Follow on Instagram
Stay tuned for an insight to our programmes - told by our students. Start following now!
Chatbot Coby
Coby kan hjælpe dig med dine spørgsmål om optagelse på vores bacheloruddannelser, f.eks. spørgsmål om ansøgningsfrister og adgangskrav.
HA(kom.) - erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation
Om uddannelsen
HA(kom.) arbejder med virksomheder og organisationers strategiske kommunikation. Det vil sige med kommunikation som en ledelsesmæssig disciplin. HA(kom) er forskningsbaseret og tværfaglig. Uddannelsen handler mindre om praktiske kommunikationsværktøjer og mere om organisationers muligheder for at bruge kommunikation til at navigere og bidrage progressivt til udfordringer i samfundet.
Forskellige medier og platforme
Her er det også vigtigt at kunne analysere mediernes (både digitale medieplatforme og pressen) rolle, ikke blot som værktøjer, der kan anvendes i forbindelse med kommunikation, men som aktører med forskellige interesser og magtrelationer, der er afgørende for muligheden for at påvirke den offentlige dagsorden.
Pressen og digitale medieplatforme er centrale for, hvordan kommunikation i dag udvikler sig hurtigt og uforudsigeligt og er vanskelig at styre. Nye kommunikationsteknologier opstår hele tiden og skaber nye vilkår for kommunikation. Regulering og ledelse af medieplatforme har afgørende betydning for, hvem der bliver hørt. Samtidigt står virksomheder i et krydspres mellem forventninger om inklusion og bæredygtighed og modstand mod inklusion og bæredygtighed. Derfor må virksomheder have en bred grundlæggende kommunikationsforståelse for at kunne generere både økonomisk og samfundsmæssig værdi på en ansvarlig måde.
Det forudsætter, at virksomheden har eksperter, der med udgangspunkt i en dyb indsigt i virksomheden og dens kontekst, forstår, hvordan man skal kommunikere i forskellige situationer, hvad der skal kommunikeres om, og hvilke forandringer man kan – og ikke kan – skabe gennem professionelt planlagt og udført kommunikation.
At skabe professionelle kommunikationsløsninger
HA(kom.) undersøger, hvordan kommunikation har betydning for alle virksomhedens aktiviteter. Her handler det om at forstå, hvordan virksomheden bruger kommunikation og medier til at nå sine mål – eksempelvis økonomiske mål, ledelsesmæssige mål eller mål, der handler om virksomhedens omdømme og legitimitet.
En virksomhed består af mange forskellige funktioner og aktiviteter, og du kommer derfor til at arbejde med kommunikation i mange forskellige sammenhænge. Det kan eksempelvis handle om, hvordan virksomheden bruger kommunikation som et redskab til at forholde sig til forandringer i sine omgivelser, eller bruger kommunikation til at komme bedst muligt igennem en shitstorm eller andre former for kriser. Det handler også om at forstå, hvilken rolle det digitale medielandskab, fra sociale mediers algoritmer til journalisten som gatekeeper, spiller for organisationers strategiske kommunikation.
At arbejde med erhvervsøkonomi og kommunikation i praksis
HA(kom.) hviler på tre ben: kommunikation, erhvervsøkonomi og samfundsforståelse. Fokus er på den samfunds- og forretningsmæssige virkelighed, virksomheden er en del af, og den rolle, kommunikationen spiller i virksomhedens udvikling. Studiet består af en blanding af fag, der handler om kommunikation. Fag, der handler om virksomhedens omverden og fag der handler om erhvervsøkonomiske forhold og sammenhænge, såsom strategi, marketing, finansiering, og udvikling af de forretningsmæssige aktiviteter og mål.
Du vil opleve en tæt kobling mellem teori og praksis. Du kommer hele tiden til at forholde det, du lærer, til virksomheders praktiske virkelighed gennem øvelser og cases.
Hør studerende fortælle om HA(kom.)
Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA(kom.)
De studerende der klarer sig godt på HA(kom.) og er glade for uddannelsen, interesserer sig ofte for:
- hvordan virksomheder og andre organisationer ledes, og tager beslutninger
- mennesker og hvordan kommunikation påvirker den måde de arbejder og samarbejder.
- virksomheders kommunikation med deres omverden.
- samfundsforhold og samfundsudvikling – herunder kulturel udvikling og udviklingen af digitaler medier og andre samfundsforhold, der påvirker vores måder at kommunikere på.
