Keenious: AI til søgning

Synes du det er svært at finde på søgeord? Eller er du træt af at gennemgå endeløse søgeresultater, når du leder efter videnskabelige artikler? Mød Keenious, det AI-baserede værktøj, der hjælper dig i søgeprocessen.

27/06/2024

Illustration: Keenious

Sådan fungerer det

I modsætning til traditionelle søgemaskiner fokuserer Keenious på sammenhængende prosatekst og sparer dig for besværet med at finde på emneord. Keenious søger i millioner af akademiske artikler fra OpenAlex og altså ikke hele internettet.

1. Upload et abstract, din egen tekst eller et tidligt udkast til en opgave
  2. Keenious analyserer dit dokument, sammenligner det med millioner af videnskabelige artikler og identificerer relevant indhold.
  3. Du kigger artikelforslag igennem og vælger det, du synes er relevant

Hvornår skal man bruge Keenious?

Keenious kan være en hjælp, når du skal dykke ned i et emne, du ikke kender særlig godt. Og så kan den hjælpe dig, når du er gået i stå med emnesøgninger, ved at finde artikler baseret på hele din tekst, så du får nogle andre perspektiver og resultater.

Fordi den er AI-baseret, hvilket nogle gange kan gøre det svært at vide præcis, hvad der foregår bag kulisserne, anbefaler vi ikke Keenious som en selvstændig strategi til søgning efter litteratur. Brug den som en tilføjelse til mere traditionelle tilgange.

Se hvordan det virker: Link til Keenious' guide til at komme i gang

Add-in i Word

Keenious kan bruges alene eller direkte fra Word. Det ligger som en app, der kan henter under tilføjelsesprogrammer / add-ins. Du kan med det samme tjekke om CBS Bibliotek giver adgang til de  artikler, Keenious finder. Og du kan kopiere referencer ind i dit dokument i for eksempel APA.

Må man bruge det i opgaver?

Keenious overholder CBS' AI-retningslinjer, så du kan trygt bruge det.

Hvad synes du om Keenious?

Vi vil meget gerne høre om dine erfaringer med at bruge Keenious til liltteratursøgning. Kontakt os på library@cbs.dk og del din oplevelse.

Sidst opdateret: CBS Library // 27/06/2024