Nyt netværk

CBS og to andre universiteter vil styrke det danske sprog på nettet

11/02/2005

Danske universiteter i netværk

Tre danske universiteter er gået sammen med virksomheder i netværk om it og sprog - et initiativ, der skal styrke både det danske sprog og virksomhederne.

Der er brug for sproglig viden om dansk i mange af de it-systemer, der anvendes i dag. Et eksempel er søgemaskiner, hvor sproglig viden giver mulighed for at give et meget sikkert søgeresultat med alle relevante dokumenter.

Både It-Brancheforeningen og Dansk Erhvervsforskningsakademi bakker op om initiativet, der støttes økonomisk af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. I løbet af 2005 tilbyder netværket 8 korte kurser som sprog og indhold på nettet, sprogbaseret videnstyring, videndeling samt taleteknologi.

Netværket Fovits (Forskningsbaseret videreuddannelse i it og sprog) varetages af Center for Sprogteknologi ved Københavns Universitet, Institut for Datalingvistik ved CBS samt Afdeling for Kommunikationsteknologi på Aalborg Universitet.

Sidst opdateret: Communications // 14/02/2005