Ny bog om erhvervsjournalistikkens ekspansion
Erhvervsjournalistikken har oplevet en dramatisk ekspansion i de seneste 30 år: i antal medier, udgivelser, artikler og programmer, i antal journalister, mediearbejdere i virksomheder og i feltets status i medieverdenen. Det præger den offentlige og politiske debat. Konsekvenserne analyseres i bogen ”Mediating Business - The Expansion of Business Journalism” redigeret af Peter Kjær (IOA) og Tore Slaatta (Universitetet i Oslo).
De dagsordener, som erhvervsjournalistikken sætter, præger i stigende grad den offentlige og politiske debat. Mediedækningen er også blevet en kilde til både synlighed for virksomheden, viden og meningsdannelse blandt medarbejdere og virksomhedens eksterne interessenter.
Bogen
The Expansion of Business Journalism sætter forskningsmæssig fokus på denne oversete udvikling. Bogens forfattere, som er organisations- og medieforskere fra Danmark, Finland, Norge og Sverige fremlægger en række analyser af erhvervsjournalistikkens udvikling i Norden. Bogen viser bl.a. hvordan den danske erhvervspresse udvikles parallelt med og ofte inspireret af de øvrige nordiske lande, og også hvordan indholdet i den danske erhvervsdækning har udviklet sig fra 1960’erne og fremefter.
Bogen hævder, at vi ikke blot kan forstå erhvervsjournalistikkens udvikling ud fra en ren medievinkel eller en ren virksomhedsvinkel. I stedet må vi stille skarpt på, hvordan både medier, erhvervsliv og offentlig debat påvirkes af erhvervsjournalistikkens ekspansion – og især hvordan relationerne mellem de forskellige aktører og arenaer forandres: Hvordan forhandler journalister og virksomheder? Hvordan bliver erhvervslivet til et offentligt anliggende? Hvordan udvikles medierne, når erhvervsjournalistikken breder sig?
Bogen søger at vise de mange forskellige roller, som erhvervsjournalistik og erhvervsnyheder spiller i det moderne samfund: informationsformidling i nationale og globale finansielle informationskredsløb, uddannelse af befolkning og virksomheder i markedsøkonomi og moderne ledelse, og overvågning både på offentlighedens vegne og på vegne af særlige interessenter omkring virksomheden.
Mediating Business. The Expansion of Business Journalism. Redigeret af Peter Kjær og Tore Slaatta. Copenhagen Business School Press, 2007. ISBN 978-87-630-0199-1, 306 sider.