Kinesiske topledere på enestående besøg

CBS vært for unikt undervisnings- og udviklingsprogram

14/12/2005

Unikt undervisnings- og udviklingsprogram lanceret i samarbejde med Cambridge University og ESADE Business School

CBS havde for nylig besøg af lederne fra 25 af de største kinesiske virksomheder. Besøget var et led i et nyt program ”China Executive Learning Programme”, som CBS’ Asia Research Centre har igangsat i samarbejde med Cambridge University og ESADE Business School i Barcelona.

Der er tale om et helt unikt program, der giver CBS strategisk adgang til enestående viden om kinesisk erhvervsliv og den store omstruktureringsproces, Kina er inde i. Kun Kennedy School på Harvard University har et program af tilsvarende karakter.

Hensigten med programmet er at bibringe de kinesiske erhvervsledere erfaringer og viden om strategisk management og global virksomhedsledelse samt en konkret indsigt i europæiske samfundsmodeller og business systemer, herunder den nordiske model.

Kinesiske virksomhedsledere på skolebænken

”Under besøget på CBS var de kinesiske virksomhedsledere på skolebænken en hel dag fra kl. 9 om morgen til kl. 17 om eftermiddagen, hvor en række forskere fra International Center for Business and Politics underviste i emner som den danske velfærdsstat, reform af den offentlige forvaltning, udviklingen af det danske business system, dansk og nordisk institutionel konkurrencedygtighed samt forholdet til EU,” fortæller lederen af den danske del af programmet professor Kjeld Erik Brødsgaard fra CBS’ Asia Research Centre.

Programmet bestod derudover af en strategisk session i A.P. Møllers hovedkvarteret, hvor den kinesiske delegation havde lejlighed til at diskutere virksomhedsværdier og globale strategier med de øverste repræsentanter fra en dansk multinational virksomhed. Endvidere var der møde med vice-statsminister Bendt Bendtsen i Erhvervs- og Økonoministeriet samt en rundbordsdiskussion i Dansk Industri.

Under det fem dage lange besøg var de kinesiske ledere endvidere indbudt til modtagelse hos kronprins Frederik på Amalienborg samt reception med Mærsk McKinney Møller i Operahuset, hvor de efterfølgende så operaen Turandot.

Programmet strækker sig over en periode af fem år. I den periode vil lederne af de største virksomheder i Kina alle have besøgt CBS og Danmark. Virksomhederne inkluderer de godt halvtreds største virksomheder, der anses for at være så vigtige for Kinas udvikling, at deres CEOs er udpeget af centralkomiteen.

Det drejer sig om store statslige mastodonter såsom China National Oil and Offshore Company (CNOOC), China Ocean and Shipping Company (COSCO), China Food and Trading Company (COFCO), Baosteel, Huaneng, Huawei, China Nuclear Industries, China Aerospace Science and Technology Corp., China Aviation Industry Corp, Wuhan Iron and Steel Group, etc.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 14/12/2005