Innovation og vækst i Danmark på trods af global afmatning

- Virksomheder og internationale MBA-studerende i 12-timers camp

06/10/2008

Virksomheder og internationale MBA-studerende i 12-timers camp

Innovation og entrepreneurship har længe været udråbt til at være Danmarks svar på stigende konkurrence i den globale markedsøkonomi. Men hvordan kan det lade sig gøre i praksis? Copenhagen Business School (CBS), Marketing Consulting Services, TM-Innovation og Initiativ for Kreativitet og Innovation (IKI) giver et eksempel med et ni måneder langt forløb, hvor seks danske virksomheder skal skabe nye idéer.

Fokus på græsrødderne

Projektet giver de små og mellemstore virksomheder praktiske eksempler på, hvordan de kan arbejde med innovation.

De større virksomheder har ofte i højere grad tid og penge til at eksperimentere med og systematisere innovation, og det giver dem en konkurrencefordel i forhold til de mindre.

De mindre virksomheder er derimod hurtigere til at udfordre og udvikle den almindelige industri, da de ofte er hurtigere og mere fleksible til at reagere på trends og den sidste nye teknologi.

Ying/yang forholdet er essentielt for at skabe dynamik i dansk erhvervsliv og medvirker til, at Danmark fortsat vil være med i forreste række, når det kommer til kreativitet og nyskabelse.

- Projektet skal være med til at understrege de små virksomheders betydning i dette forhold, da deres vigtighed normalt bliver undervurderet, siger projektleder Steffen Hedebrandt.

Asiatiske studerende løser problemerne

Den foreløbige kulmination på forløbet er en innovationscamp, hvor de seks virksomheder får assistance af MBA-studerende på CBS, som primært kommer fra Asien, samt danske innovationseksperter fra IKI.

Hvordan får virksomhederne øje på den viden de har, men ikke ved de har? Hvordan lærer virksomheder at tale et nyt sprog, som får nye kunder til at lytte?

- Ofte handler forretningsudvikling om at stille det spørgsmål, som gør, at vi sammen får øje på en ny vej til målet. Det er jo nemt at sætte ambitiøse mål, men at komme derhen kræver, at vi gør noget andet, end vi gjorde i går. Derfor spiller de udenlandske MBA-studerende en vital rolle for de deltagende virksomheders udvikling, siger Mette Reebirk, der er International forretningsudviklingsdirektør på CBS.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 07/10/2008