Svært ved at vælge uddannelse?
Sammenlign op til 3 forskellige bacheloruddannelser og find bl.a. ud af:
- hvor meget økonomi der er på de forskellige uddannelser
- hvor mange kvinder og mænd der er
- hvor gamle de studerende er
Chatbot Coby
Coby kan hjælpe dig med dine spørgsmål om optagelse på vores bacheloruddannelser, f.eks. spørgsmål om ansøgningsfrister og adgangskrav.
HA(psyk.) - erhvervsøkonomi og psykologi
Om uddannelsen
Den menneskelige faktor
Virksomheder og andre typer af organisationer består af mennesker, handler og samarbejder med mennesker og skal kommunikere til og med mennesker – alt sammen for at kunne skabe forretningsmæssige og økonomiske resultater. Når medarbejderne har det godt, forstår virksomhedens mål og forstår hinanden, kan de sammen opnå mere. Derfor er det vigtigt, at virksomheder ikke blot har en økonomisk forståelse, men også forstår deres medarbejdere som mennesker og forstår, hvad der motiverer og driver forskellige typer individer.
Virksomhedsforståelse og menneskelig forståelse
Gennem kombinationen af økonomi og psykologi arbejder du med, hvordan private og offentlige organisationer ledes og organiseres – herunder at se under overfladen og forstå, hvad der motiverer og har betydning for mennesker. Du vil lære at forstå, hvordan den menneskelige faktor påvirker virksomhedens måde at fungere og udvikle sig på. Det kan være generelle ledelses- og samarbejdsforhold, udviklings- og forandringsprocesser i virksomheden eller den interne kommunikation. Fokus er således hovedsageligt på psykologiske og organisatoriske problemstillinger i selve virksomheden.
Du vil arbejde med virksomhedens økonomiske forhold og sammenhænge, såsom planlægning, finansiering, økonomisk styring og udvikling af de forretningsmæssige aktiviteter og mål. Herigennem vil du lære at forstå de erhvervsøkonomiske tænkemåder og kvantitative tilgange, der oftest tager det udgangspunkt, at økonomiske beslutninger bliver truffet på baggrund af rationelle og fornuftsbetonede overvejelser.
Samtidig vil du arbejde med menneskelige forhold og relationer i organisationer, hvor du vil lære at forstå, hvordan andre faktorer, såsom følelser, værdier og normer, også er med til at påvirke vores tanker, adfærd og beslutninger.
Det kan eksempelvis handle om, hvordan økonomiske beslutninger bliver påvirket af, at mennesker ikke har lyst til at virke dumme eller stå uden for en gruppe af kolleger. Eller hvordan nogle få personers optimisme eller negativitet kan blive afgørende for, hvordan en større gruppe tænker eller handler.
Et integreret psykologisk forretningsperspektiv
Udgangspunktet på studiet er altid organisationen og de mål, den ønsker at opnå – i både de erhvervsøkonomiske og de psykologiske fag. På HA(psyk.) bliver du hverken psykolog eller erhvervspsykolog. Du lærer ikke at arbejde med terapi eller at se psykologien ift. samfundsmæssige problemstillinger. Du vil i stedet arbejde med konkrete forståelsesmæssige og metodiske tilgange fra psykologien, når de er relevante for virksomheders praksis.
Fokus er således anvendelsesorienteret, og derfor arbejdes der i mange af fagene integreret. Der er enkelte fag, som er rent erhvervsøkonomiske eller rent psykologiske, men i de fleste fag arbejdes der med tanker, teorier og metoder fra begge fagområder kombineret med metodisk og videnskabsteoretisk bevidsthed, der sætter dig i stand til at forholde dig kritisk og analytisk til viden. Hvad er det eksempelvis for nogle økonomiske og menneskelige aspekter, der kommer i spil, hvis en virksomhed oplever økonomisk nedgang og eventuelt må fyre medarbejdere? Eller når virksomheden ønsker at ændre retning og skal sætte nye aktiviteter i gang og samtidig overkomme usikkerhed over for forandring blandt sine medarbejdere?
Hør studerende fortælle om HA(psyk.)
Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA(psyk.)
For at klare sig godt på HA (psyk.) og være glad for uddannelsen, er det relevant at interessere sig for:
- hvordan virksomheder og andre organisationer er opbygget, ledes, og tager beslutninger
- mennekser som individer og hvordan de interagerer, udvikles og påvirker hinanden
- udvikling og processer internt i virksomheder – og hvordan økonomiske hensyn og menneskelige faktorer påvirker hinanden, når der skal tages beslutninger.
- samfundsforhold og samfundsudvikling – herunder hvordan sociale og kulturelle trends påvirker mennesker og deres adfærd.
Derfor valgte andre HA(psyk.)
Hør studerende på HA(psyk.) fortælle om, hvad de lavede, før de startede på CBS og hvilke overvejelser de gjorde sig, inden de søgte.
HA(psyk.) har nogle særlige udfordringer, som du bør tænke over, før du vælger uddannelsen. Overvej, hvor godt uddannelsens udfordringer passer til den type, du er, den måde du bedst arbejder på, og det du er god til?
Abstrakte teorier
I nogle fag vil du arbejde med abstrakte og forskelligartede teorier. Du bør være afklaret med at skulle arbejde analytisk med komplekse emner, hvor du nogle gange kommer frem til flere spørgsmål end svar.
Erhvervsøkonomi og psykologi
HA(psyk.) er ikke en uddannelse til psykolog. Det er en erhvervsøkonomisk uddannelse, der inddrager relevante tænkemåder og metoder fra psykologien. Studerende, der forventer noget andet, bliver oftest skuffede.
Faglig sammenhæng
På HA(psyk.) oparbejder du langsomt en samlet faglig forståelse på tværs af de forskellige fagområder. Ofte er det først på andet eller trejde studieår, at sammenhængende bliver klare, og du forstår uddannelsens samlede faglighed. Som HA(psyk.)-studerende bør du være afklaret med, at du kan føle dig lidt forvirret og endnu ikke kan se det samlede billede på de første semestre.
Karakterfrit 1. år
På HA(psyk.) er der fokus på at skabe et godt studiemiljø fra starten. På det første studieår får du derfor feedback på dine eksaminer og bestået/ikke bestået som bedømmelse på alle eksaminer. Fordi der ikke gives karakterer, vil der være mere rum til læring og samarbejde blandt jer studerende.
Matematik som redskab
I omkring en fjerdedel af de obligatoriske fag på HA(psyk.) skal du bruge matematik som et redskab. Du kommer ikke til at arbejde med matematik på et højere niveau end det, der er omfattet af det krævede B-niveau i matematik, men du bør være afklaret med at skulle have fag, hvor du bruger matematik og foretager beregninger på et praktisk niveau.