Derfor valgte andre HA(kom.)
Hør studerende på HA(kom.) fortælle om, hvad de lavede, før de startede på CBS og hvilke overvejelser de gjorde sig, inden de søgte.
HA(kom.) har nogle særlige udfordringer, som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?
Matematik som redskab
I flere af de økonomiske fag skal du anvende matematiske redskaber og den matematiske logik til at løse opgaverne. Du arbejder alene med matematikken som et praktisk redskab og ikke som selvstændigt fag – således vil du eksempelvis ikke skulle føre matematiske beviser eller kunne redegøre for matematikken bag din opgaveløsning. Niveauet svarer til adgangskravet i matematik på niveau B.
Ikke en praktisk kommunikationsuddannelse
HA(kom.) er ikke en praktisk kommunikationsuddannelse, hvor man arbejder meget med sprog eller journalistik. Studerende, der forventer dette, vil ofte blive skuffede.
Karakterfrit 1. år
På HA(kom.) er der fokus på at skabe et godt studiemiljø fra starten. På det første studieår får du derfor feedback på dine eksaminer og bestået/ikke bestået som bedømmelse på alle eksaminer. Fordi der ikke gives karakterer, vil der være mere rum til læring og samarbejde blandt jer studerende.
Tværfaglighed
På HA(kom.) oparbejder du langsomt en samlet faglig forståelse på tværs af de forskellige fagområder. Ofte er det først på andet eller tredje studieår, at sammenhængende bliver klare i hovedet, og du forstår uddannelsens samlede faglighed. Som HA(kom.)-studerende bør du være afklaret med, at du kan føle dig lidt forvirret og endnu ikke kan se det samlede billede på de første semestre
Hør en studievejleder fortælle om de udfordringer og overvejelser, du skal gøre dig, inden du søger ind på HA(kom.)
Hvordan er det at studere HA(kom.)?
Hør studerende fortælle om, hvor vigtigt det er at hjælpe og støtte hinanden på studie - både socialt og akademisk.
Studieliv på CBS
At være studerende på CBS er meget mere end at forberede sig og gå til undervisning.
På CBS er der mere end 21.000 studerende fra forskellige baggrunde og nationaliteter. Teamwork er en grundlæggende del af det at studere på CBS – både i og udenfor undervisningen.
Med over 100 studenterforeninger har du også rig mulighed for at engagere dig og mødes med studerende på tværs af uddannelser og årgange.
Læs mere om det aktive studiemiljø på CBS, studenterforeningerne og det internationale studiemiljø på Studieliv
For internationale
Hvis du er en international studerende, har vi samlet en masse information om, hvordan det er at være en international studerende på CBS og hvordan du kan forberede dig på livet i Danmark.
Læs mere på For internationals
- en forståelse for virksomheders kommunikationsbehov og interne og eksterne kommunikationsstrategier.
- redskaber til at analysere og udarbejde kommunikationsløsninger, der tager højde for virksomheders forretningsmæssige behov og samspil med deres omverden.
Du kan finde mere information om, hvad du lærer på uddannelsen i kompetenceprofil for HA(kom.).
Kandidatudannelse efter HA(kom.)
Størstedelen af de studerende på HA(kom.) vælger at læse videre på en to-årig kandidatoverbygning. Det er overvejende kandidatoverbygningen fremfor bacheloren, der afgør hvilke karriereveje, der ligger åbne for dig.
Personer, der har læst HA(kom.) ender i mange forskellige typer af jobs i både private og offentlige virksomheder og organisationer. For de fleste indgår kommunikation og kommunikationsprocesser som del af det, de beskæftiger sig med.
Læs mere om kandidatuddannelser og job
Hør en studievejleder fortælle om dine muligheder for at skabe din egen akademiske profil på HA(kom.), samt hvilke kandidat- og karrieremuligheder du har, når du er færdig.
Dansk | A med min. 6,0 i karaktergennemsnit |
Engelsk | B |
Matematik | B |
Historie eller International Økonomi eller Samfundsfag eller Idéhistorie eller Samtidshistorie |
B |
Motiveret ansøgning | Ja |
Læs om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse.
