ICC Kodeks for markedsføring nu frit tilgængelig på nettet

ICC (Det Internationale Handelskammer) samlede i 2006 generelle og specielle regler for reklame og markedskommunikation i ét samlet kodeks. Den danske oversættelse fra 2008 er nu lagt på nettet, til glæde for danske kommunikationsfolk.

10/06/2009

ICC (Det Internationale Handelskammer) samlede i 2006 generelle og specielle regler for reklame og markedskommunikation i ét samlet kodeks. Den danske oversættelse fra 2008 er nu lagt på nettet, til glæde for danske kommunikationsfolk.

Ansvarlig reklame og kommerciel kommunikation, der baseres på selvregulering med stor opbakning, er et udtryk for erhvervslivets anerkendelse af dets samfundsmæssige forpligtelser. ICC repræsenterer tusinder af medlemsvirksomheder fra over 140 lande. Som handelsorganisation har ICC blandt andet til formål netop at fremme en høj etisk standard på markedsføringsområdet gennem selvregulering.

Derfor har ICC siden 1930'erne fastsat internationale, etiske regler om markedsføring og reklamepraksis i form af forskellige kodekser. I forbindelse med en indholdsmæssig revision af de mange regler, blev de i

2006 samlet i ét nyt kodeks for reklame og markedskommunikation.

Det nye kodeks blev sidste år oversat til dansk af Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis, Jan Trzaskowski samt Marie Pade Andersen, alle fra Juridisk Institut på Copenhagen Business School. Fra tirsdag den 9. juni 2009 vil kodekset være gratis tilgængelig på følgende

hjemmesider:

www.iccdanmark.dk

www.drrb.dk

www.markedsføringsretten.dk/icc

Ud over de generelle regler indeholder det nye kodeks regler om særligt salgsfremmende foranstaltninger, sponsering, direkte markedsføring, brug af elektroniske medier og telefoni samt anvendelse af miljøpåstande i kommerciel kommunikation.

Kodekset kan desuden købes i bogform med stikordsregister (ISBN:

978-87-991018-2-5, Ex Tuto Publishing, www.extuto.com ).

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 10/06/2009