Tryllebundet af modeindustriens magi

I sin ny bog argumenterer CBS-professor Brian Moeran for, hvordan modeindustrien anvender ’fortryllende’ teknologier til at skabe en magisk modeverden.

15/12/2015

The Magic of Fashion
(Copyright © 2015 Left Coast Press Inc.)

Hvordan ligner nutidens modedesignere sibiriske åndemanere? Hvorfor imiterer kosmetikindustriens reklamekampagner sydindiske healingritualer? Hvori består forbindelsen mellem berømtheder, berømmelse og udvekslingen af kula ringe på Trobrianderne? Eller mellem berømmelse, parfume, alkymi og åndedyrkelse i Sibirien?

I bogen The Magic of Fashion: Ritual, commodity, glamour viser antropolog Brian Moeran, hvordan modeindustrien – som mange andre kulturelle produkter – anvender ’fortryllende’ teknologier til at skabe en verden, som rent faktisk er magisk.

”På samme måde som i kunst-, film- og musikverdenen anvender modeindustrien magikere i form af ikke bare designere, men også modefotografer, tidsskriftsredaktører, hårstylister og make-up-artister, som udsiger trylleformularer og deltager i magiske ritualer (især de halvårlige kollektioner) for at overbevise os om, at hvad vi tror er ’tøj’, i virkeligheden er ’mode’,” forklarer Brian Moeran.

På den måde er modeverdenen ikke anderledes end de magiske verdener, som findes i de ’primitive’ samfund, som antropologer tidligere studerede i Afrika, Asien og Centralamerika.

Analyse af Elle, Harper’s Bazaar, Marie Claire og Vogue
Gennem omfattende etnografisk forskning og indholdsanalyse af redaktions- og reklamemateriale fra fire internationale modemagasiner – Elle, Harper’s Bazaar, Marie Claire og Vogue – publiceret i Frankrig, Hong Kong, Japan, Storbritannien og USA, viser Brian Moeran, hvordan de fire magasiner bidrager til og fastholder modeverdenens magi og de hverdagspraksisser, der omgiver dem. 

Det er den første bog, der har moden, og ikke en komparativ analyse af dameblade, som genstand.

"Jeg tror, bogen vil fængsle stort set alle kvinder, hvad enten de interesserer sig for mode eller ej, og fortrylle dem til en forståelse af, hvorfor de føler, som de gør," siger Brian Moeran.

Bogen er rigt illustreret med 50 sider sort/hvide fotos og otte sider med farvefotos – mange af dem af de anerkendte modefotografer David Slijper og Andrea Klarin.  

Brian Moeran er professor ved Department of Intercultural Communication and Management på CBS.

 

Han har inden for de senere år også skrevet bogen The Business of Creativity - Toward an Anthropology of Worth og redigeret bogen Exploring Creativity: Evaluative Practices in Innovation, Design, and the Arts sammen med Bo Christensen.

 

Reservér bøgerne hos CBS Bibliotek.


 

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018