Adgangskvotient | 9,3 |
Antal optagne | 154 |
Kvote 1 / Kvote 2 | 70% / 30% |
Ansøgere (kvote 2) | 819 (535) |
Udenlandske studerende | Under 10% |
Kønsfordeling - mænd / kvinder | 18% / 82% |
Aldersgennemsnit | 22,1 år |
Oversigt over uddannelsen
Kommunikationsteori
Forelæsningsrækken introducerer centrale teorier om og modeller for kommunikation. Undervisningen sigter mod at give en grundlæggende forståelse af forskellige kommunikationsbegreber og disses implikationer, som skal udgøre et teoretisk fundament for resten af HA(kom).
Pensumtimerne har til formål at lade de studerende gå i dybden med pensumteksterne i grupper som forberedelse til forelæsningerne.
I holdøvelserne introduceres, diskuteres og anvendes de analysemetoder, der knytter sig til de forskellige kommunikationsteorier.
Ud over en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. skal kurset således bibringe de studerende indsigt i og erfaring med kommunikationsanalyse med udgangspunkt i udvalgte teorier og modeller.
Læringsmål
- Den studerende skal være i stand til at demonstrere en indsigt i og forståelse for de grundlæggende teorier og modeller inden for kommunikationsfeltet
- Den studerende skal kunne foretage analyse af kommunikationsbegivenheder med afsæt i forskellige kommunikationsteorier
- Den studerende skal kunne reflektere over forskellige kommunikationsteoriers og modellers styrker og svagheder
- Den studerende skal kunne formulere sig sprogligt korrekt, klart og præcist med anvendelse af fagets begreber.
ECTS
7,5
Organisationskommunikation
Faget har som overordnet formål at introducere til relevante teorier, begreber og modeller inden for ’organisationskommunikation’ som videnskabeligt felt, herunder at:
• bibringe rammer for en kvalificeret analyse og diskussion af empiriske cases indenfor feltet organisationskommunikation med anvendelse af fagets teorier, perspektiver, begreber og modeller
• lægge op til kritisk anvendelse og refleksion af de enkelte teorier, begreber og modeller og deres anvendelighed i forhold til konkrete kommunikationsproblemer i én eller flere organisationer.
Læringsmål
- Den studerende skal være i stand til at skrive en ortografisk og grammatisk korrekt tekst med en klar struktur og en velgennemført argumentation for de analytiske og teoretiske pointer.
- Den studerende skal kunne demonstrere overblik over fagets teorier, begreber og modeller og være i stand til at udvælge og på korrekt vis anvende de for opgavens problemstilling relevante teorier, begreber og modeller i en selvstændig analyse af ét konkret tema eller én konkret case inden for feltet organisationskommunikation.
- Den studerende skal i besvarelsen kunne demonstrere en teoretisk funderet forståelse af kommunikation en organisatorisk kontekst samt kunne reflektere over hvordan et givet valg af en bestemt teoretisk forståelsesramme har konsekvenser for kommunikations- og organisationsforståelsen.
- Evne til selvstændigt at forholde sig nøgternt og distanceret til konkrete kommunikationsstrategier, løsninger og kampagner fra virksomheder, således at disses selvforståelse ikke reproduceres ukritisk.
ECTS
7,5
Corporate Branding
Kurset beskæftiger sig med følgende temaer: Branding-begreber og branding-paradigmer, brandledelse og -strategi, brand- identitet, nyere branding-tilgange inklusive corporate branding, brand relationer herunderinklusive brand communities, branding i nye kontekster og på sociale medier samt kritiske perspektiver på brands inklusive branding som neo-normativ kontrol. Endelig afsluttes kurset med et syntese-perspektiv samt diskussion af, hvor branding bevæger sig hen.
Kurset giver de studerende et overblik i branding som teoretisk koncept og belyser de strategiske og organisatoriske problemstillinger, som organisationer møder i arbejdet med at tilrettelægge og koordinere deres brand-aktiviteter.
Kurset søger at bygge videre på den erhvervsøkonomiske og markedskommunikationsfaglige ballast som de forudgående semestres undervisning har bibragt de studerende.
Sigtet er at give de studerende overblik og indsigt i relevante faglige begreber, analytiske modeller og aktuelle problemstillinger for derigennem at forberede dem på at arbejde med branding i forskellige typer organisationer (herunder kommunikations- eller reklamebureauer), under deres praktikophold på 5. semester (og senere karrierer).
