Hvad får børn faktisk ud af at gå i skole?
Professor og dr.pæd. Mads Hermansen fremlægger på et pressemøde på Moltkes Palæ den 9. marts udbyttet af forskningsprojektet
”En undersøgelse af skolens kultur med særligt henblik på disciplin, fagligt udbytte af undervisning og samarbejde”. Et projekt som Rockwool Fonden støtter med kr. 2.239.000.
"Hvad får børn faktisk ud af at gå i skole? Hvorfor er der ofte uro i klasseværelset? Hvilken rolle spiller læreren for elevernes udbytte? Netop den slags spørgsmål står ofte i kø, når der diskuteres skole blandt forældre og politikere - og pressemødet vil løfte sløret for et par af svarene," siger leder af projektet Mads Hermansen.
5000 børn og ca 200 lærere har medvirket
Projektet har opstillet et vidensbaseret grundlag for diskussionerne om børns udbytte af undervisning, om lærernes indsats, om uro og mobning og om sammenhængen mellem det, lærere gør, og det, elever får ud af det. 5.000 børn og ca. 200 lærere har deltaget i undersøgelsen. "Resultatet viser bl.a.,
at den gode lærer gør en forskel, men at der også kan være rigtig meget at komme efter i forhold til at hæve kvaliteten i det, der foregår, så udbytte maksimeres, og uro og mistrivsel minimeres," afslutter Mads Hermansen.
Forskningsprojektets resultater kommenteres på pressemødet af to centrale aktører på området: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
og medlem af Folketinget Margrethe Vestager (RV).
Tid og sted:
Fredag den 9. marts kl. 10.30
Moltkes Palæ
Dronningens Tværgade 2
1302 København K
ALLE JOURNALISTER ER VELKOMNE
Mads Hermansen (red.): Læringsledelse. Løft til læring i skolen. Forlaget Samfundslitteratur 2007. 224 sider - 228 kr. ISBN 978-87-593-1283-4
Mads Hermansen (red.): Skolens gode og onde cirkler. En empirisk forløbsundersøgelse i 4. og 5. klasse af elevstandpunkt og holdninger til uro, disciplin og læring. Forlaget Samfundslitteratur 2007. 403 sider - 348 kr. ISBN 978-87-593-1281-0