Danmark scorer højt i konkurrenceevne

- den årlige WEF-rapport placerer Danmark på en tredjeplads.

31/10/2007

Rapport om global konkurrencedygtighed giver Danmark en tredjeplads

Danmark er verdens tredjebedste blandt 131 lande, når det kommer til konkurrencedygtighed. Det viser den årlige rapport fra World Economic Forum, The Global Competitiveness Report. Danmark, der sidste år også blev placeret som nr. tre, overgås i denne disciplin kun af USA og Schweiz.

Flere årsager til succesen

Copenhagen Business School er som Danmarks største forskningsinstitution på området partnerinstitut for WEF og har derfor medvirket ved en spørgeundersøgelse af 11.000 erhvervsledere, der sammen med offentligt tilgængelige fakta udgør data til rapporten.

Professor fra CBS Ole Risager, der forsker i internationale finansmarkeder, peger på flere forhold som forklaring på Danmarks fine placering

- Danmark scorer højt bl.a. pga. et stærkt uddannelsessystem, en velfungerende offentlig sektor, et fleksibelt arbejdsmarked, en lav inflation og overskud på statens budget, en meget begrænset korruption og uafhængige domstole. Det er alt sammen faktorer, der sættes højt i vurderingen, siger han.

Plads til forbedring

Rapporten viser dog også, at Danmark kan gøre det bedre. Kvaliteten af de naturvidenskabelige uddannelser er ikke i top, ligesom samarbejdet mellem erhvervsliv og universiteter kan udbygges betragteligt. Også vores høje skat trækker i den gale retning, mener svarpersonerne.

- Desuden indtager Danmark kun en tiendeplads, når det gælder innovation, hvilket måske fortæller historien om, at vi mere er en nation af købmænd end videnskabsmænd, siger Ole Risager

Om rapporten

Rapporten er siden 1979 udgivet hvert år og dækker i år 131 lande. Formålet for WEF er at påpege konkrete faktorer og forhold i samfundet, der er afgørende for konkurrenceevnen, og som politikere verden over bør tage sigte på, når de fører økonomiske politik og laver institutionelle reformer.

Rangordningen er baseret på 12 faktorer, der alle spiller en afgørende rolle for en nations konkurrencedygtighed og dermed dens evne til at skabe fremgang i levestandarden, og tæller bl.a. infrastruktur, uddannelses- og sundhedsvæsen, arbejdsmarkedets fleksibilitet og innovation.

Resultaterne viser, at mange industrialiserede lande er blevet bedre til at skabe vækst og fremgang. Det gælder i moderat grad Euro-zonen og Japan og i høj grad Kina, Indien og Rusland. Rapporten advarer dog også om, at risikofaktorer som høje oliepriser og et ustabilt amerikansk boligmarked kan sætte en stopper for væksten.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 02/11/2007