ofte besidder. I den sammenhæng inddrages også elementer fra afsætningsøkonomien og andre relevante discipliner for at skabe forståelse for den markedsretlige kontekst.
Der lægges vægt på, at undervisningen illustrerer snitflader til andre discipliner, som de studerende kender, herunder aftale-, købe- og erstatningsret samt internationale spørgsmål. Endelig lægges der stor vægt på anvendelse af den juridiske metode samt forståelsen af EU-rettens betydning for national markedsret.
Foreløbig lektionsplan:
MARKEDSRETTEN
1. lektion: Markedet og reguleringen heraf
MARKEDSFØRINGSRET
2. lektion: God skik, herunder vildledende og aggressiv markedsføring
3. lektion: Prisoplysninger og prismarkedsføring
4. lektion: Sortlistede former for handelspraksis
5. lektion: Direkte markedsføring, herunder datagrundlaget
6. lektion: Case
IMMATERIALRETLIGE REGLER
7. lektion: Immaterialret og forholdet til markedsføringsretten
FORRETNINGSKENDETEGN
8. lektion: Erhvervelse af kendetegn, herunder varemærker
9. lektion: Kendetegnsbeskyttelsen
OPHAVSRET
10. lektion: Opnåelse af beskyttelse
11. lektion: Beskyttelsens indhold
12. lektion: Krænkelse og indskrænkninger i beskyttelsen
13. lektion: Case
Læringsmål
I faget markedsret skal den studerende demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at:
- anvende grundlæggende begreber inden for faget i et klart og korrekt sprog
- anvende fagets retskilder korrekt
- identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler, og argumentere juridisk for løsning af problemstillingen
- foreslå tiltag til at imødekomme ulovligheder eller på anden måde forbedre konkrete parters retsstilling
ECTS
7,5
EU-ret
Formålet med faget er at give de studerende kendskab til grundlæggende EU-ret, herunder EU’s institutioner, de EU-retlige data i form af EU-retskilder, grundlæggende rettigheder, samspil med national ret og EU-markedsret. Dette sker ved at kombinere traditionel undervisning og online-quizzer med domslæsning.
Læringsmål
- Redegøre for de i fagets pensum beskrevne EU-retlige data i form af EU-rettens regler og principper, samt deres opbygning og funktion ud fra en samfundsmæssig kontekst.
- Redegøre for EU-Domstolens arbejdsmetoder, praksis og fortolkningsprincipper
- Identificere relevante EU-retlige problemer og EU-retlige argumenter ud fra et komplekst materiale, som individet/virksomheden kan anvende proaktivt
- Placere konkrete problemstillinger i en EU-retlig sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse af forholdet mellem EU-ret og national ret samt individets/virksomhedens adgang til at påberåbe sig EU-retten
ECTS
7,5
Selskabsret
Selskabsret er en specialdisciplin inden for formueretten. Faget Selskabsret bygger videre på den undervisning, der er givet i de formueretlige discipliner på 1. år. I selskabsret fokuseres der på følgende elementer i selskabsretten:
• Selskabsrettens udvikling
• De forskellige selskabsformer inden for kapital- og personselskaber
- EU-selskabsretten
• Stiftelse
• Hæftelse
• Kapital
• Kapitalbeskyttelse
• Ledelse
• Ansvar
• Årsrapport
• Revision
• Likvidation
• Fusion
Læringsmål
En iværksætter har brug for et selskab som juridisk ramme for sin virksomhed. Den studerende skal kunne beskrive de forskellige selskabsformer, der kendes i dansk ret, således at den studerende bliver i stand til at rådgive iværksætteren, der da sættes i stand til at bidrage med løsninger på samfundets udfordringer. Den studerende skal i denne forbindelse kunne forklare ligheder og forskelle mellem de enkelte selskabsformer for så vidt angår de grundlæggende regler for beskyttelse af selskabsdeltagerne og selskabernes kreditorer. På denne baggrund skal den studerende kunne argumentere for fordelene og ulemperne ved de enkelte selskabsformer for den enkelte erhvervsdrivende. Derudover skal den studerende kunne redegøre for de grundlæggende principper vedrørende stiftelse, ledelse, afholdelse af generalforsamling og opløsning, der gælder for de enkelte selskabsformer. De studerende skal på grundlag af et konkret eksempel kunne bedømme, om en påtænkt eller gennemført disposition er lovlig i selskabsretlig henseende. På denne baggrund kan den studerende medvirke til, at selskaberne bidrager til samfundets vækst og tager samfundsansvar. Den studerende skal understøtte sin konklusion med henvisning til de relevante retskilder. Den studerende skal i denne henseende anlægge en analytisk tilgang til de foreliggende retskildemateriale (data) og forholde sig kritisk hertil
ECTS
7,5
Skatteret
Faget sigter på at give en indføring i de grundlæggende skatteretlige regler med henblik på at sætte den studerende i stand til at identificere, analysere og konkludere (løse) væsentlige problemstillinger inden for skatteretten.