Kurset begrænser sig ikke til et virksomhedsstrategisk perspektiv på branding, men udfordrer de antagelser, der ligger til grund for brandledelse som teoretisk og praktisk koncept. Således rejses i faget spørgsmål om fx realiseringen af synergi; kontrol og magt; måleproblemer; modtagere og målgruppers rolle, og teoriudvikling i branding.
Læringsmål
- demonstrere overblik og indsigt i centrale faglige begreber, analytiske modeller og aktuelle problemstillinger indenfor brandledelse.
- redegøre for branding som et mangefacetteret begreb, som ændrer form afhængigt af hvilken teoretisk tilgang, man iagttager ud fra. Der lægges vægt på den studerendes evne til at identificere og sammenligne de enkelte teorier, og forklare deres indbyrdes sammenhæng, herunder modsigelser.
- udvise evne til at anvende de forskellige teorier på praktiske cases, samt argumentere og reflektere over sit valg og fravalg af fagets begreber i case-analysen.
ECTS
7,5
Marketing
I en verden hvor markeder integrerer og interagerer i kraft af en stadig større global konkurrence, påvirkes virksomhedens beslutninger i stigende omfang af stadig flere og i øvrigt gensidigt afhængige dynamiske faktorer i og omkring virksomheden. Dette nødvendiggør en forståelse af virksomheden i et flerdimensionalt og dynamisk perspektiv.
Det er fagets formål, at sætte den studerende i stand til at forstå, analysere, beskrive og ikke mindst konkludere og anbefale målgivende handlinger, på en selvstændig og kritisk måde for virksomheden.
Endeligt er det formålet, at den studerende skal opstille ressourceorienterede anbefalinger, på forskellige og ændrede kommercielle konkurrencebetingelser, markedssituationer og problemstillinger, i og omkring den relevante omverden for virksomheden.
Det vil, som konsekvens til fagets formål, være nødvendigt at definere markedskonkurrencen i klassisk afsætningsøkonomisk forstand med fokus på økonomisk konkurrence og specielt sammenhængen mellem pris, værdi og afsætning.
Faget vil være inddelt i 2 teorisektioner - en sektion, som i forlængelse af mikroøkonomi, introducerer grundlæggende begreber og perspektiver på markeder og konkurrence, samt en sektion, der tilsigter indlæring af en række afsætningsøkonomiske værktøjer.
Læringsmål
- identificere og afgrænse et marked samt beskrive markedets forhold
- identificere og analysere markedsrelaterede problemstillinger (f.eks. i forhold til salg, kunder, aftagere, konkurrenter og leverandører)
- udarbejde forslag til mulig(e) løsning(er) af markedsrelaterede problemstillinger
- give anvisninger på mulig implementering af løsningsforslag (f.eks. hvorledes skal virksomhedens handlingsparameter-mix fastsættes og udmøntes i praksis).
ECTS
7,5
Valgfag / Udveksling / Praktik (30 ECTS)
På 5. semester kan du tage valgfag på CBS eller andre universiteter, tage på udveksling eller i praktik hos en virksomhed.
Bachelorprojekt
Projektskrivning.
Der gives hvert år omkring semesterstart en introduktion til bachelorprojektet (intro-forelæsning). De studerende får udleveret en projektmanual, med en beskrivelse af de faglige og formelle krav til projektet, herunder også antal vejledningstimer til rådighed. Alle grupper vælger selv en vejleder fra HA(kom.) studiets vejlederliste.
Læringsmål
- Udforme og afgrænse en konkret problemformulering inden for temarammen ’strategi, organisation og kommunikation’ med henblik på analyse af en organisation som den studerende selv har valgt
- Beskrive, analysere og diskutere den udformede problemstilling med afsæt i de samfundsdiagnostiske, kommunikationsteoretiske og erhvervsøkonomiske fagområder, som den studerende har været igennem på bachelorstudiet.
- Redegøre for og begrunde de konkrete teorivalg, samt anvende dem i konkrete, empiriske analyser.
- Diskutere teoriernes forskelle og ligheder, samt vurdere mulighederne for og begrænsningerne i at integrere dem.
- Udvælge og analysere samt vurdere pålideligheden af empiri samt begrunde relevansen heraf i forhold til projektets problemstilling og den specificerede organisation.
- Beskrive og diskutere projektets videnskabsteoretiske og metodiske udgangspunkt, herunder vurdere de implikationer det valgte udgangspunkt har for projektets analyser og resultater.
