FairSpeak forskere i Kontant på DR1 d. 3/11
Forskere fra den tværfaglige FairSpeak-gruppe Viktor Smith og Daniel Barratt viser torsdag aften ved hjælp af eksempler på potentielt vildledende emballage, hvordan mennesker afkoder de komplekse budskaber, der er på indpakning af fødevarer.
I programmet får forbrugere stillet et scenarie, hvor de skal forsøge at købe så dansk og lokalt som muligt. Ved hjælp af eye-tracking, kan FairSpeak gruppen se, hvilke dele af fødevareemballagen forbrugeren ser på i sin vurdering af varens produktionssted. Se med for at finde ud af, hvorvidt forbrugerne gennemskuer hvilket produkt, der er mest dansk lokalt, og for at lære mere om vildledende markedsføring af fødevarer.
FairSpeak-gruppen er sammensat af personer med ekspertise indenfor både jura, markedsføring, sprogvidenskab og visuel kommunikation, og undersøger den svære grænse mellem vejledning og vildledning forbrugeren står overfor i indkøbet af dagligvarer.
FairSepak-gruppen har udgivet en bog med 84 principper for fair kommunikation via fødevareemballager. I samarbejde med Forbrugerrådet TÆNK er disse kogt ned til en folder med 11 dogmer til fødevareproducenter og butikker. Derudover kører Forbrugerrådet TÆNK i øjeblikket en kampagne kaldet ”Vildledende markedsføring af fødevarer.” Den skal gøre forbrugerne opmærksomme på de valg, de træffer ved supermarkedernes køledisk, samt opfordre virksomheder til at tage ansvar for emballagen på fødevarer. Kampagnen forsætter til og med uge 48.
Læs mere om fairness på fødevareemballager og FairSpeak-gruppen