Hjælp til førsteårsstuderende

- mentorordning

07/11/2007

Mentorordning

Hvor er studievejledningen? Hvordan tilmelder jeg mig næste semester? Hvordan kan jeg møde andre studerende?

Skridtet fra en ungdomsuddannelse til en videregående uddannelse kan rejse mange relevante spørgsmål, og på CBS skal knap 50 studerende på 3. og 4. år derfor fungere som mentorer og vejlede nye studerende, så de føler sig tilpasse på CBS. Mentorordningen er et led i en større proces om at skabe et endnu bedre studiemiljø.

- Initiativet handler om, at de nye studerende skal finde sig til rette i den nye verden, de er kommet i, som hedder et universitetsstudium, forklarer prodekan for uddannelser Sven Bislev.

Udvider sit netværk

De 49 mentorer har været på et todages kursus, hvor de er blevet klædt på til at svare på nye studerendes spørgsmål.

Projektet skal ses som et tilbud, hvor mentorerne, inviterer de nye førsteårsstuderende til stormøder. Planen er, at der vil være en mentor for 20 mentees, men der vil også være mulighed for individuel rådgivning, hvis der er behov for det.

Det er ikke blot de nye mentees, som får udbytte af den nye mentorordning.

- Man lærer en hel del fagligt som mentor, samtidig med at man får udvidet sit netværk indenfor CBS, siger en af mentorerne Kaare Poulsen, som studerer cand.merc.(fir).

Desuden påpeger han, at det er en tilfredsstillelse i sig selv at hjælpe andre studerende, der har behov for det.

Pilotprojekt

Foreløbig kører mentorordningen som et pilotprojekt for følgende uddannelser: HA(almen), HA(kom), HA (jur), Asian Studies Programme, BSc in International Business and Politics, BA in Information Management og Cand.soc.

Fra 2008 vil alle uddannelser være omfattet af ordningen.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 12/11/2007