Nytænkning af globale værdikæder og bæredygtighed
Abstract:
Globale virksomheder, såsom H&M, Nike og Walmart er i stigende grad begyndt proaktivt at omfavne "bæredygtighed" i globale værdikæder, der henviser til integration af økonomiske, sociale og miljømæssige spørgsmål i styringen af deres enorme netværk af leverandører. Men hvor "bæredygtige" er disse multinationale virksomheder egentligt i deres sourcingpraksis? Denne banebrydende monografi vil være den første til at teoretisere og empirisk undersøge, hvordan deres indkøb og bæredygtighedpolitik påvirker lokale virksomheder, arbejdstagere og miljøet med hensyn til tre nye og underundersøgte områder: deres indkøbspraksis, gennemsigtighed i netværk af leverandørnetværker, samt deres bestræbelser på at bekæmpe klimaforandringer.,
Type:
Private (National)
Bevillingsgiver:
Carlsbergfondet
Institut:
Copenhagen Business School
Status:
Afsluttet
Startdato:
01-03-2020
Slutdato:
28-02-2021