Gå til hovedindhold

Bi­bli­o­tek

Åbent for alle - alle ugens dage. Bi­bli­o­te­ket på CBS er of­fent­ligt til­gæn­ge­ligt og alle der in­ter­es­se­rer sig for sam­funds­fag­li­ge, øko­no­mi­ske og po­li­ti­ske om­rå­der er vel­kom­men.

Plads til stu­di­e­liv og forsk­ning

612 læ­se­pla­der

Plads til læ­ring og vi­den er vig­tigt på et uni­ver­si­tet. På bi­bli­o­te­ket er der stu­di­e­mil­jø­er med mu­lig­hed for ro og for­dy­bel­se, grup­pe­rum til sam­ta­le og dis­kus­sio­ner og it-lo­ka­ler med plads til da­ta­a­na­ly­se og sam­ar­bej­de.

170 on­li­ne res­sour­cer

Du har ad­gang til pro­fes­sio­nel­le og spe­ci­a­li­se­re­de da­ta­ba­ser med lit­te­ra­tur, virk­som­he­ders nøg­le­tal, fi­nan­si­el­le data, sta­ti­stik og nyhe­der. Alt sam­men ind­købt for at give stu­de­ren­de og for­ske­re de bed­ste be­tin­gel­ser for at skri­ve gode op­ga­ver og lave top­forsk­ning.

30 bi­bli­o­te­ka­rer og spe­ci­a­li­ster

Vi ved, at det kan være svært at fin­de de gode kil­der, lave ef­fek­ti­ve lit­te­ra­tur­søg­nin­ger og at hen­vi­se kor­rekt i op­ga­ver. Der­for er vi al­tid klar med vej­led­ning. Der er in­gen dum­me spørgs­mål!

Brug bi­bli­o­teks­rum­met

Op­lev stem­nin­gen på et dy­na­misk uni­ver­si­tets­bi­bli­o­tek og brug rum­met til for­dy­bel­se, læs avi­ser, el­ler hold en pau­se i smuk­ke om­gi­vel­ser.

Print, scan og ko­pi­er
CBS til­by­der en print­løs­ning, hvor man up­lo­a­der sin fil til Princh og be­ta­ler med kort el­ler Mo­bile­Pay. Prin­ter­ne kan også scan­ne, men fun­ge­rer ikke som ko­pi­ma­ski­ner.
Se hvordan du bruger Princh
Læs da­gens avis
I lo­un­ge­om­rå­det kan du læse dan­ske og in­ter­na­tio­na­le avi­ser. Po­li­ti­ken, Ber­ling­s­ke, Bør­sen, Jyl­land­spo­sten, In­for­ma­tion, We­e­ken­da­vi­sen og Fi­nan­ci­al Ti­mes.
Læ­se­plad­ser
Bi­bli­o­te­ket er fuld af læ­se­plad­ser og stu­e­e­ta­gen er åben for alle. På 1. og 2. sal er plad­ser­ne for­be­holdt stu­de­ren­de på CBS, li­ge­som læ­sesa­le­ne på H.V. Nyholms vej og i Dal­gas Have.
Mere om faciliteterne

Al­le­re­de en del af CBS?

CBS-stu­de­ren­de
På My CBS fin­der du alle de ser­vi­ces bi­bli­o­te­ket har til stu­de­ren­de. Book læ­se­plad­ser og grup­pe­rum, be­stil 1-1 med en bi­bli­o­te­kar el­ler få over­blik­ket over fi­nan­si­el­le da­ta­ba­ser i CBS Li­brary Data Lab.
Link til My CBS
CBS-for­ske­re
På CBS Sha­re kan du se bi­bli­o­te­kets for­sker­sup­port og få hjælp til RDM, Open Ac­cess, pu­bli­ce­ring mm.
Link til forskersupport CBS Share
CBS-un­der­vi­se­re
På CBS Sha­re kan du se bi­bli­o­te­kets sup­port til un­der­vi­se­re. Be­stil os til at un­der­vi­se i lit­te­ra­tur­søg­ning, få hjælp til Cour­se Re­a­dings i Can­vas el­ler co­py­right-reg­ler for pensum­lit­te­ra­tur.
Link til undervisersupport på CBS Share

