Videnservice

12/11/2004

Videnservice i samfundets omstillingsevne

Ny bog

”Udvikling af Videnservice” af Finn Valentin og Per Vejrup-Hansen fra CBS handler overordnet om forretningudvikling i danske videnservicevirksomheder med særligt henblik på de rådgivende ingeniørfirmaer.

Bogen belyser fornyelsesmønstre og innovation i videnservice og viser, at nye videnprodukter ofte kun vokser frem gennem kreativt privat-offentligt samspil. Gennem systematisk caseanalyse vises, hvordan der efterhånden opstår nyt sortiment af videnprodukter.

Virksomhederne skal forny sig forretningsmæssigt

”Hvad skal Danmark leve af i en globaliseret verden, hvor stadigt flere traditionelle job flyttes til lavtlønsområder? Videnbaseret konkurrenceevne beror ikke kun på fremvækst af nye industrielle teknologier, eller på at der skabes nye forskningsbaserede virksomheder. Væksten beror også på de eksisterende virksomheders evne til forny sig forretningsmæssigt”, spørger Finn Valentin.

Vi skal udnytte vores særlige konkurrencefordele

”Udvikling af Videnservice” er et resultat af forskningssamarbejde mellem virksomheder i videnintensive erhverv, deres brancheorganisation og forskere fra CBS, og bogen har flere hensigter:

Overordnet handler bogen om forretningsudvikling og om, hvordan nye forretningsområder opstår – men vi ønsker også at vise, hvordan innovationen hyppigt finder sted med udgangspunkt i et samspil mellem det private og det offentlige. Desuden er det en vigtig hovedpointe, at rådgivende ingeniørfirmaer er kompetenceudviklere i forhold til andre videnservicebrancher, og det kan give Danmark en særlig plads inden for en ny type af produkter”, forklarer Per Vejrup-Hansen. ”Og dermed udnytte vores særlige konkurrencefordele i den globaliserede verdensøkonomi”, slutter han.

Professor Finn Valentin

Handelshøjskolen, Institut for Industriøkonomi og virksomhedsstrategi

T: 3815 2551 (dir.), F: 3815 2540, E:

fv.ivs@cbs.dk,

Lektor Per Vejrup-Hansen

Handelshøjskolen, Institut for Industriøkonomi og virksomhedsstrategi,

T: 3815 2559 (dir.), F: 3815 2540, E:

pvh.ivs@cbs.dk,

Bogen er blevet til i samarbejde med Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), og udgivelsen sker i anledning af foreningens 100 års jubilæum, der afholdes i dag - fredag den 12. november - med en konference i Eksperimentariet.

Bogen udgives af Nyt Teknisk Forlag, 296 sider og koster 379 kr. (ISBN 87 571 2434 1)

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 12/11/2004