- Strukturere fremstillingen og stoffet i en sprogligt klart og indholdsmæssigt veldisponeret form.
ECTS
15
Organisationsanalyse
Faget fokuserer på hvordan arbejdspladser – som nogle gange også refereres til som organisationer eller virksomheder – fungerer. I faget bliver du således introduceret til en række klassiske og nyere organisationsteorier som analyserer og diskuterer hvad en organisation er, hvordan den fungerer, og hvad der udfordrer organisationer. Dermed bliver det muligt for dig at forstå, forklare og forbedre organisationer. Faget indeholder fire temaer:
- Hvordan har organisationsteorien udviklet sig, hvorfor findes der overhovedet organisationer og hvordan kan organisationsteorier anvendes til at forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i organisationer?
- Hvilke ressourcer er vigtige input i organisationer?
- Hvilke virkemidler anvender organisationer?
- Hvilke krav og vilkår påvirker de måder organisationer fungerer på?
For det første diskuteres hvordan de første systematiske studier af organisationer for cirka hundrede år siden også i dag præger organisationsteorien. Derefter analyseres hvorfor der eksisterer organisationer, og hvordan organisationsteorier kan anvendes til at forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i organisationer.
For det andet analyseres hvilke ressourcer organisationer rummer, og hvordan disse ressourcer bedst muligt udvælges og anvendes.
For det tredje – hvilket er kursets mest omfattende tema - analyseres hvilke virkemidler organisationer anvender for at sikre den bedst mulige forvandling af input til output. Dette tema fokuserer på hvad der kan betragtes som en række instrumenter, metoder, processer eller værktøjer som understøtter organisationen i at nå sine mål. Temaet fokuserer bl.a. på engagement, kontrol, ledelse, kommunikation, kreativitet, motivation, møder og strukturer.
For det fjerde fokuserer faget på de krav og vilkår organisationer arbejder under. Dette er fx nye generationer af ansatte som stiller andre krav til arbejdet end ældre generationer, og det er sociale medier som giver andre måder at interagere på end ansigt-til-ansigt interaktioner.
Efter faget har du opnået en grundlæggende forståelse for hvad organisationsteorier er, hvad organisationer er, hvordan de fungerer, hvilke udfordringer de rummer og hvilke krav samt vilkår der påvirker dem. Dermed har du en forståelse for, hvordan teorier om organisationer kan anvendes til at analysere organisationer og forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i og omkring organisationer.
Læringsmål
- Selvstændigt præsentere og diskutere forskellige teoretiske perspektiver på hvad en organisation er, hvorfor der eksisterer organisationer og hvorledes organisationsteorier kan anvendes til at forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i organisationer.
- Selvstændigt analysere og diskutere fordele og ulemper ved de ressourcer og virkemidler organisationer anvender.
- Selvstændigt analysere hvordan organisationer udfordres af, og tilpasser sig, den omverden (dvs. krav og vilkår) de befinder sig i.
- Selvstændigt anvende pensum til at forstå og forklare både interne og eksterne udfordringer ved organisationer og organisering, og dermed give anvisninger til hvorledes disse udfordringer bedst muligt kan håndteres.
ECTS
7,5
Kvantitativ metode og statistik
Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at arbejde kompetent med relevante kvantitative metoder både i projekter og opgaver i løbet af deres uddannelse og i deres fremtidige erhvervskarriere. Kurset fokuserer på anvendelse af kvantitative metoder i forhold til faktiske problemstillinger og data og lægger stor vægt på fortolkning og anvendelse af analyser og resultater. Udover selv at analysere data lærer de studerende at forholde sig kritisk til andres brug af kvantative metoder og statistiske analyser.
Kurset dækker følgende emner:
- grundlæggende skabeloner for undersøgelsesdesign, som går igen i løbet af hele kurset og danner grundlag for de øvrige komponenter.
- deskriptiv og inferentiel statistik og hvad disse kan bruges til.
- kategoriske og numeriske variable og deres betydning for valg af deskriptiv og inferentiel statistik
- dataindsamlingsmetoder; kurset fokuserer på spørgeskemaer, men dækker også andre metoder, herunder eksperimenter
- introduktion af statistisk software
- de vigtigste sandsynlighedsfordelinger, som basis for forståelse af statistiske tests
- formulering af undersøgelsesspørgsmål og statistiske hypoteser
- statistiske tests; der er fokus på god forståelse af simple tests, men kurset dækker også udvalgte multivariate metoder.
