La responsabilidad social corporativa como moda de gestión empresarial
Eric Guthey og Mette Morsing i Harvard Deusto Business Review
Eric Guthey og Mette Morsing (CBS) har netop sammen med Roy Langer, RUC, publiceret artiklen " La resonsabilidad social corporativa como moda de gestión empresarial" i Harvard Deusto Business Review, som er den spansksprogede udgave af det prestigefyldte tidsskrift ”International Harvard Business Review”’.
Blot et modefænomen?
Med afsæt i en analyse af mediedækningen af virksomheders sociale ansvar i bl.a. ”The Economist” og den danske erhvervspresse diskuteres corporate social responsibility (CSR) som et modefænomen.
"Selvom CSR ofte beskyldes for at være ”blot et modefænomen”, så er det faktisk centralt for at det tages alvorligt," siger Mette Morsing og fortsætter:
"Modefænomener skaber deres egen rationalitet og argumenter og sikrer via en etableringen af en række rutiner og processer at støtte og opretholde det i lang tid. Artiklen konkluderer, at mens skeptiske regnskabs- og finansieringsfolk stadig spørger hvorvidt CSR-aktiviteter kan betale sig, så engagerer og forpligter virksomhederne sig og etablerer deres egne normer og standarder for begrebet og bidrager dermed til at det overlever på lang sigt," slutter hun.
Guthey, E. Morsing, M. and Langer, R. (2006). La responsibilidad social corporative como moda de gestión empresarial. Harvard Deusto Business Review, no. 150, October, pp. 56-67.