Om os

CBS Li­brary & Aca­de­mic Ser­vi­ces er uni­ver­si­tets­bi­bli­o­tek for Co­pen­ha­gen Bu­si­ness School og sam­ti­dig et of­fent­ligt fag­bi­bli­o­tek. Med rød­der, der stræk­ker sig til­ba­ge til 1922, har bi­bli­o­te­ket med suc­ces og in­te­gri­tet ud­vik­let sig fra at ud­gø­re en min­dre bog­s­am­ling til at være et mo­der­ne bi­bli­o­tek og vi­den­cen­ter. Som bi­bli­o­tek un­der­støt­ter vi ud­dan­nel­se og læ­ring så­vel som forsk­ning og for­mid­ling.

Bi­bli­o­te­kets le­del­se

Biblioteket består af 3 enheder og ledes af biblioteksdirektør René Steffensen.

Biblioteksdirektør

René Steffensen
Telefon: +45 3815 3700
E-mail: rs.lib@cbs.dk

Stabsfunktionen

Anita Bodin er chefsekretær
Telefon: +45 3815 3705
E-mail: ab.lib@cbs.dk

  • Sekretariat 
     

Afdeling for Publikumsservice

Anette Koll er område- og publikumschef
Telefon: +45 3815 3682
E-mail: ako.lib@cbs.dk

  • Faciliteter
  • Processer
  • E-ressourcer
     

Afdeling for Forsker- og studieservice

Gert Poulsen er område- og souschef
Telefon: +45 3815 3701
E-mail: gp.lib@cbs.dk

  • Forskningsformidling og -støtte
  • Vidensorganisering
  • Kommunikation og læring

Stra­te­gi

Strategipapir CBS Bibliotek 2025

Vores DNA

CBS Bibliotek er universitetsbibliotek for Copenhagen Business School og samtidig et offentligt fagbibliotek.

Med rødder, der strækker sig tilbage til 1922, har biblioteket med succes og integritet udviklet sig fra at udgøre en mindre bogsamling til at være et moderne bibliotek og videncenter. Som bibliotek understøtter vi uddannelse og læring såvel som forskning og formidling.

Vores berettigelse er baseret på, at vi leverer efterspurgte ressourcer og services, og at vi er relevante partnere for vores brugere og interessenter.

Bibliotekets fundament bygger grundlæggende på et gammelt ordentlighedsprincip: Orden på hylderne, orden i katalogen, orden i leverancerne og ordentlig dialog.
 

Mission

Det vi udfører

CBS Biblioteks hovedopgave er at stille pålidelig og kurateret information og data til rådighed i fysisk og digital form. Samtidig leverer vi it-fagsystemer, der understøtter anvendelsen af disse formater.

Vi rådgiver, underviser og formidler inden for CBS’ arbejdsområder. Ligesom vi stiller fysiske faciliteter til rådighed, som understøtter CBS’ lærings- og formidlingsaktiviteter.

Vi supporterer alle faglige discipliner, som er relevante for et større, samfundsfagligt universitet.
 

Vision

Det vi stræber efter

CBS Biblioteks ambition er at være en central medspiller, der sammen med studerende, ansatte og borgere højner det akademiske niveau på CBS og fremmer den samfundsmæssige udvikling.

Vi tager et medansvar i at fastholde CBS som en anerkendt business school og proaktiv samfundsaktør.

Vi fremmer den intellektuelle nysgerrighed og bidrager til den demokratiske og fagligt funderede samtale for dermed at understøtte forskning, uddannelse og livslang læring i samfundet.

Overordnet arbejder vi for at opfylde følgende to mål:

  • Vi bidrager til akademisk fremgang og succes for CBS’ studerende og forskere
  • Vi formidler forskning og viden til CBS’ interessenter og omverden.
     

Værdier

Det vi skal bygge vores kultur på

Åbenhed:  Vi er tilgængelige, deler viden og er åbne for nye ideer.  Vi involverer vores brugere, samarbejdspartnere og interessenter. Vi arbejder samtidig for, at adgang til viden, læring og forskning er frit tilgængelig for alle vores brugere efter Open Science-principperne og i form af relevante ressourcer og services.

