It handler om følelser - ikke kun teknologi
Adjunkt Mari-Klara Stein og tre kolleger er blevet tildelt ”European Research Paper of the Year”. Foto: Privat.
Misforståelser og endda fordomme trives, når det kommer til følelser på arbejdspladsen. Vi tror ofte, at følelserne ikke har nogen plads i en rationel beslutningstagning, og at følelserne skygger for vores evne til at tage beslutninger. Og blandt ledere kan man møde den opfattelse, at brugernes modstand mod ny teknologi er baseret på irrationel frygt, er mod hensigten og vil have en negativ indvirkning på organisationen. Ledere fokuserer på teknologi, fordi det ser ud til at være enklere og lettere at kontrollere.
En ny undersøgelse fra CBS bryder med denne forståelse, forklarer Mari-Klara Stein, adjunkt ved Department of IT Management.
"Jo mere jeg har forsket i dette område, jo mere finder jeg ud af, at ledernes måde at forstå følelser på simpelthen ofte ikke er sand eller ikke er særlig nyttig, når det kommer til forandringsledelse," siger hun.
I denne uge blev Mari-Klara Stein og tre kolleger tildelt prisen "European Research Paper of the Year" for deres undersøgelse "Coping with Information Technology: Mixed Emotions, Vacillation, and Nonconforming Use Patterns", offentliggjort i tidsskriftet MIS Quarterly i 2015. To finalister blev udvalgt af en jury bestående af folk fra forskellige virksomheder og akademiske institutioner i hele Europa blandt 18 bidrag, og prisen blev uddelt af CIONET, den største sammenslutning af it-chefer i verden. Prisoverrækkelsen fandt sted mandag aften, efter at Mari-Klara Stein præsenterede undersøgelsen for et publikum på omkring 200 it-chefer ved det årlige arrangement CIOCITY.
Sammen med tre kolleger har hun studeret implementeringen af et system til måling af arbejdspræstationen på to nordamerikanske universiteter og undersøgt følelsernes rolle i forhold til, hvordan specifikke it-anvendelsesmønstre opstår. Hun fandt fem karakteristika, der var mest tilbøjelige til at fremkalde følelser: It-formidling, It-symbolik, identitet i arbejdet, samspillet med andre og involvering i forandring.
"Implementering af it handler aldrig kun om teknologi. Brugere reagerer følelsesmæssigt på funktionaliteten af it, men også på den sekundære symbolske betydning, som de forbinder med it-systemer," siger hun.
Systemet, Mari-Klara Stein studerede, havde mange funktioner, folk kunne lide, men det blev også set på som et overvågningsværktøj for ledelsen. Hun forklarer, at hvis en bruger er vred nok til at give udtryk for sine frustrationer, men spændt nok til at ville lære at bruge systemet alligevel, er det sandsynligt, at brugeren vil finde et kreativt kompromis, hvor vedkommende kan undgå at bruge den del af systemet, der gør brugeren vred.
"Men, og det er afgørende, dette brugermønster har ikke nogen negative organisatoriske konsekvenser. Tag eksemplet med en medarbejder, der indtaster data i et system til måling af arbejdspræstationen. Hvis det, de indtaster, er korrekt, men er vinklet på en måde, der får dem til at se bedre ud, så er det ’imod reglerne’, men det har ikke en negativ indflydelse på ledelsens evne til at træffe beslutninger. Det skyldes, at den data, der er indtastet, er helt korrekt og bare vinklet på en måde, der gør, at den enkelte medarbejder føler sig bedre tilpas," siger hun og tilføjer:
"Derfor er det nogle gange billigere og bedre for organisationer at omfavne sådan en adfærd, der kan synes som ’modstand ’, snarere end at forsøge at bekæmpe adfærdsmønstrene med risiko for at fremmedgøre de ansatte."
Ifølge Mari-Klara Stein giver hendes forskning en bedre forståelse af den rolle, følelser spiller i brugen af teknologi.
”Mine råd til virksomheder og organisationer vil være for det første ikke at ignorere, at it er mere end bare et værktøj, at brugerne ofte har blandede følelser, og at det får dem til at finde kreative måder at gøre brug af it på. Og for det andet ikke at behandle alle kreative regelbøjninger som modstand. For disse adfærdsmønstre viser faktisk medarbejdernes engagement og deres forsøg på at finde et kompromis mellem, hvad der er bedst for dem, og hvad der er bedst for organisationen," siger hun.
Hvis man gennemfører undersøgelsen i en anden organisation, vil man finde forskellige følelser og måder at gøre tingene på. Men typen af system og problemer med brugerens modstand, som Mari-Klara Stein har afdækket, er kendt af de fleste virksomheder i de vestlige lande.
Læs mere om prisen
Kontakt Mari-Klara Stein for spørgsmål