Hør en studievejleder fortælle om de udfordringer og overvejelser, du skal gøre dig, inden du søger ind på HA(psyk.)
Hvordan er det at studere HA(psyk.)?
Hør studerende fortælle om deres forventninger til at starte på CBS og det faglige og sociale studiemiljø på HA(psyk.).
Studieliv på CBS
At være studerende på CBS er meget mere end at forberede sig og gå til undervisning.
På CBS er der mere end 21.000 studerende fra forskellige baggrunde og nationaliteter. Teamwork er en grundlæggende del af det at studere på CBS – både i og udenfor undervisningen.
Med over 100 studenterforeninger har du også rig mulighed for at engagere dig og mødes med studerende på tværs af uddannelser og årgange.
Læs mere om det aktive studiemiljø på CBS, studenterforeningerne og det internationale studiemiljø på Studieliv
For internationale
Hvis du er en international studerende, har vi samlet en masse information om, hvordan det er at være en international studerende på CBS og hvordan du kan forberede dig på livet i Danmark.
Læs mere på For internationals
- en forståelse for den menneskelige faktors betydning for forskellige udviklings-, omstillings- og forretningsprocesser i virksomheder og organisationer.
- viden om, hvordan man udvikler mennesker og arbejder professionelt med emner som motivation og gode samarbejdsrelationer.
Du kan finde mere information om, hvad du lærer på uddannelsen i Kompetenceprofil for HA(psyk.)
Kandidatuddannelse efter HA(psyk.)
Størstedelen af de studerende på HA(psyk.) vælger at læse videre på en to-årig kandidatoverbygning. Det er overvejende kandidatoverbygningen fremfor bacheloren, der afgør hvilke karriereveje, der ligger åbne for dig.
Færdiguddannede HA(psyk.)'ere arbejder i mange forskellige typer af jobs i både private og offentlige virksomheder og organisationer.
De fleste arbejder arbejder inden for områder som:
- organisationsudvikling
- personaleforhold
- forandringsprocesser
- ledelse af processer
Læs mere om kandidatuddannelser og job
Hør en studievejleder fortælle om dine muligheder for at skabe din egen akademiske profil på HA(psyk.), samt hvilke kandidat- og karrieremuligheder du har, når du er færdig.
Dansk | A |
Engelsk | B |
Matematik | B |
Historie eller International Økonomi eller Samfundsfag eller Idéhistorie eller Samtidshistorie |
B |
Motiveret ansøgning | Ja |
Læs om adgangskrav, og hvordan du ansøger på bacheloroptagelse
Adgangskvotient | 9,8 |
Antal optagne | 154 |
Kvote 1 / Kvote 2 | 60% / 40% |
Ansøgere (kvote 2) | 1084 (760) |
Udenlandske studerende | under 10% |
Kønsfordeling - mænd / kvinder | 15% / 85% |
Aldersgennemsnit | 22,6 år |
Oversigt over uddannelsen
Økonomisk psykologi
Fagets indhold
Hvor det i traditionelle økonomiske modeller antages, at beslutningstagere handler fuldstændig logisk og ikke er underlagt nogen knaphed på beslutningskompetencer, idet de forudsættes at kunne maksimere deres nytte, profit, mm. så antager økonomiske psykologer (eller ”behavioral economists”) at beslutningstagere vil være begrænset rationelle og derfor ofte træffer fejlagtige beslutninger.
Således skal vi i faget økonomisk psykologi bl.a. diskutere psykologen Amos Tversky og Daniel Kahnemans række af eksperimenter, hvor de viser, at personer ofte træffer beslutninger, som afviger fra økonomernes ”rationalitets-norm” og i stedet begår systematiske fejlskøn. Vi skal i forlængelse heraf se nærmere på, hvorledes en række konkrete beslutninger i virksomheder, i grupper og hos den enkelte beslutningstagere let påvirkes af sådanne biasses og andre kognitive begrænsninger.
Gennem disse teoretikere og deres teorier skal vi igennem semesteret analysere en række cases for at udvikle vores faglig og praktiske forståelse af hvordan forskellige psykologiske faktorer opstår og kan påvirke den økonomiske beslutningstager. Hertil skal vi i nogle af disse cases forsøge at forstå hvordan man kunne have undgået de udfordringer, dilemmaer og samfundsmæssige problematikker som disse faktorer skabet for den/de økonomiske beslutningstagere samt øvrige samfund.
Foruden de fælles cases vil der også blive arbejdet med selvvalgte cases som de studerende selv er motiveret til at analyserer for hvordan psykologiske faktorer bliver anvendt til at påvirke en økonomiske beslutningstager. Arbejdet med casene skal illustrere og opbygge faglig viden hos den studerende om hvordan adfærdsøkonomisk teori kan anvendes systematisk til at analysere datamateriale kritisk og fagligt argumenterer for hvordan økonomiske beslutninger påvirkes af psykologiske faktorer.
Denne viden skal i fagets endelige eksamensprojekt anvendes aktivt af de studerende til selv at designe løsningstiltag på samfundsrelevant problemstillinger, relateret til økonomiske beslutninger, som de studerende selv udvælger og tager lederskab for.
For at opbygge denne faglig viden vil vi i tema 1 begynde med at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos beslutningstagere bestemmer, hvorledes økonomiske beslutninger bliver til på individ og gruppe niveau.
I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces-teorien at forstå, hvorledes samspillet mellem affektive og kognitive faktorer påvirker beslutningstageres evner til at træffe økonomiske beslutninger.
I tema 3 diskuteres hvorledes traditionelle styringsmekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos ledende individer eller grupper. Hertil diskuteres det, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i faget – særligt prospektteorien.
I tema 4 diskuteres, hvordan læring både på individ niveau og på gruppe niveau påvirker økonomisk beslutningstagning. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i faget – særligt prospektteorien, dual proces-teorien og heuristik & bias programmet.
Fagets fire temaer:
1. Økonomisk beslutningstagning og individet
2. Økonomisk beslutningstagning og emotioner
3. Organisationen, individet og økonomisk beslutningstagning
4. Individets læring og økonomiske beslutningstagning
Undervisningsform
Undervisningen søger at anvende forskellige undervisningsformer. Således er der både online forelæsninger, øvelseshold, e-learning, og projektarbejde.
Faget afvikles primært som en forelæsningsrække med i alt 11 to-lektioners forelæsninger. I tilknytning til forelæsningsrækken er der en øvelsesrække af to-lektioner for hver forelæsning, hvor de studerende i teams af 4-5 studerende skal arbejde med at lave opgaver i form af mindre case analyser med fagets teorier fra de fire tematikker.
Læringsmål
For at bestå faget skal den studerende, opfylde følgende læringsmål. At kunne:
- Identificere empiriske cases, der er relevante i forhold til fagets tematikker, teorier og begreber, og som indeholder en samfundsrelevant problemstilling.