Læringsmål
- tilegne sig et overblik over retsreglerne inden for faget og i et klart og korrekt sprog kunne redegøre herfor.
- forstå forholdet mellem retskilderne og i et klart og korrekt sprog kunne redegøre herfor.
- beherske den juridiske metode og være i stand til at analysere problemstillinger og vise, hvordan konkrete eksempler kan løses korrekt ved anvendelse af de relevante retskilder inden for retsområdet.
- I relation til ovenstående forventes de studerende at opnå indsigt i og fortrolighed med følgende hovedemner:
- Skatterettens retskilder
- Subjektiv skattepligt
- Den skattepligtige indkomst
- De skattepligtige indtægter
- De fradragsberettigede udgifter
ECTS
7,5
Formueret
Erstatningsretten er central i formueretten. Faget har til formål at introducere de centrale erstatningsbetingelser og ansvarsfrihedsgrundene, der kan indebære bortfald eller nedsættelse af skadelidtes erstatningskrav. Faget anvender erstatninsgretlige data heriblandt retspraksis for at fortolke, illustrere og diskutere de erstatningsretlige betingelser.
Køb udgør såvel nationalt som internationalt stadig den mest udbredte kontrakttype i formueretten. Faget har til formål at introducere de centrale køberetlige problemstillinger med udgangspunkt i køberetlige data i form af den danske købelov om retspraksis. Der fokuseres i undervisningen på de centrale temaer om fastlæggelse af pris, levering og risikoens overgang, sælgers misligholdelse og købers misligholdelse.
Læringsmål
- Redegøre for de i fagets pensum beskrevne regelsæt samt deres opbygning og funktion
- Redegøre for virksomheders retsstilling på grundlag af de i fagets pensum beskrevne regelsæt
- Identificere relevante formueretlige og internationalt formueretlige problemer og retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
- Placere konkrete problemstillinger i national og international fomrueretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse
- Analysere nationale og internationale formueretlige problemstillinger, argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og foretage fagligt begrundede valg for løsningen
- Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger
ECTS
7,5
Organisational Analysis
Many individuals work within an organization these days. Whether it is a small or a big organization, there are several important factors that can influence a workplace.
In this course, students will learn more about several organizational theories that can be used to understand, analyze and discuss what an organization is, how it works and what challenges it might face.
Learning Objectives
- Master relevant terminology regarding organizations
- Display the ability to verbally and visually apply theories to analyze and discuss the internal and external challenges that organizations face
- Identify, evaluate, and assess the benefits and drawbacks of managerial choices related to organizations
- Verbally and visually examine and critically assess organizational tools and their interplay
ECTS
7,5
Afsætningsøkonomi
Kurset tilstræber:
At give den studerende overblik, forståelse og teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given virksomhed.
At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske niveau.
At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres anvendelses-muligheder og-begrænsninger i en given kontekst.
Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere virksomhedens marketingaktiviteter.
Kurset anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne følger et progressivt forløb:
1) Grundlaget for marketing og værdiskabelse
2) Virksomhedens strategiske marketing situation
3) Målsætning, strategi, målgrupper og positionering
4) Værdiskabelse via produkt, pris og distribution
5) Værdiskabelse via kommunikation til og med markedet
6) Evaluering af markedsføringsindsatsen
Kursets pædagogiske tilgang lægger vægt på:
At de valgte problemområder analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete eksempler og cases.
