Fokus på kvalitetsudvikling i den offentlige sektor

Nyt samarbejde skal sikre, at myndighederne får større udbytte af deres resurser, der går til kommunikation

31/08/2007

Nyt samarbejde mellem Copenhagen Business School, Bjerg kommunikation og offentlige myndigheder skal sikre, at myndighederne får større udbytte af de enorme resurser, der går til kommunikation.

Dorte Salskov-Iversen, leder af Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på Copenhagen Business School, siger om baggrunden for det nye samarbejde:

"Dette er et utroligt godt eksempel på, hvordan ny viden i dag i høj grad skabes ved at gå på tværs af traditionelle grænser: offentlig/privat, forskning/praksis, bruger/producent. Det unikke i projektet er dels at inddrage brugerne i udviklingen af offentlige myndigheders kommunikationspraksis og gøre det som en integreret del af måling og kvalitetsudvikling. Dels at se på hvad målinger i sig selv betyder for de kommunikationsaktiviteter og -processer - som man måler".

Forbrugerstyrelsen har som den første myndighed meldt sig som part i samarbejdet. Specialkonsulent Mikkel Klausen fra Forbrugerstyrelsens Kommunikationsafdeling begrunder styrelsens deltagelse:

"Vi evaluerer og måler allerede vores kommunikation i dag, men vi skal blive mere præcise og bedre til at bruge målinger som styringsredskab. Vi skal kunne evaluere effekten af vores arbejde og synliggøre kommunikationens betydning for organisationens overordnede mål. Derfor har vi brug for andre målinger, der går tættere på indholdet i vores kommunikation".

Projektets resultater vil få indgribende betydning for kommunikation i den offentlige sektor. Samarbejdespartnere forventer at udvikle nye og videnskabeligt funderet metoder, der kan bruges til at prioriere og synliggøre kommunikations værdi og betydning for udviklingen af medarbejdere, forretning og kvalitet. Kresten Bjerg, der ejer Bjerg Kommunikation, siger:

"De offentlige myndigheder har for længst sat fokus på deres kommunikation. Nu sætter vi deres metoder til debat og udvikler dem. Det gør vi ikke som kritiker fra sidelinjen, men i tæt samarbejde med myndighederne selv og forskere fra CBS. I dag prioriterer mange myndigheder kommunikationsarbejdet efter kvantitative målinger og mavefornemmelser. Det er problematisk, for selvom mange besøger den nye hjemmeside eller bemærker endnu en kampagne, så kender vi sjældent effekten af tiltagene. I den forstand kommunikerer myndighederne i blinde, og derfor er der brug for en udvikling på området".

Projektet løber over tre år og knyttes til udarbejdelsen af en Erhvervs PhD. Interesserede myndigheder og andre kan modtage projektbeskrivelsen "Målinger, man kan lære af" hos Bjerg Kommunikation.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 31/07/2018