Kurset er bygget op omkring ugentlige forelæsninger der dækker det mere teoretiske, med tilhørende øvelsestimer hvor teorien bringes i anvendelse.
Læringsmål
- Demonstrere viden om forskellige kvantitative dataindsamlingsmetoder og vurdere deres fordele og ulemper i forhold til specifikke problemstillinger
- Bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at præsentere og forstå kvantitative data
- Formulere hypoteser og teste disse ved hjælp af udvalgte statistiske test
- Fortolke analyser og kvantitative data og kommunikere fortolkninger og konklusioner effektivt
- Forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder, herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser, stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for tests
ECTS
7,5
Medier og dataficering (15 ECTS)
Faget giver de studerende indblik i centrale diskussioner inden for forskning i medier og dataficering.
De studerende introduceres for klassiske teorier om medier og deres logikker, som fortsat gør sig gældende, samt nyere litteratur om digitale medier og data. På baggrund af disse perspektiver giver faget de studerende teoretiske og analytiske tilgange til at undersøge kommunikative problemstillinger i en digital mediekontekst.
Medier, data og digitalisering bliver på kurset behandlet indenfor en humanistisk og samfundsfaglig kontekst, og faget inddrager bl.a. klassiske tekster fra en medievidenskabelig tradition samt videnskabssociologiske og kritiske perspektiver på kommunikation og medier. Således bidrager faget til de studerendes forudsætninger for at kunne arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers kommunikation og brug af medier og data.
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
• demonstrere overblik over og forståelse af kommunikations- og medieteorier
• analysere hvordan medier og dataficering både udvider og begrænser organisationers strategiske råderum, troværdighed og legitimitet
• anvende teorier, begreber, og modeller fra kommunikations- og medieforskningen til at analysere en kommunikations- og/eller dataficeringsproblemstilling i / om en konkret organisation
• analysere en selvvalgt empirisk case ved at koble viden om organisation, medier og dataficering med selvindsamlet empiri
• reflektere kritisk over kommunikations- og medieteorier i forhold til virksomhedersværdiskabelse, både økonomisk og samfundsmæssigt
• identificere hvordan organisationer kan bruge medier og kommunikationsdata til løsninger af vor tids store samfundsmæssige udfordringer såsom bæredygtighed
7,5
Finansiering
Faget omhandler de centrale principper i finansiel teori. Særlig fokus har værdiansættelse af betalingsstrømme, investeringsplanlægning, porteføljeteori, kapitalstruktur og udbyttepolitik.
Læringsmål
- Identificere, forklare og klassificere grundlæggende begreber, modeller og metoder (”fundamentals”) i finansiel teori om husholdninger, om finansielle markeder med tilhørende finansielle instrumenter, om virksomheder og om disses sammenhæng.
- Beregne, fortolke og sammenligne finansielle priser, afkast, afkastkrav og nøgletal samt vurdere cases og udsagn med en finansieringsteoretisk indgangsvinkel.
- Analysere givne finansielle beslutningsproblemer, opstille konkrete løsningsforslag samt reflektere herover.
ECTS
7,5
Digital Communication (7,5 ECTS)
This course explores the evolving role of digital technologies in communication, preparing students for a labor market where many communication tasks will be created and automated through the interplay of humans and digital technologies, such as Generative AI.
Students will gain practical insights into digital media types, digital touchpoints, social networks, and tools like A/B testing for campaign optimization. Emphasis will be placed on understanding how Generative AI and other digital tools reshape communication practices, necessitating strategic navigation of misinformation, disinformation, and challenges to corporate reputation and differentiation.
By the end of the course, students will be equipped to design, execute, and evaluate digital communication strategies using state-of-the-art technologies, balancing automation with ethical considerations and creative originality.
• Identify and explain key digital media types and their roles in communication strategies
• Analyze digital networks and social media ecosystems for communication purposes
• Develop and apply A/B testing frameworks and digital experiments for campaign optimization
• Critically evaluate the implications of generative AI for communication, including ethical considerations
• Design practical digital communication strategies using a mix of technologies and creative approaches
• Anticipate and adapt to emerging digital trends affecting communication professions
7,5
Kvalitativ metode og videnskabsteori
I dette fag skal den studerende lære at analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for kommunikation i bredere forstand såvel som for opgaveskrivning mere specifikt.
