Etiske regler for markedsføring

- ICC's Internationale regler er netop udkommet i en dansk udgave

19/06/2008

ICC's Internationale regler er netop udkommet i en dansk udgave

Hvordan må man anvende miljøpåstande i kommerciel kommunikation? Hvilke regler gælder for direkte markedsføring og brug af elektroniske medier og telefoni? Det er nogle af de regler, som danske kommunikationsfolk nu kan finde i et kodeks for reklame- og markedskommunikation.

Det Internationale Handelskammer (ICC) samlede i 2006 generelle og specielle regler for reklame og markedskommunikation i ét samlet kodeks,

som nu er blevet oversat til dansk. Oversættelsen er foretaget af Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis, Jan Trzaskowski og Marie Pade Andersen,

alle fra Juridisk Institut.

ICC repræsenterer tusinder af medlemsvirksomheder fra over 140 lande, og formålet er netop at fremme en høj etisk standard på

markedsføringsområdet gennem selvregulering. Siden 1930’erne har organisationen fastsat internationale, etiske regler

om markedsføring og reklamepraksis i form af forskellige kodekser. I 2006 blev de mange regler samlet i ét kodeks, som nu er oversat til dansk.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 20/06/2008