At der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, der kan danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning på såvel strategisk som taktisk plan.
Læringsmål
Den studerende skal demonstrere et overordnet overblik ved at:
- Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til problemløsningsprocessen i forbindelse med håndtering af marketingproblemstillinger.
- Anvende faglig viden til at analysere, vurdere og prioritere relevante eksterne forhold på makro-, meso- og mikroplan.
- Anvende faglig viden til at analysere, vurdere og prioritere relevante interne forhold for en given virksomhed.
- Opstille en SWOT-analyse.
- Kortlægge og kritisk vurdere virksomhedens forskellige strategiske forretningsmuligheder med udgangspunkt i SWOT/situationsanalyse.
- Opstille målsætninger for virksomhedens marketingindsats.
- Udarbejde og anbefale strategier med henblik på optimering af marketingindsatsen.
- Opstille og anbefale konkrete og resultatorienterede handlingsparametre i forbindelse med udførelse af marketingindsatsen.
- Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og værktøjer og kunne reflektere over disses anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst.
ECTS
7,5
Tings- og kreditret
Kredit- og sikkerhedsret bygger forudsætningsvis på den undervisning der er givet i de aftaleretlige og formueretlige discipliner på 1. år. I faget fokuseres der på følgende fire hovedområder:
1. Fordringsret og kreditret: Hvad er en fordring? Hvordan kan en fordring være en del af ens formue? Hvordan foregår køb og salg af fordringer? Hvad indebærer det, at man giver kredit?
Centrale momenter:
- Fordringen som formuegode
- Gældsbreve og andre kreditretlige dokumenter
- Kreditaftaler, inkl. sondringer mellem erhvervs- hhv. forbrugerforhold
2. Nødlidende kreditforhold: Hvad sker der, hvis en part ikke overholder sit løfte/indfrier sin forpligtelse? Hvad indebærer kreditorforfølgning? Hvilke formuegoder kan nås ved kreditorforfølgning?
Centrale momenter:
- Sondringen mellem individualforfølgning og universalforfølgning, med fokus på udlæg, gældssanering, rekonstruktion og konkurs.
3. Tingsret: Aspekter vedrørende ejendomsret og andre rettigheder inden for formuerettens område. Tredjemandskonflikter – hvad sker der, når flere personer har ret til samme formuegode?
Centrale momenter:
- Vindikation og ekstinktion
- Sikringsakter
- Erhververens beskyttelse mod overdragerens kreditorer
- Overdragerens beskyttelse mod erhververens kreditorer
- Dobbeltdisposition
- Hjemmelskonflikt
4. Sikkerhedsret: Hvilke risici er kredit forbundet med? Hvilke forskellige sikkerhedsformer kan man benytte minimere disse risici? Hvilken sikkerhedsform er mest formålstjenlig i forskellige relationer?
Centrale momenter:
- Detentionsret og retentionsret
- Tinglig sikkerhed
- Tinglysning
- Kaution og støtteerklæringer
- Pant, virksomhedspant og fordringspant
- Byggelån og byggelånstransporter
- Modregning
Læringsmål
Faget skal give de studerende viden om begreber og regler inden for retsområderne kreditret, tingsret og insolvensret, samt kompetencer til at løse konkrete problemstillinger inden for de nævnte retsområder.
- Redegøre for de i fagets pensum beskrevne regelsæt samt deres opbygning og funktion.
- Identificere, analysere og løse konkrete problemstillinger i lyset af de relevante retsregler på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse.
- Identificere og redegøre for forskellige fordringstyper på en måde, som viser indsigt i og forståelse for fordringsbegrebet.
- Identificere og redegøre for grundlæggende begreber og regler inden for retsområdet insolvens og kreditorforfølgning, herunder forskellen på individuel tvangsfuldbyrdelse, rekonstruktion og konkurs.
- Identificere og redegøre for forskellige former for sikkerhedsstillelse, deres regulering og anvendelsen af debitorsikring i praksis.
- Identificere og redegøre for tingsretlige begreber, problemstillinger og regler.
ECTS
7,5