Udarbejdelse af et godt undersøgelsesdesign for empirisk funderede opgaver forudsætter forståelse af de videnskabsteoretiske antagelser, som elementerne i et undersøgelsesdesign bygger på. Faget skal derfor sætte de studerende i stand til at reflektere over, hvordan forskellige teorier lægger op til forskellige typer af spørgsmål, og hermed sammenhænge mellem valg af videnskabsteoretisk position, problemformulering og valg af metoder.
Læringsmål
- Vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og kunne forklare analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige videnskabsteoretiske valg
- Gøre rede for de kvalitative undersøgelsesmetoder, faget har introduceret til
- Kunne anvende forskellige videnskabsteoretiske tilgange på en konkret problemstilling inden for erhvervsøkonomi og kommunikation
- Diskutere metodernes anvendelighed i undersøgelse af selvstændigt udvalgt empirisk case
- Skrive klart og struktureret, og med præcis anvendelse af begreber.
ECTS
7,5
Makroøkonomi (7,5 ECTS)
Med en grundig introduktion til moderne makroøkonomisk teori er det fagets formål at give de studerende (i) indsigt i samfundsøkonomiens udvikling over konjunkturcyklen, (ii) indsigt i økonomisk stabiliseringspolitik (herunder penge- og finanspolitik), og (iii) en introduktion til økonomisk vækstteori.
Indhold:
I undervisningen inddrages tendenser i den internationale økonomiske udvikling og aspekter af dansk økonomisk politik med særlig fokus på bindingerne til europæisk økonomi.
Undervisningen suppleres med empirisk belysning af de teoretiske modellers evne til at forklare udviklingen i bruttonationalprodukt, renteniveau, arbejdsløshed, løn og priser, inflation, betalingsbalance, valutakurser m.v.
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
• Forklare økonomiens konjunkturudsving og tilpasningsdynamik omkring den langsigtede væksttrend
• Forklare effekten af økonomisk stabiliseringspolitik på centrale makroøkonomiske variable, herunder output, privatforbrug, erhvervsinvesteringer, beskæftigelse, rente og inflation
• Analysere samspillet mellem import, eksport, rentespænd og valutakurser under forskellige valutakursregimer
• Redegøre for effekten af samt fordele og ulemper ved økonomisk stabiliseringspolitik i henholdsvis en lukket økonomi og en åben økonomi under forskellige valutakursregimer
• Redegøre for de økonomisk-politiske muligheder for at tilpasse økonomien til ændrede rammebetingelser på mellemlangt og langt sigt
• Analysere økonomiens langsigtede udvikling ved hjælp af en simpel model for økonomisk vækst
• Udvælge og anvende en passende makroøkonomisk model til kritisk analyse af en konkret makroøkonomisk problemstilling, som den f.eks. præsenteres i dagspressen
7,5
Managerial Accounting and Communication (7,5 ECTS)
The overall purpose of this course is to learn how to understand, implement and discuss Managerial Accounting concepts and tools used to manage organizational operations in the short and long run as well as at the local and global level. Special emphasis is given to the communication of management accounting information.
Managerial Accounting aims to give students knowledge about how companies are using Managerial Accounting as a strategic technology for control. In this context control is about using information about costs, prices, benefits, resources etc. to make decisions on a local or central level in a way to secure the best possible result for the company.
More specifically, Managerial Accounting will address the planning and organizing of a company, with a focus on calculations, design, and implementation of performance goals, measuring and reporting, and interpretation of the achieved results. This gives the opportunity to handle practical tasks in the operation (e.g. budgeting) and to view every single task in a more overall perspective. The communication of managerial accounting information to guide managers’ decision-making is a core part of these activities.
During the course, the following central issues will be presented and discussed:
At the exam the student should demonstrate the following learning objectives:
• Describe the notion of opportunity cost and organizational architecture and explain how they together constitute a framework for analyzing Managerial Accounting systems in a decision making and a control perspective
• Describe different Managerial Accounting theories and discuss their strengths and limitations from a decision making as well as a control perspective
• The ability to properly apply the theories and concepts learned in the course to case examples
• Provide a reflected analysis of the pros and cons of the different theories, concepts, and systems discussed in the course
• Reflect on and assess the value and relevance of specific Managerial Accounting systems in a particular organizational setting
• Present thoughts and analysis in a well-structured and clear manner
7,5
Transformativ kommunikation og bæredygtighed (15 ECTS)
Kurset sætter fokus på virksomheders evne til at agere og kommunikere i en omverden under konstant forandring, og hvor virksomheders ansvar for at bidrage til bæredygtige løsninger er blevet et vilkår. Dermed giver kurset de studerende teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man navigerer kommunikative relationer mellem virksomheder og samfund.
