Velbesøgt Forskningens Døgn om big data og 'privacy' som den næste grønne bølge
Forskningens Døgn arrangement satte fokus på big data og 'privacy' som de nye grønne bølge
Fredag d. 25. april inviterede CBS Public-Private Platform og Big Data Forum, i forbindelse med Forskningens Døgn, til et arrangement om forskningen i big data. Lokalet var fyldt til bristepunktet trods det tidlige tidspunkt, og blandt publikum var både embedsmænd, forskere, privatansatte og studerende.
I fokus var spørgsmålet: Hvordan foregår det praktisk, når forskelligartede datamængder omsættes til analyser og visualiseringer, og mange ikke er opmærksomme på, at de selv kan styre hvilke digitale spor, de efterlader?
Seminaret blev modereret af lektor Mikkel Flyverbom, der både står i front for PPP klyngen Internet, Business and Governance og Big Data Forum. Han havde inviteret to eksperter fra CBS’ Big Data Forum, der begge gav en række bud på, hvordan konkrete objekter og handlinger omsættes til big data-analyser og visualiseringer, og ikke mindst hvordan vi kan navigere i denne datastrøm.
Mikkel Flyverbom åbnede debatten med spørgsmålene: hvornår bliver vi vilde med – eller bekymrede for big data? Og hvordan kan vi som forbrugere selv navigere i big data strømmen? Flyverbom argumenterede, at fordi noget, der før tog en anden form, nu tager en dataform, opstår nye karakteristika for viden og adfærd. Det fremskrives blandt andet, at big data er en mere pålidelig form for viden modsat for eksempel interviews og andre datametoder. Data kan iagttages som en ny form for grundstof. Men trods nye muligheder, skabes også nye bekymringer, sagde Flyverbom og spurgte: gør big data det svært at holde fast i et privatliv?
Hent Flyverboms præsentation her:forskningens_doegn_flyverbom.pdf
Anders Koed Madsen, adjunkt på Aalborg Universitet, hvor han forsker i big data og visualiseringer, gav efterfølgende i sit oplæg Bag om Big Data visualiseringer, hans bud på, hvordan nye big data teknologier omformer vores adfærd. Med fokus på data produceret på internettet fremlagde han, hvordan visualiseringsprocessen af big data tager form gennem fem momenter: data produktion, lagring, organisering, distribution og analyse.
Anders forklarede hvordan algoritmer, som et sæt af logisk definerede instruktion der tilsammen angiver hvordan et specifikt problem kan løses og forklarede hvordan fx FN visualiserer big data ved en algoritme der tager alle tweets og tansformerer det gennem farvekodning til en forståelse af om der er et faresignal. Kan vi leve med, at vi som samfundsvidenskaber baserer os på data fra en privat virksomhed, der i princippet kan udelukke os, hvis de vil? Det er et dilemma for forskning og for organisationer som FN, argumenterede Anders.
Hent Anders Koed Madsens oplæg her: forskningens_doegn_anders.pdf
Til sidst gav Pernille Tranberg, som er journalist, og tidligere fellow på Syddansk Universitet og forfatter til en række bøger om internettet, data og privatliv, et oplæg om big data og privacy. I hendes præsentation stillede hun skarpt på, hvordan vi opbygger, hvad hun betegner data selvforsvar. Ifølge hendes vurdering, er det ikke de danske virksomheder, vi som enkelt individer skal være nervøse for. Dem burde vi kunne stole på. Langt værre er det med for eksempel de amerikanske. Her styrer big data kalkuleringer blandt andet hvilken sundhedsforsikring, du som borger tilbydes.
’Don’t give data to a stranger’ lød et af Pernilles slides. Med argumentet ’når noget er gratis, er du produktet’ forklarede Pernille, at vi som individer, i big data forståelsen, er de svage i samfundet, og herfor skal forsvare os mod den stærke stat. Med små påmindelser og teknikker, kan man nu gemme sig fra små ting i dagligdagen. Her nævnte Pernille sider som FakeNameGenerator.com og disconnect.me, og fortalte at bare ved registreringer af, hvad folk ’liker’, kan man indhente utrolig følsomme data om folk. Således understregede Pernille, at det koster viden at have et privatliv i dag. Blandt andet bruger forsikringsselskaberne nettet og big data som en måde til at spare store summer af penge, da man har fundet ud af, at folk er mere ærlige på nettet, end når de for eksempel udfylder skemaer.
Pernille forklarede, hvordan 'privacy' bliver den næste grønne bølge. For fremtiden bliver det en forretningsmodel, at fremstå med en stærk privacy profil, på samme måde som vi kender væsentligheden i fx CSR strategier. De virksomheder der klarer sig bedst i dag, kan derfor spås at være de virksomheder, der formår at være på forkant med datahåndtering.
Læs mere om Pernilles argumenter, værktøjer og arbejde på: www.digital-identitet.dk
Læs oplægget til arrangementet, læs mere om de forskellige oplægsholdere og Big Data Forum her.