Venskab mod tjenester

- Kina har fundet nøglen til velstand

01/10/2008

Kina har fundet nøglen til velstand

Et efterhånden kendt syn på gaderne i Danmark er nysgerrige kinesere med store fotoapparater. De drikker cafe latte, går i mærketøj fra Vesten og har råd til de finere restauranter. De besøgende fra den anden ende af verden har fået smag for Vesten og har også fået råd til at tage ud over deres eget lands grænser og opleve nye kulturer og verdensdele. I en ny bog redigeret af CBS’ professor Verner Worm ’China-Business Opportunities in a Globalizing Economy’, forklarer han Kinas økonomiske globalisering i et makro- og mikroøkonomisk perspektiv.

Udenlandske investeringer og sociale relationer

FDI ( Foreign Direct Investment) har haft en stor rolle i Kinas progressive økonomiske fremgang. Men bogen fokuserer også på det vigtige i at have gode personlige relationer og viser, at man sagtens kan sætte disse sammen med økonomisk fremgang. Denne tanke er blevet til begrebet ’Guanxi capital’.

- Kina adskiller sig meget fra Vesten i deres tro på netværksøkonomi, hvor man forsøger at gøre sine personlige relationer til virksomhedsrelationer, altså en slags venskab mod udveksling af tjenester, siger Verner Worm.

Guanxi er ikke nok

Selvom Kina har det store fortrin, at kineserne altid har fokuseret meget på netværk og altid har været gode til at hjælpe hinanden, er det ikke den eneste faktor for succes.

- Guanxi er en forudsætning for økonomisk succes, men det er ikke nok. Det er vigtigt, at virksomhederne desuden kan konkurrere på produkter, pris m.m., forklarer Verner Worm.

Læs mere om bogen ’China-Business Opportunities in a Globalizing Economy’.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 06/07/2010