En milepæl i nyere dansk arkitektur

- hæder til CBS’ bygninger

04/10/2007

Hæder til CBS’ bygninger

Et gedigent mesterværk og en milepæl i nyere dansk arkitektur. Sådan bliver CBS’ nyeste bygning, Kilen, beskrevet af den komité, der netop har præmieret bygninger i Frederiksberg Kommune.

CBS har fået præmier for både Kilen og campusområdet, hvor haveanlægget og promenaden ifølge komitéen samler CBS’ bygninger til et enestående byrum af høj klasse.

Styr på økonomi og tid

Direktør for Campus Facilities Gert Bechlund er stolt over den fornemme hæder, især fordi begge projekter er skabt indenfor tidsplanen og det oprindelige budget.

- Normalt vil vi ikke fremhæve det som noget særligt. I den seneste tid har vi dog set utallige eksempler på større byggeprojekter inden for det offentlige, som har kostet flere penge og taget længere tid end planlagt. I det lys er det særligt tilfredsstillende, at vi har haft fuldstændig styr på økonomi og tid, siger Gert Bechlund.

Et studiemiljø i særklasse

For CBS handler det i høj grad om at skabe et fysisk studemiljø, der er mere end bare bygninger, for miljøet skal tiltrække danske og internationale studerende og forskere.

- Vi konkurrerer med udenlandske business schools, og i den sammenhæng er det helt centralt at kunne tilbyde et attraktivt studiemiljø. De fysiske rammer er først og fremmest med til at sikre en god læringssituation, men det handler også om gode oplevelser i forhold til æstetik og arkitektur efter vores opfattelse fremmer inspiration og kreativitet, siger Gert Bechlund.

Fra identitetsløs bygning til en del af et levende campus

Kilen blev bygget i 2004 og 2005 og er resultatet af en arkitektkonkurrence. 290 mio. kroner skulle der til, før bygningen stod færdig, og i dag er det store atrium og de fem etager fyldt med både danske og internationale studerende og forskere.

Udover Kilen og campusområdet er også bygningerne på Howitzvej 60 blevet fremhævet af komitéen og har fået hædrende omtale. De er et godt eksempel på, hvordan det er lykkedes at få en bygning der før var identitetsløs til at indgå i et naturligt samspil med den eksisterende bebyggelse, lyder begrundelsen.

Kilen

Arkitekterne Lundgaard & Tranberg står bag Kilen, mens det er landskabsarkitekt Marianne Levinsen, der har skabt det omkringliggende campusområde i samarbejde med Algren & Bruun Landskabsarkitekter.

Kilen blev i 2006 hædret med den anerkendte britiske arkitekturpris RIBA Awards, som uddeles af Royal Institute of British Architects.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 04/10/2007