HA i markeds- og kulturanalyse

HA MAK lærer dig at forstå omskiftelighed i markeder og forbrugeradfærd. Du lærer at identificere og forudse nye kulturelle mønstre og forbrugertrends – og udvikle virksomheders produkter og marketing, så virksomheden er på forkant med markedet og kundernes behov.


Om uddannelsen

Forbruger- og markedsforståelse med blik for fremtiden
En moderne virksomhed har både brug for at forstå sine kunder og deres behov nu og her, og at kunne rette blikket frem og spotte nye og kommende kulturelle trends, ændrede forbrugsmønstre og nye kundegrupper. Markedet kan ændre sig hurtigt, og kun de virksomheder, der følger med udviklingen – eller måske endda leder den – kan fortsætte med at have succes. Hvordan skal produkter og services udvikles og tilpasses? Hvilke budskaber og medier trænger igennem og påvirker kunderne? Og ikke mindst: Hvilke markeder og forbrugergrupper giver det mening at satse på fremover? At finde svaret på de spørgsmål forudsætter, at virksomheden præcist og systematisk kan indsamle og analysere data om markeder og forbrugere og forstå, hvordan parametre som (sub)kultur, livsstil, værdier, medier og økonomi skaber fremtidens markedsmuligheder.

Eksemplerne er mange: I Danmark har vi i de seneste år set store og kendte butikskæder dreje nøglen om, fordi de ikke fulgte med udviklingen inden for onlinehandel, digital forbrugeradfærd og ændringer i kundernes behov. De internationale it-giganter taber og vinder enorme markedsandele afhængig af, om de præcist forstår og fortolker de digitale trends – og selv skaber nye. Små startup-virksomheder, der får succes og hurtigt vokser sig store, gør det typisk, fordi de har været blandt de første til at spotte en ny subkultur eller forudse en ændret adfærd, der skaber nye forretningsmuligheder.

En bred tilgang til markedsanalyse
På HA MAK får du redskaber til at skabe viden om markeder og forbrugere. Du lærer at designe nye måder at indsamle data, at arbejde med store datamængder og at stille de spørgsmål, der gør dig i stand til at omsætte data til anvendelige forretningsstrategier.

Samtidig får du en bred introduktion til erhvervsøkonomi, så du kan skabe sammenhæng mellem arbejdet med kunder og markedsstrategier på den ene side og virksomhedens øvrige mål og økonomiske virkelighed på den anden. Det er bl.a. en forudsætning for, at du også kan arbejde bredere med strategi, innovation og forretningsudvikling. Du vil også lære om strategisk marketing og markedskommunikation – herunder kommunikationsløsninger ift. salg af både fysiske produkter og serviceydelser.

Kompetencer, der matcher opgaven
Forestil dig, at du både skal hjælpe en lille startup-virksomhed, der ønsker at sælge en helt ny serviceydelse til en voksende subkultur af brugere på de digitale medier – og samtidig rådgive en mejerivirksomhed, der ønsker at øge salget af et eksisterende mælkeprodukt i de store supermarkeder. Det er to meget forskellige opgaver, der kræver forskellige måder at forstå forbrugere på – og lige så forskellige redskaber til at analysere og påvirke markedet. For at kunne forstå udviklingen i nye kulturer og kundegrupper vil du således arbejde med så forskellige fagområder som kulturstudier, sociologi, antropologi og kommunikation, så du kan anskue problemer fra flere forskellige vinkler samtidig. Derfor er de fleste fag integrerede, så du på samme tid inddrager perspektiver og arbejdsmåder fra flere fagområder.

HA MAK introducerer dig på samme måde til mange – og meget forskellige – metoder, du kan bruge, når du skal analysere forbrugere, kulturer og markeder. Du vil arbejde med kvalitative metoder inkl. interviews og feltstudier og kvantitative metoder inkl. statistik. Du vil hertil lære om, hvordan big data og andre former for digital information kan bruges i analysearbejdet. Det handler om at give dig en stor værktøjskasse med forskellige metoder og analysemåder, der kan tilpasses den konkrete opgave.


Hør studerende fortælle om HA MAK

Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA MAK


 

 

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 14/01/2025