Vi har idéen – hvordan bruger vi den?

- Innovationsprojekt for små og mellemstore virksomheder

18/08/2008

Innovationsprojekt for små og mellemstore virksomheder

Små og mellemstore virksomheder kan have svært ved at finde de nødvendige ressourcer og midler til innovative tiltag. Eller også er de måske ikke bevidste om, hvordan man får integreret innovation og efterfølgende implementeret de nye idéer i virksomheden.

Nyt innovativt samarbejde

Det vil projektet InnAware gøre noget ved. Projektet skal udbrede kendskabet til innovation i praksis og implementering blandt små og mellemstore virksomheder og er et samarbejde mellem CBS, Forsknings- og Innovationsstyrelsen samt organisationen Initiativ for Kreativitet og Innovation (IKI).

- Det er første gang, at man ser denne slags samarbejde mellem ressourcestærke kræfter fra erhvervslivet, innovationseksperter, professorer fra CBS og MBA-studerende. Vi håber med InnAware, at vi kan inspirere til lignende projekter i Danmark for at fremme innovation blandt de små og mellemstore virksomheder, siger Steffen Hedebrandt, der er projektleder for InnAware.

Seks udvalgte virksomheder indenfor bl.a. softwarebranchen og ingeniørrådgivning stiller en case til rådighed og skal i løbet af ni måneder løse problemstillingen og få den implementeret i den daglige drift. Hjælpen får de fra internationale MBA-studerende fra CBS samt innovationseksperter fra IKI.

Business Camp

Projektet skydes i gang i september og følges op af en Business Camp i oktober. Campen arrangeres i samarbejde med Marketing Consulting Service, som tidligere har afholdt bl.a. Arla Business Camp og Danfoss Innovation Camp.

- Arbejdsgrupperne mødes i 12 intensive timer og udvikler bl.a. nye strategier, koncepter og produkter. En proces der normalt kan tage flere måneder. Derefter skal idéerne præsenteres for en jury, der består af innovationseksperter fra CBS og danske topchefer, siger Steffen Hedebrandt.

Virksomheder deler erfaringer

Til forskel fra mange andre projekter fokuserer InnAware også på implementeringen af løsningerne. Det foregår over to omgange, og dem står virksomhederne selv i spidsen for.

- Hele projektet skulle gerne vise danske små og mellemstore virksomheder, hvordan de kan arbejde med innovation og implementering. For at udbrede den viden, som virksomhederne opnår gennem forløbet, håber vi fx at få en aftale med en mediepartner. Desuden opretter vi en hjemmeside, hvor erfaringer løbende bliver lagt op, så alle kan følge med og lære af projektet, siger Steffen Hedebrandt.

Vil din virksomhed være med?

Send en business case inden den 1. september til projektleder Steffen Hedebrandt sh.info@cbs.dk på ca. 10 linjer, hvor du beskriver den aktuelle problemstilling din virksomhed står over for, og som du ønsker at få løst i samarbejde med den arbejdsgruppe, der er til rådighed.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 19/08/2008