- Udspecificere de adfærdsøkonomiske problematikker og deres årsager i relevante cases.
- Definere begreber samt forklare og klassificere fagets teorier og forklaringsmodeller.
- Udvælge og anvende begreber samt teorier fra faget til at analysere relevante empiriske fænomener for hvordan individers, gruppers eller virksomheders økonomiske beslutningstagning er blevet påvirket af psykologiske faktorer.
- Udvælge og anvende begreber samt teorier fra faget til at designe fagligt begrundede tiltag der gennem påvirkning af psykologiske faktorer skal kunne influere individers, gruppers eller virksomheders økonomiske beslutningstagning i forhold til en selvvalgt case der indeholder en samfundsrelevant problemstilling.
- Forklare sammenhænge og forskelle mellem fagets begreber, teorier og forklaringsmodeller.
- Kritisk reflekter over teoriernes styrker og begrænsninger samt hvordan økonomisk beslutningstagning fungerer på forskellige niveauer (fra individ til virksomhed).
- Formulerer sine faglig argumenterer konkret og tydeligt med aktiv begrebsanvendelse ud fra de alment gældende krav til videnskabelig argumentation.
ECTS
7,5
Organisering i et mikroperspektiv
Formålet med dette fag er, at de studerende oparbejder en grundlæggende forståelse for organiseringsprocesser i en organisatorisk hverdagskontekst.
Faget præsenterer grundlæggende organisationssociologiske teorier og perspektiver der bygger videre på faget organisationsteori ved at præsentere teorier der handler om mikro-orienterede organiseringsprocesser.
Efter en introduktion til faget og en kort præsentation af fagets metoder skal de studerende udarbejde selvvalgte cases. Valget af case kvalificeres på en workshop. Dernæst præsenteres syv teoretiske perspektiver. Ved den afsluttende eksamensopgave skal tre af de præsenterede teoretiske perspektiver bringes i spil i en analyse af den selvvalgte case.
Læringsmål
For at leve op til fagets mål skal den studerende:
- kunne beskrive en selvvalgt case
- demonstrere forståelse af fagets teorier og centrale begreber.
- kunne analysere aktuelle organiseringsproblemstillinger i gruppens selvstændigt udarbejdede case. Det skal ske gennem stringent brug af udvalgte teorier og begreber fra fagets pensum.
- kunne reflektere over egne resultater samt teoriernes og empiriens muligheder og begrænsninger.
ECTS
7,5
Arbejds- og ledelsespsykologi
Arbejds- og ledelsespsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering, herunder ledelse af organisationens menneskelige ressourcer. Faget forholder sig til tre overordnede dynamikker:
I faget gives en bred introduktion til en række centrale temaer inden for arbejdspsykologien: læring i organisationer, motivation, identitet, det psykosociale arbejdsmiljø (herunder stress og trivsel), samt medarbejderforholdet og den psykologiske kontrakt. Derudover præsenteres forskellige teoretiske perspektiver på ledelse, herunder som defineret ved bestemte egenskaber hos lederen og til ledelse som processer i sociale handlesystemer. Faget behandler også fænomener som ’shared leadership’ og selvledelse.
Faget introducerer grundlæggende teoretiske begreber og problemstillinger indenfor fagets temaområder, som illustreres af empiriske cases. Samtidig forholder vi os dybdegående til centrale spørgsmål inden for feltet, såsom hvad ledelse specifikt er, hvad der kendetegner det moderne arbejdsliv fra et psykologisk perspektiv, og hvilke implikationer moderne organiseringsformer kan have på sigt, eksempelvis i forhold til trivsel og mentale helbredsproblemer.
I faget indgår både engelsksproget og dansk forskningslitteratur, og litteraturen diskuteres ud fra sin relevans i en dansk eller nordisk kontekst.
Pensum knyttes løbende til cases, undersøgelser og debatter i det offentlige rum, således at de generelle teorier bringes i spil i mere konkrete sammenhænge, og faglige eller etiske dilemmaer tydeliggøres.
Faget Arbejds- og ledelsespsykologi kobles er forbundet med faget Kvalitativ metode i et integreret projekt, hvor konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder. Fagene udprøves samlet i en fælles individuel mundtlig individuel eksamen på baggrund af det integrerede projekt, som laves i grupper af 3-4 studerende. |
Læringsmål
Formålet med faget er, at den studerende udvikler viden og færdigheder, som gør denne i stand til at analysere arbejds- og ledelsespsykologiske forhold som de optræder i konkrete situationer ud fra gængse teorier. Da arbejds- og ledelsespsykologiske forhold kan anskues fra flere forskellige teoretiske positioner, sigter faget også mod, at den studerende udvikler kompetencer til kritisk at vurdere relevansen af forskellige teorier i forhold til den konkrete situation, herunder implikationerne af teorien på forskellige niveauer (fx individ-, gruppe-, ledelses-, organisations- eller samfundsniveauet). For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål ved prøven:
- Redegøre for og forklare grundlæggende arbejds- og ledelsespsykologiske teorier og begreber inden for fagets temaområder.
- Foretage teoretisk baserede analyser af empiriske arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger knyttet til fagets temaområder.
- Kritisk diskutere styrker og svagheder i arbejds- og ledelsespsykologiske teorier i relation til en konkret problemstilling og med tanke på tvetydigheder i data.
ECTS
7,5
Videnskabsteori
Videnskabsteori er rygraden i alt videnskabeligt arbejde, fordi det er kritisk optaget af betingelserne for at sige, at nogle udsagn er mere korrekte end andre. Det giver med andre ord grundlag for at kalde noget viden for 'videnskabelig', 'sand' eller 'korrekt', fordi videnskabsteori giver de grundlæggende regler for at bedømme og vurdere såkaldte videns påstande og arbejde analytisk med data. Kurset vil ruste de studerende til analytisk at identificere, hvordan forskellige ideer om verden og viden fører til forskellige måder at forstå, hvad sand viden er, og hvordan den relaterer sig til viden om organisationer.
Dermed styrker og underbygger det de studerendes nysgerrighed og opmærksomhed på den tvetydighed, der er involveret, når de selv etablerer videnskabelige argumenter, samt forbedre deres evne til at forstå og kritisere andres videns påstande. Dette er ikke kun relevant i akademisk arbejde, men også i videnstunge arbejdssammenhænge, hvor erhvervsviden placeres i en bred kontekst
Kurset er en introduktion til videnskabsfilosofi og vil give både viden og værktøjer til at identificere de generelle paradigmer, som har informeret samfundsvidenskaberne. Kurset vil vurdere kritisk, hvordan forskellige opfattelser af verden har konsekvenser for den måde, vi beskriver og forklarer vigtige problemstillinger på samt hvordan vi handler i forhold til dem. Mens kursets overordnede fokus er rettet mod en generel introduktion til samfundsvidenskabens filosofi, skal kurset ses i forhold til alle de andre fag på uddannelsen, i særdeleshed fag på 4 semester. I løbet af forelæsningerne og workshops vil vi diskutere temaer, der er relateret til psykologiske og økonomiske begreber og tilgangsvinkler på uddannelsen. De studerende vil ikke kun beskæftige sig med metateoretiske antagelser, men også med, hvordan man identificerer disse antagelser i deres eget og andres arbejde. Kursuset i videnskabsteori fungerer desuden som understøttelse af og forberedelse til udarbejdelsen af projekter herunder det afsluttende bachelorprojekt på 6 semester.