Kurset fokuserer især på kommunikations rolle i en verden hvor virksomheders samfundsansvar og økonomisk rationalitet påvirker hinanden, som når der stilles krav til at virksomheder skal være med til at løse klimakrisen, og have strategier for CSR, diversitet og inklusion, og transformative rolle i at håndtere samfundsmæssige udfordringer.
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
• Formulere en problematik der tager udgangspunkt i fagets tema om virksomheders ageren i en transformativ verden
• Demonstrere overblik over fagets teorier og begreber og være i stand til at udvælge relevante teorier og begreber og anvende dem i en selvstændig analyse i projektrapporten
• Reflektere over hvordan et givet valg af bestemte teoretiske forståelsesrammer har metodisk betydning for projektrapporten
• Demonstrere en evne til at diskutere og forholde sig kritisk til projektets resultater og konklusioner
7,5
Finansiel kommunikation (7,5 ECTS)
Dette kursus giver de studerende et konkret fundament for at forstå og håndtere finansiel kommunikation, og klæder dem på til at arbejde med de finansielle kommunikationsudfordringer, som både børsnoterede og unoterede virksomheder står overfor.
Med inddragelse af både et finansielt, et strategisk og et kommunikationsteoretisk perspektiv fokuserer kurset på, hvordan finansiel kommunikation kan understøtte virksomhedens strategi og mål. Eksempler fra praksis hjælper de studerende med udvikle en evne til at håndtere den finansielle kommunikation på en værdiskabende måde, der kan opbygge og fastholde interessenternes tillid.
Kurset inkluderer følgende temaer:
• Forstå og anvende de grundlæggende regulatoriske rammer for finansiel kommunikation i både børsnoterede og ikke-børsnoterede virksomheder
• Redegøre for virksomhedens 3+1 primære målsætninger for den finansielle kommunikation
• Differentiere mellem generel og interessentspecifik kommunikation og vurdere betydningen af begge
• Analysere og evaluere strategisk finansiel kommunikation samt identificere relevante kommunikationskanaler og -midler
• Vurdere og diskutere finansiel værdiskabelse med udgangspunkt i blandt andet Rappaports shareholder valeue-model
• Skelne mellem kortsigtede og langsigtede kommunikationsmål
• Foretage en struktureret evaluering af virksomhedens kommunikationsindsats
Mikroøkonomi (7,5 ECTS)
Kurset tager udgangspunkt i teorier om det enkelte agerende individ, husholdning og virksomheds adfærd. Der lægges vægt på analyse af, hvorledes det enkelte individ, husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i dens omverden. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra givne priser, i antallet af agenter på markedet, information eller i skattesatser.
Følgende emner tages op: Forbrugers valg, virksomhedens profit, offentlig regulering, forbrugernes og virksomhedernes interaktion og ligevægt på markeder med og uden markedsfejl.
Indhold:
• Produktion og omkostninger
• Efterspørgselsteori
• Konkurrenceformer
• Eksternaliteter og offentlige goder
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
7,5
Virksomhedsstrategi (7,5 ECTS)
En god strategi er karakteriseret ved en stærk sammenhæng mellem virksomhedens interne ressourcer, organisation, eksterne omgivelser, strategiske beslutninger, og kommunikation. Dette kursus introducerer de studerende til grundlæggende teorier indenfor strategi og giver dem analytiske redskaber til at støtte strategiske beslutninger såsom diversificering, positionering, vækst, internationalisering, outsourcing, og CSR.
LÆRINGSMÅL
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
• Redegøre for begreber, teorier og modeller til analyse, forklaring og forudsigelse af strategi, strategiske handlinger og processer, og virksomheders performance
• Analysere konkrete, empirisk forankrede problemstillinger inden for strategi gennem anvendelse af fagets begreber, teorier, og modeller
• Kritisk reflektere over de forskellige teoriers muligheder og begrænsninger
• Kommunikere en strategisk analyse og evt. relaterede strategiske anbefalinger skriftligt og mundtligt
7,5