Årets historiske bog

- Kurt Jacobsens bog om det danske sundhedsvæsens historie er nomineret til fornem pris

22/12/2007

Bog om det danske sundhedsvæsens historie er nomineret

- Som læser bliver man dybt imponeret over det overblik, forfatterne demonstrerer. Der er tale om et absolut anbefalelsesværdigt værk – lødigt uden at blive alt for nøgternt og i hvert fald slet ikke kedeligt.

Sådan skriver anmelder Karin Conradsen på historie-online.dk, hjemmesiden for Dansk Historisk Fællesråd. Det omtalte værk er bogen ”Ve og velfærd. Læger, sundhed og samfund”, der er skrevet af Kurt Jacobsen, professor fra Institut for Ledelse, Politik og Filosofi og journalist Klaus Larsen. Modtagelsen af bogen, der betegnes som både oplysende og underholdende, har været så positiv, at den har medført en nominering blandt fire andre som årets historiske bog

”Ve og velfærd” markerer Lægeforeningens 150 års jubilæum og gennemgår derfor lægernes og sundhedsvæsenets historie siden 1857. Bogen fortæller om de danske læger og det danske sundhedsvæsens historie som en del af den samfundsmæssige udvikling. Fokus er især på lægevidenskabens betydning for den danske velfærdsstat.

Årets Historiske Bog 2007

Det er hjemmesiden for Dansk Historisk Fællesråd (DHF), historie-online.dk, der har nomineret de fem bøger, som sidens brugere kan stemme på. ”Årets Historiske Bog 2007” belønnes med 25.000 kr., og prisen vil blive overrakt af kulturminister Brian Mikkelsen.

DHF er en paraplyorganisation for historiske institutioner og foreninger, der arbejder for at støtte og fremme historieinteressen og -formidlingen i Danmark, bl.a. ved at omtale udgivelser med historiske emner på hjemmesiden.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 03/01/2008