Formålet med dette kursus er at give den studerende
(1) en generel indsigt i de forskellige videnskabsopfattelser, der har været grundlaget for samfundsvidenskaberne bredt forstået den dag i dag;
(2) viden om forskellige opfattelser af samfundet og individet, forankret i de ontologiske og epistemologiske antagelser af forskellige videnskabsfilosofiske traditioner;
(3) viden om de konceptuelle og metodiske konsekvenser af at anvende forskellige videnskabstraditioner i projektarbejde og evnen til at integrere det i eget projektarbejde.
.
Læringsmål
Ved prøven skal den studerende kunne:
- Identificere de basale ontologiske og epistemologiske forudsætninger i de forskellige videnskabsteoretiske perspektiver præsenteret på kurset;
- Placerer de forskellige videnskabsteoretiske positioner og nøglebegreber i en bredere videnskabsteoretisk kontekst;
- Identificere og evaluere centrale ligheder og forskelle mellem de centrale ideer og begreber i de forskellige videnskabsteoretiske perspektiver præsenteret på kurset
- Anvende videnskabsteori til at forholde sig kritisk og refleksivt til udformningen af undersøgelsesdesign, teori og analyse indenfor samfundsteori
ECTS
7,5
Valgfag / Udveksling / Praktik (30 ECTS)
På 5. semester kan du tage valgfag på CBS eller andre universiteter, tage på udveksling eller i praktik hos en virksomhed.
Kommunikation og organisering
Dette kursus introducerer de studerende til en forståelse af kommunikation som grundlæggende for den oplevede virkelighed i organisationen og hvordan kommunikationen dermed bliver sammenvævet med psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske udfordringer, der går igennem de tre strenge i uddannelsen. Vi kommer til at arbejde med kommunikationens rolle i fænomener som fx organisatorisk udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. På denne baggrund kan vi forholde os refleksivt og kritisk til, hvordan kommunikation kan bruges til at forme virkelighedsopfattelser.
Kurset løber mest intensivt i semesterets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion, nogle tematiske moduler, workshops og gruppe-feedback sessioner for de enkelte grupper. Introduktionen skaber et fundament for at tænke over kommunikation som både en praktisk disciplin og en vidtspændende akademisk tradition. Modulerne fokuserer på tematiske områder og introducerer centrale problemstilinger og teoretiske begreber. De tematiske moduler følges op med workshops, hvor de studerende i klynger af grupper får lejlighed til at arbejde med eksempler på cases. De studerende arbejder undervejs på at identificere den case, de selv ønsker at arbejde med. Kurset afsluttes med feedback på de studerende egne case-overvejelser.
Der samles løbende op i undervisningen ved hjælp af mindre opgaver og mikro-cases, der giver mulighed for kollaborativt at reflektere kritisk over udfordringer og dilemmaer i relation til kommunikation.
Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, men lægger op til de studerende reflekterer i grupper over kommunikationens rolle i psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske problematikker.
Læringsmål
Kurset giver de studerende mulighed for at udvikle deres analytiske og kritiske forståelse af, hvordan en organisations kommunikation er kædet sammen med psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkomiske problematikker. Kurset fokuserer på, hvordan organisationens kommunikation bidrager til at skabe den oplevede organisatoriske virkelighed, og hvordan kommunikationen dermed bliver central i fx organisatorisk udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. Gennem kurset introduceres små kommunikations-cases med udfordringer og dilemmaer, som analyseres og diskuteres med udgangspunkt i kursets teoretiske begreber med henblik på at skabe en kontekst for kollaborativ læring. De studerende vil med baggrund i kurset kunne:
- Gøre kritisk rede for kommunikationens centrale roller i en organisation.
- Gøre rede for de kommunikationsteoretiske begreber, der er blevet anvendt i kurset.
- Reflektere selvstændigt over, hvordan kommunikation bidrager til organisatorisk transformation.
- Analysere en selvvalgt case med motiveret valg og fravalg af teorier og begreber fra kurset.
- Formulere sig fagligt i et klart, korrekt og tydeligt sprog.
ECTS
7,5
Personlighedspsykologi
På dette fag præsenteres de studerende for Personlighedspsykologi, som er en hovedretning indenfor psykologien. Hovedvægten lægges på at de studerende tilegner sig viden om og detaljeret faglig indsigt i personlighedspsykologiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på hvad der gør os til dem, vi er.
Faget præsenterer grundlæggende teorier om personlighedstræk, samt behavioristiske, kognitive og psykodynamiske forståelser af personligheden, men også mere kritiske tilgange til identitet og selvet og forståelser af personligheden som socialt konstrueret. Faget træner de studerendes analytiske evner til at anvende forskellige personlighedspsykologiske teorier på en række cases. De studerende tilskyndes til kritiske tænkning ved at øve sig i at sammenligne de forskellige teoretiske perspektiver i forhold til bestemte opmærksomhedspunkter.
Derudover lærer de studerende en mere refleksiv tilgang til at forstå menneskelig adfærd, som også omfatter at kunne forholde sig til kompleksitet i den organisatoriske kontekst og tage hensyn til etiske dilemmaer.
Forelæsningerne foregår overvejende på campus med enkelte teamer understøttet af Panopto-videoer. Derudover suppleres med online elementer blandt andet en online personlighedstest og en quiz. Alle øvelsesgange foregår på campus og vil omhandle analytisk casearbejde, arbejde med opgavespørgsmål fra videoer, opsamling på online quiz, diskussion af personlighedstest inklusiv etiske overvejelser samt peer feedback.
Læse- notatworkshops foregår på campus.
Læringsmål
De studerende skal ved prøven kunne:
- Redegøre for og demonstrere detaljeret faglig viden om grundlæggende personlighedspsykologiske teorier og begreber inden for fagets temaområde.
- Analysere en konkret problemstilling ved at anvende forskellige personlighedspsykologiske teorier.
- Kritisk diskutere og sammenligne forskellige teoretiske perspektiver på hvad personlighed er og hvordan den formes.
- Udarbejde en sammenhængende projektrapport i klart sprog med anvendelse af referencer til fagets litteratur.
