Born Global-projekt ledet af Professor Anne-Marie Søderberg

Det Strategiske Forskningsråd har i december 2008 bevilliget yderligere DKK 300.000 med henblik på at udvide forskningsområdet til også at omfatte små og mellemstore virksomheder.

02/02/2009

Det Strategiske Forskningsråd har i december 2008 bevilliget Professor Anne-Marie Søderbergs igangværende forskningsprojekt yderligere DKK 300.000 med henblik på at udvide forskningsområdet til også at omfatte små og mellemstore virksomheder.

Projektet ’Kulturforståelse som strategisk ressource for danske ’born-globals’ på de asiatiske vækstmarkeder’ skal indgå som en integreret del af det treårige forskningsprojekt ’Kulturel Intelligens som Strategisk Ressource’.

Projektets fokus er SMV-virksomheder, der orienterer sig mod Indien, Indonesien, Japan, Kina og Malaysia, og som oplever markeds- og samfundsforhold i disse lande som særlige udfordringer i kulturmødet. De virksomheder som projektgruppen ønsker at inddrage er dels ’born global’ virksomheder, der som virksomhedsstrategi udelukkende engagerer sig i aktiviteter på globale markeder, dels ’reborn globals’, f.eks. mindre familievirksomheder som har valgt at redefinere sig mod produktion og salg på det globale marked, og derfor er i færd med at justere organisationsstrukturer og kompetenceprofiler, så de bedre matcher de nye samarbejds- og markedsvilkår.

Formålet med projektet er gennem seminarer og workshops at øge danske ledere og medarbejderes evne til at agere ’kulturelt intelligent’, så de kan forbedre samarbejdet med deres asiatiske forretningspartnere. Samtidig ønsker projektgruppen at bidrage til netværksdannelse og erfaringsudveksling mellem de deltagende virksomheder.

 

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 31/07/2018