Stor dansk hæder til CBS-forskning i popkulturens indflydelse på virkeligheden

CBS-forsker modtager 6 millioner kroner for sin forskning i, hvordan fiktion påvirker vores virkelighed.

19/11/2019

Danmarks Frie Forskningsfond
Foto: Danmarks Frie Forskningsfond

Ana Alacovska, der er lektor på Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation på CBS, er netop blevet tildelt Sapere Aude-bevillingen fra Danmarks Frie Forskningsfond på 6 millioner kroner.

Hun modtager æresbevillingen for sin fremragende forskning i fiktionens betydning for vores allesammens virkelighed.

”Jeg er ekstremt glad, beæret og føler mig meget privilegeret. Jeg glæder mig meget til at begynde arbejdet og er taknemmelig over at have fået ansvaret for at lede et forskningsprojekt i verdensklasse,” siger Ana Alacovska, der indrømmer at hun skulle bruge et par dage, før nyheden for alvor sank ind.

Bevillingen er givet til i alt 35 forskere landet over, og i udvælgelsen blev der lagt vægt på ”banebrydende idéer og lederambitioner i top til gavn for Danmarks fremtid,” lyder det i Fil pressemeddelelsen fra Danmarks Frie Forskningsfond, der modtog over 300 ansøgninger.

I sin forskning undersøger Ana Alacovska blandt andet, hvordan krimiserier påvirker politiets reelle arbejde, og hvordan science fiction-fortællinger om fremtiden har indflydelse på robotdesign. Derudover forsker hun også i, hvilken betydning fremstillingen af klimakrisen har for miljøaktivisme.

”Jeg kan slet ikke vente med at gå i gang med at forløse mine ideer sammen med dygtige kolleger. Sammen skal vi undersøge effekten af fiktion på den måde, vi arbejder og organiserer os på. Det er en drøm, der går i opfyldelse,” siger Ana Alacovska.

Hvad betyder Sapere Aude?

• Sapere Aude betyder ”vov at vide” på latin, og bevillingen har været uddelt af Danmarks Frie Forskningsfond siden 2010.

Læs mere om Ana Alacovska og hendes forskning

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 19/11/2019