- Reflektere over hvordan man deltager i gruppearbejdet og håndterer de forskelligheder og uenigheder der måtte opstå.
- Give og modtage konstruktiv peer-to-peer feedback på skriftligt oplæg og reflektere og læring på baggrund af feedback.
ECTS
4
Socialpsykologi
Faget præsenterer grundlæggende socialpsykologiske perspektiver og teorier, der udforsker samspillet og den gensidige påvirkning mellem individet og dets sociale omverden. Der fokuseres på, hvordan menneskers adfærd, tænkemåder, følelser og holdninger påvirkes af det sociale samspil i de grupper, de indgår i og af de samfundsmæssige forhold, de lever under. Faget har særligt fokus på mennesker i en social og organisatorisk kontekst.
Faget præsenterer gruppeteorier og teorier om forskellige slags social påvirkning, som berører beslutningsprocesser, samarbejde, problemløsning og lederskab. Endvidere diskuteres socialpsykologisk forskning om konformitet og lydighed, og den relative betydning af personlighed og situation for adfærd. Vigtige socialpsykologiske begreber som roller, normer, holdninger, grupper, konflikter og attribution vil blive gennemgået. Etiske og empiriske problemstillinger indenfor fagets område inddrages løbende.
Faget behandler både teorier og temaer fra den klassiske psykologiske socialpsykologi og fra den mere sociologiske socialpsykologi. Den klassiske psykologiske socialpsykologi indeholder bl.a. temaer om, hvordan grupper presser de enkelte medlemmer til konformitet og ensartet adfærd, og hvordan grupper producerer stereotype opfattelser og fordomme om andre grupper. Indenfor sociologisk socialpsykologi behandles socialkonstruktionistisk-inspirerede temaer, som er karakteriseret ved et fokus på hvordan menneskers tænke- og handlemåde præges af de sociale forhold, de lever under i en bestemt kultur og historisk periode. Indenfor dette perspektiv arbejdes der med, hvordan vores identitet er socialt konstrueret, og hvordan man kan tale om at mennesket har flere identiteter. Endelig præsenterer faget også metoder anvendt indenfor socialpsykologien, herunder specifikke socialpsykologiske metoder, som er blevet udviklet i forbindelse med studier af gruppedynamiske processer. Selvom fagets mål er at øge de studerendes viden om socialpsykologi, trækkes der i faget paralleller til virksomhedspraksis og organisatoriske fænomener for at demonstrere hvordan socialpsykologiske fænomener er fundamentet for meget af vores interaktion med andre mennesker, og derved en væsentlig faktor for at kunne skabe positiv udvikling i virksomheder. |
Læringsmål
De studerende skal ved prøven kunne:
- Redegøre for og forklare grundlæggende socialpsykologiske begreber.
- Anvende socialpsykologiske teorier til at analysere individuelle og sociale fænomener.
- Kritisk diskutere styrker og svagheder i socialpsykologiske teorier i relation til en konkret problemstilling.
- Demonstrere passende akademiske skrivefærdigheder, herunder korrekt brug af referencer, tydelig argumentation og korrekt anvendelse og definition af fagets begreber.
ECTS
7,5
Organisation og omverden
Fagets fokus er organisationens relationer til og interaktioner med dens omverden, samt hvordan organisationen kan udvikle strategier til håndtering af dens omverden. I faget introduceres; a) et sæt af teoretiske perspektiver på organisationens omverden, f.eks. interessent-perspektivet og det institutionelle perspektiv, og b) et sæt af problemstillinger vedrørende organisationens relationer til omverdenen, f.eks. virksomhedens sociale ansvar og virksomhedens omdømme. I løbet af undervisningen trænes analyse af organisationens omverden med henblik på udvikling af strategier for handling i relation til specifikke problemstillinger.
Læringsmål
De studerende skal ved eksamen demonstrere, at de er i stand til at:
- Anvende fagets teorier og modeller til analyse af empiriske problemstillinger, der tager deres udgangspunkt i eksempler/cases.
- Forklare og sammenligne fagets forskellige teorier og modeller, samt diskutere deres styrker og svagheder, og anvendelighed på udvalgte eksempler/cases.
ECTS
7,5
Finansiering
Faget omhandler de centrale principper i finansiel teori. Særligt fokus har værdiansættelse af betalingsstrømme, investeringsplanlægning, porteføljeteori, kapitalstruktur og udbyttepolitik. Danske institutionelle aspekter med relevans for finansiel beslutningstagning inddrages.
Faget giver faglig baggrund i Finansiering såvel for en erhvervsmæssig karriere direkte efter opnåelse af bachelorgraden som for en kandidatoverbygning med specialisering i Finansiering.
Læringsmål
- (a) Identificere, forklare og klassificere grundlæggende begreber, modeller og metoder (”fundamentals”) i finansiel teori om husholdninger, om finansielle markeder med tilhørende instrumenter, om virksomheder og om disses sammenhæng.
- (b) Beregne, fortolke og sammenligne finansielle priser, afkast, afkastkrav og nøgletal.
- (c) Analysere givne finansielle beslutningsproblemer, opstille konkrete løsningsforslag samt reflektere herover.
- (d) Vurdere cases og udsagn med en finansieringsteoretisk indgangsvinkel.
ECTS
7,5
Bachelorprojekt
Bachelorprojektet tager udgangspunkt i det samlede studieforløb og er et selvstændig eller gruppebaseret projektarbejde.
Læringsmål
- Identificere og afgrænse en empirisk baseret problemstilling under HA-psyk’s fagområde, der kan behandles inden for BA-projektets rammer
- Forklare undersøgelsesmetoden, herunder sammenhængen mellem problemformulering, metode, teori, data, analyse og konklusion
- Gennemføre en empirisk undersøgelse af problemstillingen med inddragelse af relevant teori
- Kritisk vurdere de valgte teorier og forklaringsmodeller, herunder deres videnskabsteoretiske baggrund og konsekvenser
- Gøre rede for analysens konklusion og dens grundlag i projektet samt dens relevans for det faglige område, projektet befinder sig i
- Reflektere over egen læring i forbindelse med formulering og besvarelse af projektets problemstilling.
- Strukturere fremstillingen og stoffet i en sprogligt og indholdsmæssigt klart formuleret og disponeret form
ECTS
15
Kognitionspsykologi
Fagets hovedformål er at introducere de studerende til kognitionspsykologi; et forskningsfelt der undersøger, hvordan det menneskelige sind/hjernen fungerer, og hvordan mennesket som individ opfatter, forstår og reagerer ift. sin omverden. Et mere konkret formål er at give de studerende en grundlæggende forståelse af de grundlæggende kognitive processer som fx perception, opmærksomhed, hukommelse, sprog, emotioner og højere kognitive funktioner (fx beslutningstagning og problemløsning).
