Studerendes idéer til eksamen

- CBS-studerende på vinderhold i Danfoss' konkurrence om at forandre verden

04/12/2007

CBS-studerende på vinderhold i konkurrence om at forandre verden

En idé, der kan forandre verden. Det var overskriften, da studerende fra hele landet deltog i Danfoss Ventures idékonkurrence. Vinderne er nu fundet, og to CBS-studerende er med på et af de vinderhold, der nu får hjælp til at realisere forretningsidéerne.

Et bærbart instrument, som kan sterilisere kirurgiske instrumenter til operation førte de studerende på vinderpodiet. Idéen er blevet døbt SteriAID.

Ikke kun for u-lande

- Vi vil gerne se lidt bredere på situationen og ikke udelukkende fokusere på u-lande. Vores idé er relevant mange steder, hvor vand- og strømforsyningen er ustabil eller slet ikke er der. Det gælder lige fra Sydamerika til Alaska og Østeeuropa, hvor man vil kunne bruge instrumentet som back-up, siger Katja Sløk, der til daglig læser cand.soc. CBP på Copenhagen Business School.

Gruppen har allerede været i kontakt med en række nødhjælps- og militærorganisationer for at sikre sig, at de synes idéen er relevant for målgruppen. Næste skridt for de ni studerende er at finde ud af hvilke ambitioner, de hver især har med projektet.

- Med hensyn til at arbejde videre med projektet, er der umiddelbart stemning for det i gruppen. Vi har erfaret, hvor langt vi kan komme på kort tid, og vi har undervejs fået mange opmuntrende og positive kommentarer, siger Katja Sløk.

Fra arkitekter til ingeniører

De ni studerende kommer fra vidt forskellige uddannelsesinstitutioner som blandt andre Ingeniørhøjskolen i København, Arkitektskolen Aarhus og Danmarks Tekniske Universitet.

Katja Sløk fortæller, at de forskellige baggrunde har været en stor fordel i forbindelse med arbejdet.

- Nogle har eksempelvis haft kendskab til militærverdenen og andre til den lægelige. På den måde har vi suppleret hinanden godt, siger Katja Sløk.

Vinderne vil nu få hjælp til at realisere idéerne. Det handler både om helt basale ting som at få købt et domænenavn men også i forhold til at lave de tekniske undersøgelser, der er nødvendige.

De vandt

Udover SteriAID vandt to andre hold:

• B*Safe, kuglepen som kan teste for bakterier.

• Life tents, letvægtstelte som er nemme at transportere og med solpaneler på teltdugen kan lave strøm og forsyne beboerne med varme.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 06/12/2007