Sammenlign bacheloruddannelser

Nedenfor kan du lave en sammenligning mellem forskellige bacheloruddannelser, så du kan spore dig ind på, hvilket studium der er mest relevant og interessant for dig.

Vælg uddannelse
Skjul liste

HA(mat.) - erhvervsøkonomi og matematik

På HA(mat.) arbejder du med virksomheders økonomiske problemer ud fra en matematisk tilgang. Matematik, statistik og datalogi giver dig tankegangen og redskaberne til at beregne og vurdere usikkerheder, som kan hjælpe virksomheder med at træffe bedre beslutninger.
Økonomi og matematik: 80%
IT og information i virksomheder: 15%
Opstart og udvikling af virksomheder: 5%
80%15%5%
    Økonomi og matematik
HA(mat.) har lige dele matematik og økonomi. Du bruger matematik og statistik til at løse økonomiske problemstillinger af særlig kvantitativ natur. De økonomiske emner relaterer sig især til virksomhedens forhold, men også til dem i samfundet.
    IT og information i virksomheder
Du lærer at programmere og at anvende flere typer it-programmer. Du lærer at bearbejde information i form af datamateriale, så du kan lave beregninger i økonomiske og statistiske modeller.
    Opstart og udvikling af virksomheder
Det er ikke et separat fag på HA(mat.), men emnet går igen gennem uddannelsen, hvor du vha. matematikken eksempelvis optimerer virksomhedens produktion eller analyserer dens afsætningsmuligheder.
Vælg uddannelse
Skjul liste

HA i projektledelse

HA PRO giver dig en bred forståelse for virksomheders arbejde med projekter. Du møder forskellige former for projekter, og du lærer at udvikle, gennemføre og evaluere projekter under hensyntagen til den organisatoriske, forretnings- og samfundsmæssige kontekst.
Opstart og udvikling af virksomheder: 40%
Økonomi og matematik: 35%
Samarbejde mellem mennesker: 15%
Samfund og politik: 10%
40%35%15%10%
    Opstart og udvikling af virksomheder
Der er fokus på, hvordan virksomheder arbejder og udvikler sig gennem projekter, hvordan man igangsætter nye forretningsaktiviteter, og hvordan udviklingsprocesser ledes.
    Økonomi og matematik
Der er fokus på, hvordan virksomheder planlægger, tilpasser og styrer deres økonomi - særligt ift. udvikling og gennemførsel af projektaktiviteter.
    Samarbejde mellem mennesker
Der er fokus på, hvordan mennesker kan organiseres og ledes, når de indgår i projekter, hvor et team skal arbejde sammen mod et fælles mål - herunder forståelse for arbejde på tværs af faglige og kulturelle forskelligheder.
    Samfund og politik
Der er fokus på, hvordan projekter, ledelse og virksomhedsudvikling påvirkes af økonomiske, politiske og kulturelle forhold i det omgivende samfund - og på, hvordan projektet som arbejdsform påvirker samfundet og arbejdslivet.
Vælg uddannelse
Skjul liste

HA i markeds- og kulturanalyse

HA MAK lærer dig at forstå omskiftelighed i markeder og forbrugeradfærd. Du lærer at identificere og forudse nye kulturelle mønstre og forbrugertrends – og udvikle virksomheders produkter og marketing, så virksomheden er på forkant med markedet og kundernes behov.
Sprog og andre kulturer: 30%
Kommunikation i virksomheder: 30%
Samfund og politik: 20%
Økonomi og matematik: 20%
30%30%20%20%
    Sprog og andre kulturer
Kernen på HA MAK er forståelsen for kultur og dens betydning for markeder. Du lærer om kulturfænomener, og hvordan du kan bruge din kulturforståelse til at lave effektive marketingstrategier, gode kundeoplevelser og innovativ designtænkning.
    Kommunikation i virksomheder
På HA MAK arbejder du både med intern kommunikation i virksomheder og forbrugerstudier. Du lærer også, hvordan du kommunikerer effektivt til forskellige målgrupper - både mundtligt og visuelt.
    Samfund og politik
På HA MAK får du en forståelse for, at markeder og samfund hænger tæt sammen med politik og kultur. Du vil lære at se forretningsmuligheder på globale markeder og forudse forbrugertrends i et foranderligt og dynamisk samfund.
    Økonomi og matematik
HA MAK giver dig en grundlæggende forståelse for erhvervsøkonomi. Du lærer at bruge matematik og statistik som grundlag for at træffe beslutninger i virksomheder og til at lave ændringer i produktudvikling og marketingstrategier.

HA(mat.) - erhvervsøkonomi og matematik

Antal studerende pr. årgang96
Mænd / kvinder73%/27%
Gennemsnitsalder21,7
Udenlandske studerendeUnder 10%
Mulighed for udveksling5. semester
Mulighed for praktikNej
UndervisningssprogDansk
Andre undervisningssprogEngelsk
KandidatuddannelseCand.merc.(mat) - erhvervsøkonomi og matematik

Optagelse

Adgangskvotient2024: 7,8
StandbykvotientIngen standby
Studiepladser105
Kvote1 / kvote 280%/20%
Motiveret ansøgningNej
DanskA
MatematikA med min. 6,0
EngelskB
Historie eller samfundsfagB

HA i projektledelse

Antal studerende pr. årgang121
Mænd / kvinder55%/45%
Gennemsnitsalder22,3
Udenlandske studerendeUnder 10%
Mulighed for udveksling5. semester
Mulighed for praktik5. semester
UndervisningssprogDansk
Andre undervisningssprogEngelsk
KandidatuddannelseCand.merc./MSc in Economics and Business – General Management and Analytics

Optagelse

Adgangskvotient2024: 9,8
StandbykvotientIngen standby
Studiepladser135
Kvote1 / kvote 270%/30%
Motiveret ansøgningJa - se Kvote 1 og 2 under Optagelse
DanskA
MatematikB
EngelskB med min. 6,0 i karaktergennemsnit
Historie eller samfundsfagB

HA i markeds- og kulturanalyse

Antal studerende pr. årgang97
Mænd / kvinder24%/76%
Gennemsnitsalder22
Udenlandske studerendeUnder 10%
Mulighed for udveksling5. semester
Mulighed for praktik5. semester
UndervisningssprogDansk
Andre undervisningssprogEngelsk
KandidatuddannelseCand.merc.(kom) - erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation

Optagelse

Adgangskvotient2024: 9,9
StandbykvotientIngen standby
Studiepladser100
Kvote1 / kvote 260/40
Motiveret ansøgningJa - se Kvote 1 og 2 under Optagelse
DanskA
MatematikB
EngelskB med min. 6,0
Historie eller samfundsfagB