Læringsmål
De studerende skal ved prøven kunne:
- Forklare grundlæggende teorier og begreber inden for feltet kognitionspsykologi.
- Antage et kritisk perspektiv på styrker og svagheder ved disse teorier og begreber i henhold til konkrete og virkelige situationer.
- Udvise en forståelse af eksperimenter inden for klassisk kognitionspsykologi.
ECTS
3,5
Kvantitativ metode
Faget introducerer dig til basale færdigheder i kvantitativ analyse, herunder metoder til at præsentere og karakterisere data, drage slutninger ud fra data baseret på sandsynligsteori og statistik, bruge data til at vurdere relationer og effekter, identificere mulige svagheder og faldgruber i kvantitativ analyse samt bruge data til beslutningstagen. Fagets formål er at gøre dig til en intelligent bruger af kvantitativ analyse ved at introducere dig til de væsentligste teoretiske begreber og problemstillinger frem for at fokusere på detaljeret indsigt i den underliggende statistiske teori. Emner inkludere bl.a.: Præsentation og summariske mål for data, deskriptiv dataanalyse, dataindsamling og grundlæggende forskningsdesign, sandsynlighedsteori og fordelinger, stikprøvefordeliger, konfidensintervaller, signifikanstests, kontingenstabeller, Bayes Regel, analyse af proportioner, simpel og multiple regressionsanalyse, variansanalyse.
Læringsmål
- Identificere forskellige typer af kvantitative data og forklare grundlæggende metoder for kvantitativ dataanalyse og eksperimentelt design.
- Anvende og kritisk vurdere brugen af grafer, tabeller og summariske mål til at illustrere relationer i data, afhængig af det konkrete formål med analysen.
- Bruge elementær teori om sandsyndlighed og fordelinger til at beregne stikprøvefordelinger og sandsynligheden for alternative udfald samt udføre grundlæggende statistiske slutninger om populationsparametre ud fra stikprøver.
- Bruge og fortolke output fra metoder til statistisk analyse af relationer i data så som kontingenstabeller, simpel og multipel regression, og variansanalyse, samt påpege hyppige problemer og begrænsninger i sådanne metoder.
- Ud fra et specifikt undersøgelsesspørgsmål og et foreliggende datamateriale udvælge en eller flere statistiske metoder til at belyse spørgsmålet, udvikle en struktureret og disciplineret tilgang til statistisk analyse og kritisk vurdere resultaterne heraf.
- Redegøre for nogle af de indbyggede faldgruber og begrænsninger i statistisk analyse som den udføres i praksis og hvordan sådanne problemer kan imødegås af principper for god kvantitativ forskning
ECTS
7,5
Kvalitative metoder
Fagets formål er, at de studerende får indsigt i og en vis erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt kan gennemføre en empirisk undersøgelse, herunder vurdere metoders relevans og kritisk reflektere over konsekvenserne af deres metodevalg. Faget vil fortrinsvis introducere de grund-læggende kvalitative dataindsamlingsmetoder: Det individuelle forskningsinterview, fokusgruppe interviewet, observation og analyse af dokumenter og tekster.
Faget strækker sig over et semester og indeholder tolv undervisningsgange. Tre af disse er forelæsninger for hele årgangen (LA-hold á 2 lektioner) og de øvrige ni undervisningsgange er øvelseshold (XA og XB) med 3 lektioner pr. undervisnings-gang. Den første undervisningsgang (LA) er en generel introduktion til faget Kvalitative Metoder, og i de 2 øvrige LA-forelæsninger er fokus på koblinger mellem Kvalitative Metoder og Arbejds- og Ledelsespssykologi og med en underviser fra hvert fag.
På øvelsesholdene (XA og XB) vil de studerende blive introduceret til kvalitative forsknings-designs, kvalitative dataindsamlingsmetoder samt kvalitetskriterier for kvalitative metoder. Der lægges i undervisningen vægt på:
- at de studerende får konkret erfaring med kvalitative metoder gennem oplæg og praktiske øvelser, og på,
- at de studerende træner deres dømmekraft, når de vurderer deres - ofte flertydige - data, og i forbindelse hermed
- valg af mulige analysestrategier.
Faget Kvalitative Metoder er forbundet med faget Arbejds- og ledelsespsykologi i et integreret eksamensprojekt, hvor konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder i praksis. Fagene udprøves samlet i en individuel mundtlig eksamen på baggrund af det integrerede projekt, som udarbejdes i grupper af 3-4 studerende.
Læringsmål
- Reflektere over problemformuleringens udvikling og rolle i projektforløbet.
- Gøre rede for de kvalitative undersøgelsesmetoder, faget har introduceret til.
- Gøre rede for overvejelser om analytisk tilgang til data og håndtering af flertydighed
- Diskutere metodernes anvendelighed i forhold til at undersøge konkret empirisk materiale
ECTS
7,5
Digitalisering og organisering
Digitale teknologier ændrer arbejdsprocesser og arbejdsopgaver i organisationer. Det har betydning for menneskelige relationer, organisatoriske forhold og økonomiske beslutninger. Dette kursus tager udgangspunkt i HA(psyks) grundfagligheder, og belyser forholdet mellem digitale teknologier og organisering inden for temaerne automatisering og AI, ledelse, organisationsstruktur, samarbejde og sociale relationer på arbejdspladsen og HR.. Muligheden for at arbejde tværfagligt med teorier om digitalisering og teknologi i relation til grundlæggende fagligheder fra HA(psyk) programmet i relation til en digitaliseringscase relaterer til Nordic Nine værdien om ’deep business knowledge in a broad context’.
Kurset tager afsæt i Nordic Nine (NN) for at udvikle de faglige såvel som transformative kompetencer hos de studerende. Gennem kurset lægges der vægt på at give de studerende et fagligt fundament, der gør dem i stand til at anvende viden om digitalisering i en bred organisatorisk kontekst. Digitalisering er en af de store transformative kræfter i samfundet. Med afsæt i NN6 om kritisk tænkning og konstruktivt samarbejde lægger kurset op til nuancerede diskussioner af digitale teknologiers muligheder og begrænsninger, hvorved de studerendes evne til at tænke kritisk trænes. Undervejs inddrager vi case eksempler, der præsenterer de studerende for etiske dilemmaer og menneskelige udfordringer i forbindelse med digitale teknologier og brug af data (hvilket relaterer til NN2 om at være analytisk og nysgerrig i forhold til ambiguitet). På dette kursus lærer de studerende at tænke på digitalisering som et organisatorisk fænomen, der kan formes af menneskelige aktører som dem selv, når de bliver en del af arbejdsstyrken (hvilket relaterer til NN3 og NN7). Således kan de bidrage til at sikre, at digitaliseringen styres, så den bliver en del af en løsning på samfundsmæssige og humanitære udfordringer frem for en ny udfordring.
