Da HHK blev til CBS

Det var ikke CBS der havde fødselsdag i weekenden, men næsten. Lørdag d. 31 maj fyldte tidligere rektor, Finn Junge-Jensen 70, og vi tager en lille tur tilbage i tiden – i hvert fald tilbage til da CBS hed HHK, Handelshøjskolen i København.

30/05/2014

Af Janie Huus Tange

Finn Junge-Jensen i 1974 sammen med IOA. Læg mærke til vandtårnet i baggrunden. "Kilen" stod færdig her i 2005 og var en realisering af en af Finn Junges drømme om et fælles campus - “det Frederiksbergsk Sorbonne”.

Da Finn Junge-Jensen i 1987 blev valgt til at lede Handelshøjskolen i København i retning mod at blive til ”Copenhagen Business School”, var det med en skole med knap 10.000 studerende og kun dansksprogede uddannelser. For den nye rektor var perspektivet klart: ”Vækst var en tvingende nødvendighed. For at kunne drive handelshøjskolen frem mod det globale marked, havde vi brug for flere studerende og flere internationale profiler – både blandt studerende og forskere”, fortæller Finn Junge-Jensen.

Fra Local til Global
”Det gav os klare stordrift- og konkurrencefordele at have et så bredt fagligt internationalt felt. Det fik vi blandt andet med øget bestand og med etablering af kombinationsuddannelserne, der gav os en bredde som ingen andre business schools i verden havde.”

Og med den øgede internationale profil var det også i Finn Junges tid, at CBS begyndte at etablere internationale netværk.

”Med etableringen af netværk som PIM og CEMS flyttede vi ind i en international liga sammen med store amerikanske skoler og europæiske business schools som INSEAD og London School of Economics - skoler som vi ikke tidligere kunne sammenligne os med. Det var inspirerende og det gjorde os endnu mere attraktive på det lokale marked, fortæller Finn Junge entusiastisk. ”og det blev en fantastisk inspiration at vi samtidig turde kigge indad med insitutionsakrediteringer. Vi kunne få internationale kolleger til at komme her og fortælle os noget mere om os selv – det var fantastisk spændende, selvom det tog lidt tid før alle kunne se værdien.”

Copenhagen Business School anno 2014
”Når jeg kommer på CBS i dag bliver jeg glad. Det er en institution med internationale forskere der opnår og formidler fantastiske resultater og med studerende fra hele verden. Det er dejligt. Det at CBS har gode studerende og gode medarbejdere skaber et attraktivt miljø – både at være i og at rekruttere til. Det gør mig glad,” slutter Finn Junge som fejrer fødselsdagen i venners og families lag.

Om Finn Junge

Finn Junge-Jensen er lektor (sidst på IOA – institut for Organisation og Arbejdssociologi – nu Institut for Organisation)

Rektor på CBS fra 1987 til 2009

Fungerer stadig som ekstern lektor på LPF (Institut for Politik of Filosof) på CBS

Er desuden medlem af adskillige bestyrelser og advisory boards (herunder for Norges Handelshøjskole og Stockholms Universitets Business School).

Underviser i bestyrelsesarbejde på CBS.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 17/12/2017