HA(psyk.) - erhvervsøkonomi og psykologi

HA(psyk.) giver dig indsigt i en af virksomhedens vigtigste ressourcer: medarbejderne. Du lærer at arbejde med virksomhedsforhold, relationer og motivation – og hvordan virksomheder ved at styrke rammerne for medarbejdernes samarbejde og trivsel kan opnå bedre resultater.


Om uddannelsen

Den menneskelige faktor
Virksomheder og andre typer af organisationer består af mennesker, handler og samarbejder med mennesker og skal kommunikere til og med mennesker – alt sammen for at kunne skabe forretningsmæssige og økonomiske resultater. Når medarbejderne har det godt, forstår virksomhedens mål og forstår hinanden, kan de sammen opnå mere. Derfor er det vigtigt, at virksomheder ikke blot har en økonomisk forståelse, men også forstår deres medarbejdere som mennesker og forstår, hvad der motiverer og driver forskellige typer individer.

Virksomhedsforståelse og menneskelig forståelse
Gennem kombinationen af økonomi og psykologi arbejder du med, hvordan private og offentlige organisationer ledes og organiseres – herunder at se under overfladen og forstå, hvad der motiverer og har betydning for mennesker. Du vil lære at forstå, hvordan den menneskelige faktor påvirker virksomhedens måde at fungere og udvikle sig på. Det kan være generelle ledelses- og samarbejdsforhold, udviklings- og forandringsprocesser i virksomheden eller den interne kommunikation. Fokus er således hovedsageligt på psykologiske og organisatoriske problemstillinger i selve virksomheden.

Du vil arbejde med virksomhedens økonomiske forhold og sammenhænge, såsom planlægning, finansiering, økonomisk styring og udvikling af de forretningsmæssige aktiviteter og mål. Herigennem vil du lære at forstå de erhvervsøkonomiske tænkemåder og kvantitative tilgange, der oftest tager det udgangspunkt, at økonomiske beslutninger bliver truffet på baggrund af rationelle og fornuftsbetonede overvejelser.

Samtidig vil du arbejde med menneskelige forhold og relationer i organisationer, hvor du vil lære at forstå, hvordan andre faktorer, såsom følelser, værdier og normer, også er med til at påvirke vores tanker, adfærd og beslutninger.
Det kan eksempelvis handle om, hvordan økonomiske beslutninger bliver påvirket af, at mennesker ikke har lyst til at virke dumme eller stå uden for en gruppe af kolleger. Eller hvordan nogle få personers optimisme eller negativitet kan blive afgørende for, hvordan en større gruppe tænker eller handler.

Et integreret psykologisk forretningsperspektiv
Udgangspunktet på studiet er altid organisationen og de mål, den ønsker at opnå – i både de erhvervsøkonomiske og de psykologiske fag. På HA(psyk.) bliver du hverken psykolog eller erhvervspsykolog. Du lærer ikke at arbejde med terapi eller at se psykologien ift. samfundsmæssige problemstillinger. Du vil i stedet arbejde med konkrete forståelsesmæssige og metodiske tilgange fra psykologien, når de er relevante for virksomheders praksis.

Fokus er således anvendelsesorienteret, og derfor arbejdes der i mange af fagene integreret. Der er enkelte fag, som er rent erhvervsøkonomiske eller rent psykologiske, men i de fleste fag arbejdes der med tanker, teorier og metoder fra begge fagområder kombineret med metodisk og videnskabsteoretisk bevidsthed, der sætter dig i stand til at forholde dig kritisk og analytisk til viden. Hvad er det eksempelvis for nogle økonomiske og menneskelige aspekter, der kommer i spil, hvis en virksomhed oplever økonomisk nedgang og eventuelt må fyre medarbejdere? Eller når virksomheden ønsker at ændre retning og skal sætte nye aktiviteter i gang og samtidig overkomme usikkerhed over for forandring blandt sine medarbejdere?


Hør studerende fortælle om HA(psyk.)

Få et indblik i de studerendes tanker om og oplevelser på HA(psyk.)


 

 

Sidst opdateret: Web editor - Student Communications // 24/01/2025