Kurset er bygget op af en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende samt øvelser, hvor de studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Det relaterer til NN6, der sigter på at træne konstruktivt samarbejde.
I løbet af kurset afholdes to workshops, som skal understøtte de studerende i deres arbejde med at udfærdige deres skriftlige eksamensopgave og forberede dem til den mundtlige eksamen. Formålet med den første workshop er at hjælpe de studerende med at finde en tema/case og lave en problemformulering, der falder inden for fagets tematikker. Formålet med den anden workshop er at understøtte de studerendes arbejde med to teoretiske perspektiver, der kan informere og berige problemformuleringen, samt at diskutere analysedesign mv.
Læringsmål
For at leve op til kursets mål skal den studerende kunne
- diskutere forholdet mellem digitalisering og organisering med udgangspunkt i fagets litteratur
- selvstændigt definere og analysere en problemstilling inden for et af fagets temaer
- udvælge og anvende litteratur, der er passende i forhold til problemstillingen
- argumentere og reflektere over valg og fravalg af fagets begreber i case-analysen og dermed demonstrere overblik over sammenhænge mellem perspektiver og begreber fra faget
- selvstændigt reflektere over muligheder og begrænsninger i forbindelse med digitalisering
ECTS
7,5
HRM og psykologiske test
HRM og psykologiske test er et både akademisk og praksisrettet fag, forstået således at det trækker på viden og teori fra grundfag på uddannelsen og bringer den viden i spil i forhold til konkrete problemstillinger man møder i HRM praksis. Der lægges vægt på at udvikle en solid forståelse for hvordan HRM og psykologisk testning fungerer i praksis. De studerende opfordres til kritisk refleksion over etiske, psykologiske, forretningsmæssige og samfundsmæssige dilemmaer i forhold til fagets genstandsområde. På faget vil vi også forholde os til udfordringer omkring bæredygtig virksomhedsdrift som HRM og psykologiske test er en del af og hvordan HRM tager sig ud i forskellige lande og hvordan kulturelle forskelle har implikationer for organisering og praksis indenfor HRM.
Faget indledes med at der skabes et fundament for at forstå HRM begrebets opståen, udvikling og aktuelle udfordringer. Faget forløb er herefter bygget op så det i store træk følger HRM cyklussen (tiltrække, fastholde, udvikle og afvikle). Dog vil tværgående overordnede begreber som eksempelvis strategisk HRM blive berørt. Faget indeholder også en indføring i psykometri og hvordan psykologiske tests anvendes i HR processer.
I de enkelte moduler introduceres, diskuteres og reflekteres kritisk over HRM praksis, ud fra HRM-nøglebegreber samt forskellige teoretiske og videnskabsteoretiske perspektiver. Herunder fokuseres der på de potentielle fordele og faldgruber der kan være når man inddrager psykologiske tests i de forskellige dele af HRM.
Kurset løber mest intensivt i semestrets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret.
Læringsmål
- Kunne analysere HRM-problemstillinger ved at bruge relevante teorier, begreber, modeller og tests fra fagets pensum og være i stand til at vurdere handlingsalternativerne ud fra både et forretningsmæssigt og helhedsmæssigt perspektiv.
- Kunne redegøre for og kritisk diskutere HRM teorier, begreber, modeller og psykologiske test-redskabers styrker og svagheder samt anvendelighed
- Kunne reflektere selvstændigt og kritisk over anvendelsen af psykologiske tests
- Kunne forholde sig refleksivt til både fagets pensum, HRM-praksis samt egne og andres analyser(bl.a. de analyser I udarbejder på workshops), samt navigere i de dilemmaer der kan være i HRM feltets praksis.
ECTS
7,5
Mikroøkonomi
Faget Mikroøkonomi præsenterer grundlæggende økonomisk teori om forbrugeres og virksomheders økonomiske beslutninger. Det er fagets målsætning at give de studerende en indføring i a) den enkelte forbrugers og den enkelte virksomheds adfærd på et givent marked, b) forstå hvilke konsekvenser denne adfærd har for prisfastsættelse og mængdeallokering på markeds- og brancheniveau, og c) at forstå hvordan forbrugernes og virksomhedernes handlinger påvirker velfærden for alle i økonomien.
Der lægges vægt på analyse af, hvorledes den enkelte husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i dens omverdensbetingelser. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra givne priser, i antallet af agenter på markedet, eller i skattesatser.
Læringsmål
For at bestå faget skal den studerende kunne
- forklare og redegøre for indholdet i forskellige grundlæggende mikroøkonomiske begreber som f.eks elasticitet, alternativomkostning, markedsligevægt og ufuldkommen konkurrence.
- forklare og redegøre for de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller som f.eks. modeller for udbud og efterspørgsel, ufuldkommen konkurrence og forbrugeradfærd.
- illustrere indholdet i disse modeller grafisk samt udføre simple analyser.
- løse simple økonomiske problemstillinger algebraisk som f.eks nytte-og profitmaksimering, udbud lig efterspørgsel, samt algebraisk bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som f.eks. pris, mængde og profit.
ECTS
7,5
Eksternt regnskab
Faget har til formål at indføre den studerende i udarbejdelsen og analysen af det eksterne regnskab. Gennem forløbet opnår den studerende en faglig forankret viden omkring udarbejdelse og analyse af virksomheders eksterne regnskab, således at den studerende bliver i stand til at foretage en vurdering af virksomheders økonomiske situation og performance i en bredere kontekst, herunder:
- måling og kommunikation af finansielle og ikke-finansielle informationer til beslutningsformål
- modeller for virksomheders indtjening (resultatopgørelsen), kapitalforhold (balancen) samt pengestrømme (pengestrømsopgørelsen)
- reglerne for indregning og måling af aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger
- analyse af virksomhedens økonomiske situation
- betydningen af ledelsens regnskabsmæssige valg/beslutninger for det billede, der med det eksterne regnskab tegnes af virksomheden
Faget giver en indsigt i det eksterne regnskab fra a) et regnskabsudstedersynspunkt (hvordan udarbejdes det eksterne regnskab i henhold til gældende regulering) og b) et regnskabsbrugersynspunkt (analyse af eksterne regnskaber). Herigennem er det ønsket at stimulere den studerendes analytiske tilgang til data og håndtering af ambiguitet samt at hjælpe den studerende med at udvikle en høj grad af kritisk tænkning med fokus på både "hvordan" og "hvorfor".
