Markedsføringspris til vagthunden
DR’s forbrugerprogram Kontant modtager Danmarks største markedsføringspris
De har ikke et produkt, de skal sælge, og de har ingen marketingafdeling. Alligevel er tv-programmet Kontant den ene af årets to vindere af Danmarks største markedsføringspris.
Ifølge lektor Mogens Bjerre fra Institut for Afsætningsøkonomi, handler prisen ikke kun om at præmiere god markedsføring men også om at fremhæve dem, der er med til at fremme god markedsføring.
- Kontant er med til at hæve standarden for, hvad der er acceptabelt. De viser, at virksomhederne ikke bør og ikke kan slippe af sted med alt, siger Mogens Bjerre.
Programmet på DR er kendt for at sætte fokus på forbrugernes sager og har blandt andet sat spot på historier om hundehandlere og det faktum, at alle kan slå sig ned som bedemand.
Grammofon: Fra masseproduktion til nichemarked
Der er en dobbelthed i årets prismodtagere. På den ene side er en vagthund, der sørger for, at virksomhederne opfører sig ordentligt, og på en anden side er en virksomhed, som aldrig har været i nærheden af vagthunden.
Virksomheden Ortofon producerer og sælger pickupper til afspilning af grammofon-plader og har set sin målgruppe snævre sig voldsomt ind.
- Deres massemarked er dødt, og de befinder sig nu i en nichebranche. At overleve det skift er ikke alene forbandet svært ledelsesmæssigt. Det er også en beundringsværdig markedsføringsindsats. Virksomheden er gået fra at være noget for alle til pludselig at være meget for få, siger Mogens Bjerre.
Om HBH Fonden
Bag HBH Markedsføringsprisen står grundlæggeren af HBH-koncernen, direktør Henrik Bødtcher-Hansen. Han skabte HBH A/S umiddelbart efter 2. Verdenskrig, og med kreativ og moderne markedsføring gjorde han HBH-navnet landskendt i Danmark for salget af kvalitetsprodukter inden for el-varmepuder, højfjeldssole samt køkken, sundheds- og hårplejeapparater. I 1991 stiftede han Henrik Bødtcher-Hansens Fond, der siden har uddelt Danmarks største markedsføringspris.