DE 32 BUD PÅ PUBLIC SERVICE
På konferencen ’Public Service – de 10 bud’, måtte man opgive at finde frem til – og nå til enighed – om hvilke 10 bud man skulle vælge. Men mange deltagere havde taget forslag til bud med hjemmefra. Det følgende er en opregning af alle disse bud, med angivelse af deres oprindelse – i alt 32 bud.
DE 32 FORSLAG TIL BUD PÅ PUBLIC SERVICE
- REGULERING, FORVALTNING OG PRODUKTION -
Tema 1- Hvad er (god) Public Service?
FREMFØRT AF PER MOURITSEN (AU)
Public service = 'alle' skal kunne se og høre de vigtigste nyheds/ aktualitetsprogrammer - men de skal ikke 'ind i kirken' for enhver pris = Medborgerskabs-TV: Instansen for saglighed, troværdighed og kvalitet - hvor man kan henvende sig for at kvalificere sig; også selvom man ikke gør det hele tiden. Public Service skal stille kritiske spørgsmål til, og diskutere politikkens substans. Public service er ikke kun at bevare det eksisterende nationale værdifællesskab (kultur som sprog og kulturarv); men også at skabe et skabe et nyt (kultur som kommunikation og fælles oplevelsesrum).
FREMFØRT AF ANKER BRINK LUND (CBS):
Producer kun det, der skaber PSB kvalitet. Reach er vigtigere end share. Giv gode grunde til konkrete (fra)valg.
Tema 2 - Reguleringen af Public Service
FREMFØRT AF OLUF JØRGENSEN (DMJH):
Politisk styring bør foregå i offentlighed og begrænses til overordnede rammer og finansiering. Hel eller delvis offentlig finansiering bør sikres uden særligt besvær/snyd. Tv produceret særligt for seere i Danmark bør undergives danske reklameregler. De grundlæggende kendetegn bør fastholdes og Public Service bør også fremover stå til rådighed for hele befolkningen. Uafhængigheden bør styrkes både for radio - og tv-nævnet og for Public Service virksomheder.
FREMFØRT AF FRANDS MORTENSEN (AU):
Du skal anmelde alle nye statsstøtteordninger til public service-medier til Kommissionen. Du skal hvert år indsende en rapport til Kommissionen over udviklingen i de nationale støtteordninger til medierne. Du skal udvikle og anvende en national public value test. Du skal flytte de regionale TV-stationer til DR. Femte bud: Du må ikke sælge TV 2/Danmark. Du skal sælge sendernettet til den danske stat. Du må ikke lade TV 2 få brugerbetaling, men give virksomheden licens. Du skal beskære TV 2's kommercielle aktiviteter. Du skal genoprette DR's programudbud ved at tilføre DR ekstra 900 mio. kr. over tre år.Du må ikke lukke radioteatret
Tema 3 - Public Service i nyhedsproduktion og -indhold
FREMFØRT AF FLEMMING SVITH (DMJH):
Journalistiske forklaringer der fremmer a) evnen til at orientere sig i et komplekst samfund, og b) fælles meningsdannelse i demokratiet tjeneste Public service medier og journalistik udvikler et begreb for forklarende journalistik retningslinjer for journalisters forklaringer metoder til at sikre gyldigheden af journalisters forklaringer Public Service medier og journalistik udvikler et begreb for forklarende journalistik... Sikring af fælles meningsdannelse og informationsudveksling i en fremtidig forandret medieverden.
FREMFØRT AF HANS HENRIK HOLM (DJHM)
Væsentlige nyheder er ikke en kommerciel prioritet og det er samfundets interesse at de bliver produceret - også på nettet. Public Service nyheder skal engagere offentligheden og stimulere til deltagelse. Mange ser, få handler. Live liderlighed og biledets fascinerende lethed er falske guder. BBI skal laves til EFI. (Engaging, fascinating and important) Til Public Service bestyrelserne: Nyhederne er kærneproduktet i Public Service og ressourcerne er skævfordelt i dag. Flere penge til nyhederne Til redaktionsledelserne: Historier der gør er forskel er vigtigere end seertal - beløn dem!
FREMFØRT AF KATE KARTVEIT (DMJH)
Vent ikke på at ændringer skal ske, men frem ændring i tråd med Public Service-kravene gennem aktiv programpolitik og rekrutteringspolitik Våg at tænke nyt og gå i front - giv befolkningen den kvalitet og mangfoldighed de ikke ved at de vil have. Giv nye vinkler og kilder en chance og gå den ekstra vej det kræves - det er derfor I har det privilegiet at være Public Service.