Faglighed:  Vi har en professionel tilgang til alle opgaver, hvor teoretisk viden og praktiske færdigheder er afgørende. Vi anskuer vores opgavevaretagelse som et solidt håndværk baseret på praktisk erfaring og videndeling suppleret med prioritering af de rette kompetencer.

Troværdighed: Vi stræber efter at være en pålidelig kilde til lødig viden og information. Vores tjenester og ressourcer er samtidig baseret på høje faglige standarder og integritet, så vores brugere kan stole på os i deres akademiske arbejde.

Trivsel: Vi støtter trivsel og personlig udvikling og sikrer, at alle har mulighed for at for at udfolde deres fulde potentiale og bidrage positivt til fællesskabet. Vi værdsætter mangfoldighed og arbejder aktivt for at skabe et miljø, hvor alle føler sig inkluderede og respekterede.
 

Principper

Det vi arbejder efter

Service: Vi sætter brugernes behov i centrum for vores aktiviteter og beslutninger. Det betyder, at vi efterspørger feedback, og at vi altid forsøger at forbedre brugeroplevelsen. Serviceprincippet sikrer samtidig, at interaktioner med biblioteket bliver opfattet som positive og hjælpsomme af brugerne.

Kvalitet: Vi sikrer høj kvalitet i alle aspekter af vores arbejde ved at fokusere på præcision og omhyggelighed. Vi er dedikerede til at forbedre vores egne arbejdsindsatser, for dermed at opfylde andres forventninger.

Innovation: Vi opmuntrer til dialog om og implementering af nye ideer og bedre løsninger. Vi er åbne for transformation, og at vi eksperimenterer med nye tjenester, teknologier og metoder, fordi vi vil forblive relevante og værdiskabende for brugere og samarbejdspartnere.

Prioritering: Bibliotekets ambitioner kræver velfungerende arbejdsprocesser og en skarp prioritering af ressourcer. Vi fokuserer på de mest kritiske opgaver og projekter, der har størst mulig indflydelse på brugernes og CBS’ opgaver og mål. 
 

Strategiske fokusområder

Sådan honorerer vi CBS’ strategi særligt

CBS Bibliotek skal understøtte CBS’ overordnede prioriteter og tværgående strategiske indsatser.

I den kommende periode vil vi, udover at sikre ressourcer til CBS’ generelle prioriteter og indsatser, fokusere særligt på følgende fire områder:

Livslang læring: Gennem tilpasning af læringsplatforme, ressourcer og kurser vil vi støtte vores brugere gennem deres livslange faglige og personlige udvikling.  Vi vil samtidig arbejde for, at potentielle brugere får en stærkere og mere varig tilknytning til CBS.

Societal Impact: Vi vil støtte op om en positiv forandring af verden ved at fastholde og udvikle vores arbejde med forskningsformidling og videndeling.  Vi vil tilegne os en mere dynamisk rolle, så vi bliver en netværksorganisation med fokus på aktive partnerskaber og interaktion.

Grøn omstilling: Vi vil bidrage med CO2-reducerende indsatser ved blandt andet at stille krav til leverandører og deklarere vores aktiviteters klimapåvirkning. Vi vil hente inspiration fra relevante bæredygtighedsprogrammer for biblioteker og udnytte disse til fulde.

Kunstig intelligens: Vi vil sammen med leverandører bruge AI til at forbedre platforme, personalisere læring og effektivisere administrative processer. Vi vil sætte fokus på grundlæggende akademiske færdigheder som læsning, skrivning og kildekritik, så anvendelsen af AI ikke underminerer disse færdigheder.


Spørgsmål: Biblioteksdirektør René Steffensen.


 

Hi­sto­rie

I 2022 fejrede vi 100-års jubilæum. I den forbindelse dykkede vi ned i vores historie og skrev nogle artikler, som fortæller vores historie årti for årti.

Handelshøjskolens Bibliotek blev grundlagt i 1922 og var i de første år en del af Købmandsskolens Bibliotek. I 1927 fik vi egne lokaler på Julius Thomsens Plads sammen med Handelshøjskolen. Her opbyggede ildsjælen Knud Larsen en samling, som studerende ved den nyligt oprettede Handelshøjskole (1917), skulle bruge i deres studier. Samlingen var til brug på stedet og mange af bøgerne og tidsskrifterne var donationer.

