Loyalitet i turbulente tider - Konference og præsentation af den nyeste forskning den 30. marts på CBS.
På trods af at anvendelsen af loyalitetsprogrammer i detail- /servicebranchen er et globalt fænomen og har eksisteret siden starten af 80ére fortsætter marketingudøvere stadig med at diskutere, om loyalitetsprogrammer (LP) øger butiksloyaliteten. Altså kort og godt om det virker. Og det er der grund til.
Ofte mislykkes indsatsen i den virkelige verden ofte - eller lever i det mindste ikke op til forventningerne - og på trods af den voksende rigdom af loyalitetsprogramlitteratur forbliver feltet fragmenteret.
Fra USA ved vi, at under halvdelen af de medlemskaber der findes, er inaktive. Amerikanerne er i gns. medlemmer af 17 klubber, men er kun aktiv i de 7! I en søgen efter at engagere kunder i langvarige relationer er mange virksomheder afhængige af LP'er. Det går ofte ret godt med at erhverve nye medlemmer af LP'er, men virksomheder undlader ofte at engagere dem på lang sigt!
I en øget konkurrence og med yderligere udfordringer med recession, miljø og krig i Europa er der stadig høj fokus loyalitetsprogrammer som den rigtige løsning og 9 ud af 10 virksomheder ser LP som en livline ud af krisen.
Mulighederne for deltagelse i loyalitetsprogrammer er hurtigt skiftet fra plastkort til mobilapp-baserede initiativer. Der findes også App løsninger som ikke betegner sig som et loyalitetskoncept, men som kan siges at være inden for definitionerne af dette. Hvordan så med økonomiske værdi, som fx loyalitetsapp giver – er det en fornuftig investering set i loyalitets perspektiv?
Undersøgelsen er en opfølgning på ”Temperaturen på Danske loyalitetsklubber” CBS fra 2015, der var verdens største undersøgelse af loyalitetsklubber, med interview med 275.000 medlemmer af danske loyalitetsklubber. Den nye omfattende undersøgelse dokumenteres ligeledes i en bog som præsenteres på konferencen sammen med hovedresultaterne af undersøgelsen samt række cases.
Projektet drives af Professor Torsten Ringberg, Lektor Mogens Bjerre og Ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen, Institut for Afsætningsøkonomi, CBS og sker i samarbejde med Bilendi, Dansk Markedsføring, Factive og Microsoft.
Mere information og tilmelding: https://markedsforing.dk/kurser/loyalitet-i-turbulente-tider/
Konferencen gennemføres på dansk. Udenlandske keynotes dog på engelsk.