Nye globale spilleregler stiller krav om bedre strategisk ledelse

Hvordan bør virksomheder, bestyrelser osv. arbejde med strategi i 2016? Det giver håndbogen STRATEGI et bud på.

11/03/2016

STRATEGI
Foto: Shutterstock

Øget global usikkerhed, voksende regulering, kortere levetid for virksomheder og nedbrydning af traditionelle brancheskel er medvirkende til at stille nye krav om bedre strategisk ledelse. Og dermed krav om bedre, bredere og mere bevidst forståelse af emnet ’strategi’.

For hvad nytter det, hvis vores mindset og sigtekorn er indstillet på et verdensbillede, der ikke længere eksisterer?

Dette er fokus i en netop udkommet bog, som sætter scenen for, hvordan virksomheder, bestyrelser, ledere og medarbejdere fremadrettet kan arbejde med strategi anno 2016 og i en dansk-skandinavisk sammenhæng. Bogen søger at hjælpe på vej hermed ved at være kort og præcis.

Dette afspejles også i bogens titel, der derfor kort og godt er: STRATEGI. Bogen er skrevet i samarbejde mellem CEO og adjungeret professor på CBS, Michael Moesgaard Andersen, og Flemming Poulfelt, professor i ledelse og strategi og prodekan på CBS og han siger om værket:

"Bogen er et sandt fyrværkeri i måden, hvorpå strategi kan tænkes, udvikles og gennemføres. Bygget på et solidt fundament med både klassisk strategitænkning samt den nyeste viden på området. Og på toppen 101 strategiske værktøjer. Med bogen bringes læseren direkte ind i det strategiske maskinrum", siger han og peger på fem spørgsmål, som læserne får svar på:

•    Hvorfor er det nødvendigt at arbejde med strategi?
•    Hvordan kan der arbejdes med strategi?
•    Hvem skal inddrages i processen?
•    Hvilke metoder og værktøjer egner sig til forskellige situationer?
•    Hvordan kan en strategi eksekveres, så der opnås maksimal effekt? 


Bogens pointer illustreres med eksempler på virksomheders aktuelle strategiske satsninger og udfordringer. For eksempel fås et svar på, hvorfor danske B&O ikke opnåede Apples succes, på trods af at en række kernekompetencer var på plads. 


Michael Moesgaard Andersen er CEO i Andersen Advisory Group A/S og adjungeret professor på CBS og Flemming Poulfelt er professor i ledelse og strategi samt prodekan på CBS.

For flere oplysninger kontakt Flemming Poulfelt

Køb bogen

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 17/12/2017