I 1930’erne voksede samlingen markant, da Christopher Hage donerede sin private bogsamling og læsesalen blev smukt indrettet. Dengang var det meget anderledes at søge efter litteratur og i 1940’erne blev undervisningen sat i system med bogudgivelsen ”Biblioteksorientering for handelshøjskolens studerende”. Litteraturen havde hidtil rettet sig mod Tyskland, men det ændrede sig efter krigen, hvor ikke bare biblioteket, men hele Handelshøjskolen orienterede sig mod USA.

I slutningen af 1950’erne var der ca. 2500 studerende på Handelshøjskolen og bibliotekets samlinger voksede fortsat. Vi begyndte at samle på virksomheders årsberetninger, så de studerende kunne benytte dem i deres opgaver. Se i øvrigt udstillingen ”Old School”, som viser gamle undervisningsmaterialer – den kan ses i biblioteket 1. sal ved elevatoren.

Sprogbibliotek blev oprettet i 1960’erne. Sprog havde altid været en del af Handelshøjskolens uddannelser og fik sit eget bibliotek. EDB dukkede så småt op og på biblioteket betød det, at hulkort-teknologien blev benyttet til bl.a. at lave lister over bøger efter emner.

I slutningen 1970’erne havde biblioteket 29 ansatte, som var organiseret i selvstyrende grupper. EDB-udviklingen fortsatte og i 80’erne fik Handelshøjskolens Bibliotek sin egen online katalog (bibliotekssystem), hvor brugerne selv kunne søge efter materialer på en computer - systemet kom til at hedde Hermes og var i brug frem til 2004.

Internet og webgrænseflader prægede udviklingen i 1990’erne ligesom elementer fra new public management bølgen så som procesoptimering og evaluering fyldte i dagligdagen. Og i 1999 flyttede biblioteket ind i det flotte biblioteksrum på Solbjerg Plads, vi har i dag og er meget glade for.

Flere studiepladser og døgnåbent kom til i 00’erne ligesom flere services til forskere og registrering af alt forskning til den danske forskningsdatabase. Den digitale udvikling brølede af sted og online databaser og e-bøger blev en vigtigere del af bibliotekets samling.

Siden begyndelsen i 1922 har biblioteket haft fokus på at levere relevant indhold og faciliteter til studerende, undervisere og forskere på CBS. Og vi glæder os dagligt over den store benyttelse af både de fysiske og elektroniske faciliteter og services.

Nøg­le­tal 2024

Benyttelse

Brugen af bibliotekets samlinger og fysiske faciliteter.

  • 47.275 udlån
    7.340.122 udlån af e-materialer 
    860.310 e-avisartikler 
    3.829.459 e-artikler 
    393.165 e-bøger
    2.257.188 markedsdatabaser mm.
  • 723.576 besøgende (1982 besøgende pr. dag)
  • 5.854 bookinger i CBS Library Data Lab   

Ressourcer

Materialer som biblioteket stiller til rådighed i online eller i fysiske samlinger.

  • 205.938 trykte bøger
  • 542.532 e-bøger  
  • 79 trykte tidsskriftsabonnementer  
  • 100.332 e-tidsskrifter
  • 12.062 online kandidatafhandlinger / afsluttende opgaver (ikke-fortrolige)
  • 693 online ph.d.-afhandlinger
  • 155 licenserede databaser (online ressourcer)

Kurser og undervisning

Biblioteket laver undervisning tilpasset de enkelte studiers behov. Derudover laver vi kurser i søgning mv.

  • 161 (322 lektioner) undervisning på studier
  • 8.932 studerende deltog i undervisning  
  • 86 bibliotekskurser for studerende
  • 46 bibliotekskurser for ansatte  
  • 238 bestil-en-bibliotekar møder 

CBS Forskning

Biblioteket registrer CBS’ forskning i CBS Research Portal. Her kan man søge i CBS-forskning, ph.d.-afhandlinger og studenterafhandlinger.

  • 980.593 downloads fra CBS Research Portal
  • 54.951 forskningspublikationer – heraf 8.603 i fuld tekst for alle 

Faciliteter

CBS-campus ligger på Frederiksberg og biblioteket tilbyder studiefaciliteter flere steder.

  • 3 læsesale
  • 636 læsepladser
  • 16 grupperum