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
- Identificere sammenhængen mellem daglige registreringer og en resultatopgørelse / balance
- Opstille finansielle redegørelser på baggrund af dagligge transaktioner
- Redegøre for elementerne i årsregnskabet (indtægter, omkostninger, aktiver og passiver)
- Sammenligne informationsindholdet af regnskaber baseret på forskellige regnskabsteorier (præstationsorienteret og formueorienteret)
- Beskrive forskellen mellem virksomhedens drifts- og finansieringsaktivitet, herunder reformulering af de finansielle opgørelser
- Strukturere og kombinere værktøjer til analyse af virksomhedens rentabilitet
ECTS
7,5
Økonomistyring
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, præstationsmåling og budgetlægning og -kontrol. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. Hvordan fastsætter man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et socialt og miljømæssigt ansvar? Og hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Faget vil desuden sætte fokus på en række psykologiske og adfærdsmæssige problemstillinger knyttet til økonomistyring.
Faget forløber sammenlagt over 12 uger med én tilstedeværelseslektion om ugen og sammenlagt 10 øvelsesgange på to dedikerede øvelseshold. Faget starter første gang med en introduktion til selve faget og til fagfeltet økonomistyring. Herefter følger 10 undervisningsgange og 10 øvelsesgange, hvor der vil blive sat fokus på forskellige økonomistyringsdiscipliner. Sidste lektion fokuserer på eksamen og afrunder faget.
Faget tager en pædagogisk tilgang gående på, at det er gennem opgaveløsningen, at de studerende oparbejder deres refleksive kompetencer. Faget vil derfor benytte en lang række opgaver (ca. 40 stk.) baseret på virkelige organisationer. Opgaverne vil skulle løses undervejs til undervisningen i små grupper og vil efterfølgende blive gennemgået i plenum med udgangspunkt i de studerendes egne besvarelser.
Læringsmål
Ved gennemførelse af dette fag skal den studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
- Redegøre for fagets teorier om og metoder til virksomheders og andre organisationers økonomiske styring
- Anvende fagets teorier og metoder til løsning af opgaver og/eller besvarelse af spørgsmål, herunder vise nødvendige udregninger og overvejelser foretaget, relateret til virksomheders og andre organisationers økonomiske styring
- Reflektere over fagets forskellige teoriers og metoders indbyrdes sammenhæng, herunder deres anvendelighed i forhold til løsningen af virksomheders og andre organisationers økonomiske styring
- Formulere sig i et fagligt klart og tydeligt sprog
ECTS
7,5
Consumer Behaviour
The overall goal of the course is for students to gain a deep, fundamental, both theoretically and managerially relevant, understanding of consumer behaviour, based on psychological, sociological, economic, and cultural perspectives. Moreover, students’ analytical skills are trained by analysing cases, examples, and anecdotes based on the application of theoretical models, concepts, and constructs, and by discussing their commonalities, differences, and potential ambiguities. In addition, students of this course acquire the skills and abilities to contextualize their expert knowledge in consumer behaviour and its study in relation to marketing as a business function, and in relation to the wider context, including society, the environment, and the individual. Overall, this course takes a market-driven perspective on business and management with a focus on the consumer, leaving room for critical reflection of its implications, both more generally and from an ethical perspective.
More specifically, the course will deepen consumer behaviour knowledge gradually in order to build up the foundation based on which students can critically assess the knowledge in relation to the broader context. The course starts with the individual decision-maker, addressing decision-making processes, perceptual processes, learning and memory, attitude and persuasion models, and identity and personality. It then moves on to approach the individual decision-maker embedded in a context influenced by others, addressing the role of groups, social processes, and culture. Considering the ever-increasing role that technology takes in changing the ways and extent of consumption (and as such, business), the course also addresses the digital consumer to touch upon the applicability of well-known theories and the rise of new phenomena yet to be studied. Lastly, the course deals critically with the general and ethical implications that (the study of) consumption has vis-à-vis marketing as a business function and the wider context, including environment and society, and vice versa, in order to extend students’ understanding and assessment of critical challenges ahead.
Learning Objectives
To achieve the grade 12, students should meet the following learning objectives with no or only minor mistakes or errors:
- Describe, define, illustrate, classify, combine, discuss, and reflect upon relevant theories, constructs, concepts, and models of consumer behaviour.
- Analyse practical examples, anecdotes, and cases dealing with consumer behaviour by identifying, applying, comparing, or discussing relevant theories and models.
- Identify, discuss, and reflect upon the relationships between consumer behaviour and its study, marketing as a business function, and the wider context, and the general and ethical implications stemming from and defining these relationships.
ECTS
7,5
Organisationsteori
Faget Organisationsteori præsenterer en række grundlæggende organisationsteorier. Teorierne giver de studerende en forudsætning for at forstå, hvordan organisationer fungerer, og hvilke temaer omkring motivation, ledelse, kultur, omverden m.m., der er relevante for organisationer. Ved hjælp af teorierne, skal vi løbende arbejde med at analysere en række cases for at finde ud af, hvilke udfordringer og problemer, disse organisationer kæmper med, og hvad vi kan gøre for at løse disse i en kompleks organisatorisk virkelighed, hvor mange hensyn influerer vores handlemuligheder.
Arbejdet med casene illustrerer, hvordan organisationsteorierne kan bringes i spil for kritisk at analysere udfordringer og dilemmaer, og hvordan de studerende kan bruge deres viden og tage lederskab i løsningen af problemer, således at der kan ske en potentiel transformation i organisationerne. I dette arbejde med at analysere og finde løsninger på organisatoriske udfordringer og dilemmaer, vil de studerende skulle arbejde systematisk og kreativt, og konstant forstå organisationer som værende daglige arbejdsplader for individer, centrale aktører samfundet, og enheder i dem selv, der skal fungere på deres egen præmisser.
Læringsmål
Formålet med faget er, at de studerende udvikler evner som organisationsteoretikere og –analytikere, således at de kan indgå som beslutningstagere, der kan transformere organisationer. Centralt i faget står relationen mellem teori og cases, og det praktiske og samarbejdsmæssige element ved at analyse og finde løsninger. Dette er fulgt op af skriftlige eller mundtlige præsentationer med efterfølgende refleksion og feedback. Til sammen er dette møntet på at øge de studerendes læring i samspil med hinanden og med underviserne. Fagets læringsmål består i at kunne:
- Identificere organisatoriske udfordringer, der er relevante for fagets temaer, samt deres årsager.
- Demonstrere detaljeret faglig viden om grundlæggende begreber, modeller og teorier indenfor organisationsfeltet.
- Analysere organisatoriske udfordringer ved hjælp af kursets teorier, således at kompleksiteten og dilemmaer i de organisatoriske kontekster kommer frem.
- Sammenligne cases og teorier på tværs, således at forskelle og ligheder mellem cases og teorier diskuteres.
- Opstille fagligt begrundede forslag til løsninger af organisatoriske udfordringer med refleksion over konsekvenser og begrænsninger af disse løsninger og de medfølgende organisatoriske transformationer.
- Formulere sig fagligt i et korrekt og tydeligt sprog, der overholder de akademiske konvensioner.
ECTS
7,5