Bageren har allerede appen klar – hvad med din virksomhed?

En større digital revolution er lige om hjørnet, og store som små danske virksomheder skal fremover tænke i helt nye digitale baner, hvis de vil fortsætte med at eksistere. Det er budskabet i ny bog, der med ni konkrete digitale udfordringer forsøger at få det danske erhvervsliv til at gå i gang, før det er for sent.

30/10/2015

Den digitale omstilling
(Copyright © Cienpies Design/Shutterstock.com)

Af Claus Rosenkrantz Hansen

Ville det ikke være rart, hvis man via en app kunne forudbestille sit morgenbrød, så man bare møder op hos bageren og uden at stå i kø får udleveret sine lune rundstykker – færdigpakkede og betalte?

Det scenarie er allerede en realitet. Folkene bag MobilePay er godt i gang med at introducere en app, som gør det lidt lettere at være sulten bagerkunde søndag morgen.

Appen er endnu et eksempel på, hvordan alle brancher påvirkes af en markant digital udvikling, der står lige for døren. En udvikling, som kommer til at betyde en radikal ændring af måden, man laver forretninger på. Digitaliseringen smider nemlig alle bolde op i luften med det resultat, at gamle etablerede forretningsmetoder udfordres eller ligefrem forsvinder.

Jan Damsgaard er professor på CBS. Til daglig forsker han i digitaliseringens indvirkning på virksomhedernes forretningsstrategier, og lige nu er han aktuel med bogen Den digitale omstilling – en bog, der henvender sig til de virksomheder, der endnu ikke har taget den digitale udfordring op.

”Alle virksomheder – offentlige som private, store som små – bliver berørt af den her udvikling, og det nytter ikke at læne sig tilbage og tro, at udviklingen udebliver, for det gør den ikke. Så vil man klare sig i fremtiden, må man forholde sig til et marked, som i langt højere grad fungerer på det digitales betingelser,” forklarer Jan Damsgaard.

De ni digitale udfordringer
Selvom det for mange virksomheder kommer til handle om overlevelse, fremhæver Jan Damsgaard også de uanede mængder af muligheder som følger med digitaliseringen. Men det kræver, at man som virksomhed indstiller sig på at gribe de muligheder.

”Derfor indeholder bogen ni konkrete udfordringer, som virksomheder i udgangspunktet må forholde sig til. Det handler om at tune sig in på de af udfordringerne, der er særlig relevante for ens virksomhed. Er det Big Data, er det Tingenes Internet, eller er det de sociale medier, som er relevante for lige netop min virksomhed? Derefter er det om at komme i gang og få nogle erfaringer,” siger Jan Damsgaard.

Han sammenligner den digitale udvikling med en gryde fuld af vand. Endnu er gryden ikke i kog, men det damper voldsomt, og når gryden først er i kog, er det allerede ved at være for sent. Konkurrenter kan rykke ind og tage en stor del af markedet i løbet af et halvt år. Et eksempel er introduktionen af MobilePay på det danske betalingsmarked.

Derfor skal virksomhederne rykke nu – der skal gang i de digitale overvejelser og eksperimenter.

”Tidsfaktoren er vigtig her. Endnu har den digitale gryde ikke nået kogepunktet, så det er stadig ikke for sent. Men det kommer til at gå hurtigt, så når det sker, skal man skal være klar,” uddyber Jan Damsgaard.

En kamp der kun kan tabes
Der er allerede talrige eksempler på, hvordan den digitale udvikling udfordrer traditionelle brancher. To af eksemplerne på digitale platforme, der har skabt røre hos etablerede og traditionelle brancher, er Uber og Airbnb. Uber formidler kørelejlighed mellem brugerne. Airbnb formidler overnatningsmuligheder.

De to platforme er en gevaldig torn i øjet på hyrevognene og hotellerne, fordi de på sigt er en alvorlig trussel mod deres omsætning og indtjening.

Men kampen er ulige. Digitale platforme som Uber og Airbnb kan nemlig noget, som de traditionelle brancher kun kan drømme om. Som andre platforme er Uber og Airbnb rigtig gode til at matche udbud og efterspørgsel – og endda med meget lave transaktionsomkostninger.

”De digitale løsninger er så gode til at matche udbud og efterspørgsel, at de traditionelle brancher kommer til at tabe. Der vil fremover stadig findes både taxier og hoteller, men hyrevogns- og hotelbranchen vil se meget anderledes ud, og de vil være mindre lukrative. Det betyder så også, at udviklingen kommer til at koste arbejdspladser, og det understreger vigtigheden af, at dansk erhvervsliv geares til at håndtere den digitale omstilling,” siger Jan Damsgaard.

Jan Damsgaards ni digitale udfordringer til erhvervslivet:

1. Hvordan undgår virksomheden at dø i digitaliseringen?
  2. Hvordan vælger virksomheden den rigtige digitale løsning?
  3. Hvordan kan virksomheden tjene penge, hvis kerneydelsen bliver gratis?
  4. Hvordan tiltrækker virksomheden brugere til sin platform og sørger for, at de bliver der?
  5. Hvordan ændrer virksomheden sin kommunikation, så den passer til de sociale medier?
  6. Hvordan kan virksomheden understøtte og udnytte deleøkonomien?
  7. Hvordan ændrer virksomheden ledelseskultur, så den baserer sig på viden?
  8. Hvordan kan virksomheden bruge tingenes internet til at skabe værdi for mennesket?
  9. Hvordan gør virksomheden sig klar til cloud computing?
Mere information:

Den digitale omstilling er allerede udkommet på Jurist og Økonomforbundets Forlag.

Her kan du læse bogens indledende kapitel "Introduktion: Maskinerne kommer – kommer du med?".

CBS Bibliotek har bogen - reserver den her.

Jan Damsgaard er professor og institutleder på Department of IT Management på CBS.

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018