HA(kom.) - erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation

HA(kom.) lærer dig at arbejde strategisk med kommunikation i virksomheder og andre organisationer. Du lærer at skabe sammenhæng mellem en virksomheds forretningsmæssige mål og dens måder at kommunikere på – internt såvel som eksternt.

 

Om uddannelsen

HA(kom.) arbejder med virksomheder og organisationers strategiske kommunikation. Det vil sige med kommunikation som en ledelsesmæssig disciplin. HA(kom) er forskningsbaseret og tværfaglig. Uddannelsen handler mindre om praktiske kommunikationsværktøjer og mere om organisationers muligheder for at bruge kommunikation til at navigere og bidrage progressivt til udfordringer i samfundet.
 

Forskellige medier og platforme
Her er det også vigtigt at kunne analysere mediernes (både digitale medieplatforme og pressen) rolle, ikke blot som værktøjer, der kan anvendes i forbindelse med kommunikation, men som aktører med forskellige interesser og magtrelationer, der er afgørende for muligheden for at påvirke den offentlige dagsorden.

Pressen og digitale medieplatforme er centrale for, hvordan kommunikation i dag udvikler sig hurtigt og uforudsigeligt og er vanskelig at styre. Nye kommunikationsteknologier opstår hele tiden og skaber nye vilkår for kommunikation. Regulering og ledelse af medieplatforme har afgørende betydning for, hvem der bliver hørt. Samtidigt står virksomheder i et krydspres mellem forventninger om inklusion og bæredygtighed og modstand mod inklusion og bæredygtighed. Derfor må virksomheder have en bred grundlæggende kommunikationsforståelse for at kunne generere både økonomisk og samfundsmæssig værdi på en ansvarlig måde.

Det forudsætter, at virksomheden har eksperter, der med udgangspunkt i en dyb indsigt i virksomheden og dens kontekst, forstår, hvordan man skal kommunikere i forskellige situationer, hvad der skal kommunikeres om, og hvilke forandringer man kan – og ikke kan – skabe gennem professionelt planlagt og udført kommunikation.

At skabe professionelle kommunikationsløsninger
HA(kom.) undersøger, hvordan kommunikation har betydning for alle virksomhedens aktiviteter. Her handler det om at forstå, hvordan virksomheden bruger kommunikation og medier til at nå sine mål – eksempelvis økonomiske mål, ledelsesmæssige mål eller mål, der handler om virksomhedens omdømme og legitimitet.

En virksomhed består af mange forskellige funktioner og aktiviteter, og du kommer derfor til at arbejde med kommunikation i mange forskellige sammenhænge. Det kan eksempelvis handle om, hvordan virksomheden bruger kommunikation som et redskab til at forholde sig til forandringer i sine omgivelser, eller bruger kommunikation til at komme bedst muligt igennem en shitstorm eller andre former for kriser. Det handler også om at forstå, hvilken rolle det digitale medielandskab, fra sociale mediers algoritmer til journalisten som gatekeeper, spiller for organisationers strategiske kommunikation.

At arbejde med erhvervsøkonomi og kommunikation i praksis
HA(kom.) hviler på tre ben: kommunikation, erhvervsøkonomi og samfundsforståelse. Fokus er på den samfunds- og forretningsmæssige virkelighed, virksomheden er en del af, og den rolle, kommunikationen spiller i virksomhedens udvikling. Studiet består af en blanding af fag, der handler om kommunikation. Fag, der handler om virksomhedens omverden og fag der handler om erhvervsøkonomiske forhold og sammenhænge, såsom strategi, marketing, finansiering, og udvikling af de forretningsmæssige aktiviteter og mål.

Du vil opleve en tæt kobling mellem teori og praksis. Du kommer hele tiden til at forholde det, du lærer, til virksomheders praktiske virkelighed gennem øvelser og cases.

 

Hør studerende fortælle om HA(kom.)

Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA(kom.)

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 12/03/2025