Forstå din virksomheds historie og bestem dens fremtid

Fortid er ikke bare fortid i Tor Hernes’ nye bog. Fortiden er plastisk og noget, man som virksomhedsleder må forholde sig til, fordi din virksomheds fremtid påvirkes af, hvilke del af fortiden du vælger at kigge på. Det argumenterer CBS-forsker Tor Hernes for i sin ny bog, hvor han gør op med opfattelsen af struktur som noget statisk.

29/10/2014

A Process Theory of Organization
(Copyright © Oxford University Press)

Af Claus Rosenkrantz Hansen, CBS Bibliotek

En af Lego-direktøren Jørgen Vig Knudstorps første handlinger, da han i 2004 trådte til som topchef i Lego, var at hænge et indgraveret træskilt op på væggen i sit nye kontor.

Skiltet var ikke medbragt af den nye CEO. Faktisk var det det samme skilt, som 70 år tidligere også hang i Legos grundlægger Ole Kirk Kristiansens kontor. Det var også Ole Kirk Kristiansen, der havde sørget for skiltets indgravering, der med ordene ’Selv det bedste er ikke for godt’ bedyrede, at Lego ikke var en virksomhed, der gik på kompromis med kvaliteten.

Det var selvfølgelig ikke tilfældigt, at Legos nye CEO valgte at støve det gamle skilt af og hænge det op i sit kontor. Lego var en virksomhed i krise, da Jørgen Vig Knudstorp overtog roret, og skulle virksomheden skabe bedre resultater, var der brug for en strategiændring, hvor dyder som kvalitet og simplificering skulle i fokus.

Jørgen Vig Knudstorp ville have Lego-virksomheden til at koncentrere sig om Lego-klodsen og den ’systematiske kreativitet’, som kendetegner legetøjet. Det var det, der i fremtiden skulle bringe virksomheden på rette kurs igen.

Ved at hænge skiltet op på sit kontor, gjorde Legos nye mand ikke bare opmærksom på, at han havde gjort sig umage med at forstå virksomhedens historie. Han fokuserede også på en bestemt del af historien, fordi netop denne del af fortiden var forenelig med strategiændringerne. Med skiltet som et af de synlige tegn på en ny retning skabtes et andet fokus i virksomheden.

Resten er historie. Legos strategi lykkedes, og det gamle skilt kom til at spille en rolle i fornyelsen af Lego.

Fortiden er bøjelig
Lego-eksemplet er med i Tor Hernes’ nye bog A Process Theory of Organization. I bogen beskæftiger Tor Hernes sig med tid. Ikke tid som klokke- eller kalendertid, men tid som den kraft eller strøm, der konstant driver os fremad. En af de centrale pointer i Tor Hernes’ nye bog er, at fortiden er fleksibel, og at man som virksomhedsleder kan kigge selektivt på fortiden og vælge elementer ud.

Den fleksibilitet udstyrer virksomhedsledere med nogle muligheder for at bringe den organisatoriske hukommelse i spil, så den kommer til at understøtte nutidige ændringer i virksomheden – nøjagtig som i eksemplet med Lego.

”Ved at udvælge sig dele af fortiden kan man påvirke, hvordan en organisation ser på fremtiden. Fortiden skal ikke opfattes som entydig og uforanderlig, men som fleksibel. En virksomhed kan så at sige strække sig tilbage og fokusere på en anden fortid for derigennem at se anderledes på fremtiden,” forklarer Tor Hernes. 

Selvom fortiden er fleksibel og bøjelig i Tor Hernes’ optik, er der dog ikke frit valg på alle hylder. En virksomhed kan ikke ubegrænset vælge sin egen fortid. Som i Lego-eksemplet må den forholde sig til den kontekst, som virksomheden indgår i. 

Opsang til organisationsteorien
Når fortiden kan påvirke en virksomheds blik på fremtiden, er det fordi fortid, nutid og fremtid er indbyrdes forbundne.

”Vi er hele tiden i færd med at blive til noget andet. Kontinuerligt er vi på vej ind i en fremtid fra en fortid. Så fortid, nutid og fremtid er dele af den samme tidslige strøm. Det ontologiske og filosofiske udgangspunkt for min forskning er da også, at alt er i bevægelse – alt er i proces,” siger Tor Hernes.

Den opfattelse – at alt er under evig forvandling – smitter også af på, hvordan Tor Hernes opfatter sammenhængen mellem struktur og proces i en virksomhed. Her er han langt fra enig med den del af organisationsteorien, som er tilbageholdende med at erkende, at strukturen i en virksomhed også forvandler sig hele tiden.

”Inden for organisationsteorien har der længe hersket en opfattelse af struktur og proces som to fænomener, der eksisterer i opposition til hinanden. Man har set strukturen som det statiske element, og processerne som det, der finder sted inden for de givne strukturer. I bogen anfægter jeg den opfattelse. Jeg mener, at strukturer ligeledes er under kontinuerlig forvandling. Strukturen i en virksomhed er både påvirket af og en del af de processer, som finder sted. Den erkendelse er længe om at slå igennem i litteraturen,” mener Tor Hernes.  

Praktikere er intuitive
Mens litteraturen stadig forholder sig til struktur som noget statisk, er virksomhedsledere anderledes pragmatiske. Praktikere fornemmer simpelthen, at strukturen i en virksomhed hele tiden ændrer sig. Heldigvis. Ellers ville virksomhedernes struktur og processerne komme til at udgøre et modsætningsforhold, hvor strukturen er statisk, mens processerne farer derudaf. 

”Vi er alle praktikere, og vi har alle en forståelse af, hvilken situation vi er i. Det samme gælder virksomhedsledere. De anerkender intuitivt, at en virksomheds struktur potentielt set hele tiden er på vej et andet sted hen. Det kan komme til udtryk ved, at de forstår at bruge fortiden, så de også forholder sig til virksomhedens fremtid. Det er det, Lego gør i eksemplet i bogen, men det er der også andre virksomheder, der har forstået,” forklarer Tor Hernes.  

A Process Theory of Organisation  er udkommet på Oxford University Press. Tor Hernes er professor på Institut for Organisation på Copenhagen Business School.

 

Du kan læse bogen som e-bog hos CBS Bibliotek, eller du kan reservere den i printversionen.

 

Du kan også købe bogen hos Academic Books.

 

Tor Hernes’ analyse af Lego fremgår også af artiklen ”A Temporal Perspective of Organizational Identity”, publiceret i tidsskriftet Organization Science. Artiklen har Tor Hernes skrevet sammen med Majken Schultz, ligeledes professor ved Institut for Organisation.

 

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018